L23NYT - 1 kvartal - 2012.
L23 Klubaften i Vest
- Elvstrøm Sails - Aabenraa - 24 januar
- Tilbud !! Referat på vej.
L23 Klubaften i Øst - John Mast -
Greve - 8 februar. Referat og billeder.
L23 Klubbens generalforsamling
2012 - referat og billeder kommer her.
L23 Klubbens generalforsamling -
beretning ved formanden.
Forslag
behandlet på generalforsamlingen den 4-3-2012..
L23 Klubbens generalforsamling 2012.
referat kommer her.
TOP
Ved generalforsamlingen d. 4. marts 2012 i Bella Center.
Bestyrelsens beretning for 2011-2012
Siden generalforsamlingen d. 20. marts 2011, også her i Bella Center
Medlemsstatus.
Vi er i alt 211 (221 i 2010) medlemmer. Heraf er der 173 (179) aktive og 38 (42)
passive. Vi har en god og stabil medlemsskare. Det viser sig også, at når der
skiftes ejere melder den nye sig som regel ind i klubben. Det må være fordi vi
er en attraktiv og aktiv klub.
Aktiviteter.
Der har været mange aktiviteter siden sidste generalforsamling.
Året startede med Classic Fyn rundt fra Kerteminde. Der var i lille felt på 3 L
23’ere i denne sejlad. 1 båd gennemførte.
Match Race i Skanderborg, Brdr. Thybo Cup, blev som sædvanligt sejlet i pinsen.
Det var det 10 stævne i træk, af denne art på Skanderborg Sø. Der var 10 både
til start og stævnet blev vundet af Sylfiden fra Silkeborg. Det er vort medlem
Flemming, fra L 23 Sus, der har været primus motor i disse arrangementer gennem
alle årene. Vi vil gerne fra bestyrelsens side takke Flemming for det store
arbejde han har gjort, og takke for de mange vellykkede arrangementer. Nu har
Flemming og Skanderborg Sejlklub imidlertid meddelt, at de ikke ønsker at
fortsætte med at lave dette pinsestævne.
18. – 19. juni blev sejlet kredsmesterskab i Kragenæs Sejlklub. Kun D 24 Tøsen
kom til start, og var derfor suveræn vinder.
DM 2011 blev ligeledes holdt i Kragenæs. Det blev afviklet i fællesskab med
IF-klassen. Kragenæs er altid et dejligt sted at besøge, og det blev nogle gode
stævnedage. Men vejret – det var meget hårdt – blæst og regn – stiv kuling og
masser af regn. Der blev kun sejlet 1 dag, til gengæld 5 hårde sejladser på
denne ene dag. Så alle skippere og gaster havde ualmindelig lange arme om
aftenen.
Vinderen blev D 24 Tøsen fra Egensedybet. Og for første gang i klubbens historie
med en kvinde øverst på podiet – godt gået Dorte.
Lørdag d. 4. september var der 4 både til start ved L 23 kredsmesterkabet i
Lillebælt/Sydfyn. Vinder blev D 1 Madam Blå fra Fåborg. Den vandt over en hel
del nyere L 23’ere.
Sæsonen sluttede – som sædvanligt – med kredsmesterskab på Silkeborg Søerne den
første weekend i oktober. Det plejer at blæse en hel pelikan, men i 2011 var der
absolut ingen vind. Der blev kun sejlet 1 dag, i alt 3 korte sejladser. Vinder
blev Sylfiden fra Silkeborg.
Dansk Sejl Union inviterer hvert år vinderne fra de enkelte kølbåds-klasser til
Mestrenes Mester. Sejladserne afvikles i Match 28 både hos Skovshoved Sejlklub.
Her bliver mesteren over alle mestre fundet. L 23 klassen var repræsenteret med
besætningen fra D 24 Tøsen hjulpet med noget af besætningen fra D 177 Sylfiden.
Rorsmand Mike klarede sejladserne flot. De blev nr. 5 ud af 10 startende både.
