Volvo Ocean Race med L23 Klubben.
Vil du deltage så se her.
Sejladsbestemmelser for L23 Klubbens Volvo Ocean Race Game.
Vigtige nyheder fra Volvo OR.
Deltagende både og løbende resultater.
L23 Klubbens interne vindere - Tidligere Leg's.
Starttidspunkt på fremtidige Leg's.
Hans "Admiralen" skriver om sine oplevelser undervejs.
Spørgsmål - svar og gode råd og info til deltagerne.
Bjarne skriver om sin erfaring med hjælpemidler på sin "proff-båd".
Roland skriver om sine oplevelser på LEG 3.
Svenn skriver om sine oplevelser på LEG 5.
L23 Klubben udsætter lidt vin til hurtigste L23 på hver LEG !!
Hans - som sejler L23D140 skriver om sine oplevelser...
--"fra Admiralen logbog".
Beretning fra Leg 9 og dermed afslutningen på VORG.
Så nærmer vi os afslutningen på en lang og til tider
meget krævende sejlads..
L23-vinderen af LEG 9 blev samtidig overalt nr. 23 i den korte sprint
som kun varede godt et døgn.
Overalt vinderen, der i hele gamet endte som nummer 59, er således fundet.
Det blev i alt beskedenhed undertegnet.
Hermed en tak for kampen til alle som har brugt mere eller mindre tid
på at komme jorden rundt.
Sejlerhilsen og "måske" på gensyn Hans - D140.
Se briefing omkring LEG 7 her: http://www.volvooceanracegame.org/support/briefings.php
Mere om det "rigtige" VOR her: http://www.volvooceanrace.org/
Sidste nyhed om gamet her: http://www.volvooceanracegame.org/news.php
God vind Hans..
Hvis andre har beretninger - så send en mail med et par linjer .
TOP
L23 LEG vindere.
L23 Klubben har udsat lidt vin til vinderen af hver LEG !!
Vinder af LEG 2 og 3 blev D281 med Morten.
Vinder af LEG 4 blev D140 med Hans.
Vinder af LEG 5 blev Amokken med Per.
Vinder af LEG 6 blev D15 med Martin og Brian.
Vinder af LEG 7 blev D140 med Hans - i starten Martin.
Vinder af LEG 8 blev Annette D109 med Ib.
Vinder af LEG 9 blev D140 med Hans.
Overalt vinder blev således "Admiralen" i D140 Zero fra Køge.
TOP
Deltagende både og løbende resultater.
De sidste præmier uddeles ved DM i Nivå.
L23 Klubben vil finde lidt stærkere "varer" til overalt vinderen !!!!
Deltager |
Skipper |
Gaster |
Leg1 |
Leg2 |
Leg3 |
Leg4 |
Leg5 |
Leg6 |
Leg7 |
Leg8 |
Leg9 |
Total |
Plads |