På de første pladser kom mere eller mindre prof-sejlere som Claus Høj Jensen,
Jørgen Schønherr, Theis Palm og Victor Greulich.
Efteråret og vinteren.
Vi samlede klubbens medlemmer 2 gange. Først i januar hos Elvstrøm Sails i
Åbenrå og senere i februar måned hos John Mast i Greve. Arrangementer var godt
besøgt, med en 70 – 80 deltagere, der fik sig noget godt sejl- og mastesnak,
samt rigelig mulighed for at fortælle løgnehistorier fra sidste sommers sæson.
En tak til alle der har været aktive med tilrettelæggelse og afvikling af disse
arrangementer og stævner.
Grand Prix.
Blev sidste år vundet af D 24 Tøsen fra Egensedybet med D 174 Tiny fra Hadeslev
på anden pladsen. Der blev sejlet i alt 6 stævner der talte med i Grand Prix’et.
Bådudstilling – Både i Bella.
Hvor vi jo er i dag. Der har været mange gæster og mange L 23 sejlere inde for
at hilse på. Vi tror på, at det at vi er med i Bella Center er med til at holde
gang i klassen, både på kapsejlads siden, og vedr. det der omhandler hygge- og
tursejlads.
Tak til Claus og Hans der har været faste vagter på standen, næsten hver dag,
Dimsekassen.
Igennem klubben sælger vi div. mindre tilbehørsdele, primært noget der ikke kan
skaffes andet steds fra. Flere både har fået monteret centerløft – og på
klubbens hjemmeside er der en udførlig vejledning i hvordan arbejdet udføres.
Dimsekassen passes af Erik og Gitte fra Køge.
Hjemmeside.
Jeg tror at den høje kvalitet og den altid aktuelle information vi har på vores
hjemmeside, er medvirkende til, at medlemmerne er glade for at være med i vor
forening. Dette styres helt suverænt af Hans.
Bådmagasinet.
Juni 2011 bragte en flot artikel om L 23. De skrev blandt andet – ”Man får
utrolig meget båd og sejlglæde med den moderne klassiker L 23, der især er
velegnet som familiens første båd, og til unge kapsejlere og solosejlere”
- Og det kan vi jo kun give bladet ret i.
L 23 Årbogen.
For 3 sæsoner siden besluttede vi, at L 23 Nyt – det gode gamle blad, udgivet i
30 år – skulle aflyses af en årbog. Nr. 3 er netop kommet på gaden her i februar
måned. En årbog med en rig beskrivelse af aktiviteterne omkring vor klub og vor
båd.
Udover generel info til vore medlemmer, vil den blive lagt ud i så mange
sejlklubber som muligt i hele landet – for at vise L 23 flaget så mange steder
som muligt. I bedes alle tage et antal blade med og uddele i jeres egne og
omkringliggende klubber.
Den ”gamle” bestyrelse.
Bestyrelsen bliver ældre – vi trænger snart til at få noget mere ungt blod ind i
arbejdet. Tænk på hvad vi kan gøre i løbet af et par år. Af yngre kræfter har vi
Thomas og får nu i dag valgt Mike – så vi er på den rigtige vej. Hvor gode klub
skulle jo gerne kunne fortsætte i mange år endnu.
Til sidst …..
Jeg vil gerne slutte med at sige tak til hele bestyrelsen for det gode og
hyggelige samarbejde vi i årets løb har haft.
Per ”Amok”.
Aktivitetskalender og planer for 2012
Klassebådsstævne i Køge Sejlklub d. 28. - 29. april. Det bliver H-både og
L 23 der varmer op til sæsonstarten.
1.maj starter aftensejladser rundt omkring i landet. Der er kommet gang i den i
Køge. Så vi er nogle både fra Køge Bugt og området, der i en del af foråret vil
sejle med i Køge på deres tirsdagssejladser. Vi bliver måske en 8 -10 stykker
hver gang.
Pinsens Match Race holdes i år på Silkeborg Søerne. Silkeborg Sejlklub har meget
velvilligt stillet sig til rådighed, efter at Skanderborg ikke mere ønskede at
lave dette arrangement. Vi glæder os til at se pinsesolen danse over
Himmelbjerget d. 26 – 27. maj.
Palby Fyn Rundt – Bogense Sejlklub 1.-3-juni.
L 23 Kredsmesterskab i Kragenæs d. 9. – 10. juni.
Og vort DM holdes i Køge fra d. 15. til d. 19 august. Vi går tilbage til at
sejle 3 dage. Stævnet holdes igen sammen med IF’erne.
Brandsø Rundt – Middelfart Sejlklub 1. september.
Tuco Cup – Fåborg Sejlklub d. 1. september.
Fjordrace – Skærbæk Sejlklub d. 2. september.
Silkeborg Kredsmesterskab slutter igen sæsonen. Denne gang d. 29. – 30.
september. Det er sejlads i et utroligt smukt område, og vi håber igen på mange
deltagere.
De stævner der tæller med i Grand Prix serien kan i se på hjemmesiden.
DM 2013 bliver måske i Kerteminde – der arbejdes på dette.
Vi mangler nogle sociale og turagtige arrangementer. Jeg håber der er nogle
medlemmer rundt omkring i landet, der kan tage initiativ til et eller andet. Vi
har en stående aftale om, at bestyrelsen gerne bevilger tilskud til sådanne
arrangementer !!
Og så bliver der jo et eller andet vinterarrangement næste år i januar/februar –
men så langt er vi ikke kommet endnu.
TOP
Resultatet af forslag til regelændringer
på generalforsamlingen 4-3-2012.
Forslag til ændrede regler fremsendt til L23 Klubben og som
ønskes behandlet på generalforsamlingen 4. marts 2012.
GENUA
Reglen i klassereglerne i dag:
4.3.04 Genua:
Minimum dugvægt skal være 200 g/m2., dog tillades en minimum dugvægt på 150g
pr. m2. hvis sejlet er fremstillet helt af Mylardug og godkendt af L23 Klubben
før 1-1-2008.
Forslag til ny regel:
4.3.04 Genua:
Minimum dugvægt skal være 200 g/m2., hvis sejlet er lavet af dug med ens
vægtfordeling.
Minimum total vægt for støbte sejl, som har en uens vægtfordeling i dugen,
eksempelvis monteret med 12 løjerter, uden ekstra forstærkninger og med standard
kovser/ringe er
5,00 kg.
Bemærkning: Den gamle undtagelse er ikke relevant længere. Krav til sejldug
opdateres, så der ikke er usikkerhed om vægtkrav til "støbte" sejl.
Dette forslag er vedtaget på generalforsamlingen den
4-3-2012 !!
APTERING:
Nuværende regel i klassereglerne:
Regel: 2.4.07 Indretningen i kahyt må frit øges ud over den obligatoriske
aptering.
Bemærkning: Denne regel er overflødig og bør slettes da den kan misforstås.
Regel 2.4.01 er dækkende.
2.4.01 Båden skal være apteret med en standard aptering jvf. tegninger 7.2.xx
eller en tilsvarende aptering med hensyn til vægt, vægtfordeling og afstivning
af båden. Hvis bådens aptering afviger fra standard aptering jvf.
konstruktionstegningen skal denne skriftligt godkendes af L23 Klubbens
bestyrelse.
Bemærkning: En afvigende aptering må ikke afstive båden, og dermed gøre den
bedre til kapsejlads, end en båd med standard aptering.
Dette forslag er vedtaget på generalforsamlingen den
4-3-2012 !!
Det tilføjes til slut i regel 2.4.01 .... og Dansk Sejlunion..
FORSLAG TIL ÆNDREDE VEDTÆGTER:
Nuværende regel.
6.4 Enhver ordinær generalforsamling skal indkaldes med mindst 3 ugers varsel,
og en ekstraordinær generalforsamling, der er krævet af mindst 1/3 af de
stemmeberettigede medlemmer, dog mindst 15, indkaldes senest 1 måned efter
fremsættelse af kravet. Indkaldelsen skal indeholde dagsorden og bilægges de
forslag fra bestyrelsen, som ønskes behandlet. Øvrige forslag, som ønskes
behandlet under en generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest 2
uger før afholdelsen. Disse forslag sendes derpå til medlemmerne.
Forslag - ændres til:
6.4 Enhver ordinær generalforsamling skal indkaldes med mindst 3 ugers
varsel, og en ekstraordinær generalforsamling, der er krævet af mindst 1/3 af de
stemmeberettigede medlemmer, dog mindst 15, indkaldes senest 1 måned efter
fremsættelse af kravet. Indkaldelsen skal indeholde dagsorden og bilægges de
forslag fra bestyrelsen, som ønskes behandlet. Øvrige forslag fra medlemmer, som
ønskes behandlet under en generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde
senest 2 uger før afholdelsen. Disse forslag annonceres på hjemmesiden samt i
klubbens nyhedsmail senest 1 uge før generalforsamlingen.
Bemærkning: Fremsendte forslag efter indkaldelsen udsendes ikke pr. brev
efterfølgende. Forslaget fremsendes for at spare klubben for udgiften hertil.
Dette forslag er vedtaget på generalforsamlingen den
4-3-2012 !!
Forslag fremsendt af medlem
Christian Buono D331.
Klassereglerne - Regel i dag
3.4.15 Agterstagets fæste på mastens øverste endebeslag må max, være 65 mm
agten for enden af masterør eller dennes forlængelse jvf. rigtegning 7.5.01.
Forslag: At reglen bør slettes !!
Bemærkning: Argumentet er at nye master leveres i dag med andet topbeslag som
ikke overholder klassereglerne som de er i dag, og at det nye topbeslaget ikke
ændrer måden masten og storsejlet trimmes på.
Dette forslag er ikke vedtaget på generalforsamlingen
den 4-3-2012 !!
TOP
L23 Klubaften hos Elvstrøm Sails.
Elvstrøm Sails er, efter klubbens besøg, kommet med et godt tilbud på L23
sejl. Med
special priser på deres EPEX Membran genuaer samt spiler.
Den angivne pris på en genua
udført i EPEX membran med polyeser tråde, er baseret på en ordre og produktion
af 4 stk.
Specialprisen
på en spiler udført i Contender Superlight 50 til dkk 9.000,- inck moms, er
baseret på én specifik blå farve.
Priser på tre typer genuaer til L23 samt information om hvordan Elvstrøm Sails
laver deres kvalitetssejl finder du i dette -
dokument
KLIK HER !!
Dette tilbud er gældende indtil 1.april 2012. Vi ser frem til at høre fra jeres
medlemmer i L23 klubben.
Med venlig hilsen
William Friis-Møller -
Elvstrøm Sails A/S - Paul Elvstrøms Vej 4 - DK-6200 Aabenraa.
Tel +45 73 62 48 03 Mob. +45 22 13 48 00 Fax +45 73 62 48 19 -
wfm@elvstromsails.com -
Skype :
wfm_elvstromsails
Referat med billeder fra sejlloftet kommer her...
TOP
L 23 Klubben hos John
Mast i Greve.
Klubaften onsdag d.
8. februar 2012.
Aftenen startede med et veldækket bord med pølse og andet pålæg samt ost og
dertil rødvin. Der var stor tilslutning i år med næsten 50 deltagere, hvoraf 6
var 806-sejlere fra Vallensbæk. Mange nye L23 sejlere havde meldt sig, og snakken
gik lifligt under spisningen og efterfølgende omkring vores båd.
Tøsen D24 fik uddelt sin præmie som vinder af L23 Grand Prix serien 2011. Ud
over at at der således var sejler fra Fyn var der flere fra Falster og Lolland;
men dog med flertal fra det østsjællandske.
Mike D24 får sin Grand Prix præmie 2011 - Vil Tria forsøger at snuppe
trofæet i 2012 ?
Da den værste sult var stillet kunne Steen, som direktør hos John Mast, glæde
sig over den store opbakning til arrangementet. Han fortalte om firmaets
udvikling som startede i 1971 med en stor ordre på 400 master til Ynglinge. En
ordre der i antal ikke siden er overgået. I tidens løb har mere end 45.000 master forladt
produktionen fra virksomhedens 8000m2 store produktionsareal i Greve. Firmaet
blev oprindelig grundlagt af John Christensen; men i de senere år har sønnen Steen
Christensen overtaget den daglige drift. Under den nuværende finanskrise
går det stadig godt i firmaet, som har 13 ansatte. I øjeblikket ligger produktion
på ca. 250 master årligt, master der med tiden er blevet større og større. Således kan
John Mast i dag levere master, som er mere end 30 lange og som for det meste går
de til eksport. Steen kunne berette om udfordringer omkring transport af
disse meget lange master. Til tider må bådene søge havn i Vallensbæk for her at
få monteret de største master. Store master leveret til Sydeuropa; men transporteres
i mindre længder, som færdiggøres på bestemmelsesstedet. Med holdbarhedsproblemer
med kulfibermaster satser John Mast på alu-masten som er i en stadig udvikling. Aluminium kan i
dag ekstruderes i mere og mere tynde profiler, som gennem en udvikling af
nye legeringer i dag, er meget stærke og med en formindsket vægt.
Firmaet, som er et af i alt fire firmaer, der er tilbage i verden, som har
egen produktion af dele til master, bliver ofte brugt som konsulent, når noget
går galt. Forsikringsselskaberne bruger i større og større grad fagfolk for at belyse
hvad grunden til et havari kan være, og om ejeren selv har hel eller delvis
skyld heri. Det være sig fordi
dele til masten ikke er originale. eller mast, rig eller fæste ikke har været passet
tilstrækkelig. Således en advarsel fra Steen om. at man skal vedligeholde mast og
rig. Efterår, når båden tages på land, og før masten sættes om foråret, bør man
vaske mast og rig. Træk faldene ud og læg dem i blød og vask dem forsigtigt. Masterør,
beslag og ruller vaskes grundigt i fersk vand. og masten efterpoleres med
masterens. som for det meste indeholder et konserverende silikonemiddel. Slidte
dele på mast, rig, fald og røstjern bør straks skiftes. Splejsninger på vant og
fald, kan man bukke ved samlingen, og hvis der viser sig løse kordeler, er det
tegn på et kommende brud.
Her en L23 mast indleveret til et eftersyn -
Bemærk de blege pletter på masten, som med tiden kommer, grundet solens UV
påvirkning af eloxeringen.
Steen bød på en rundvisning i monteringshallen som er fyldt med
specialmaskiner. Rod (stålstang) er en stigende erstatning for wire til riggen.
Fra hallerne sælges også halvfabrikat til andre leverandører, som færdiggører og
sælger master rundt i Europa. Beslag og andet tilbehør, er ligeledes en stor
salgsvare. I hallen så vi en L23 mast, som var leveret til eftersyn. Med tiden
bliver beslagene slidte og skal udskiftes. Steen viste "stumper" til L23, som de
sælger, og som man selv kan udskifte. Mange gode råd blev givet, og Steen
berørte også spørgsmål omkring trim, og hvilke kræfter der påvirker båd og rig.
Alle syntes at arrangementet havde været en succes og for den store
gæstfrihed kunne L23 Klubben overrække Steen et par gode flasker vin.
NB.: Fik du ikke en prisliste på dimser samt mast og rig -
så kan den hentes her !!
TOP
|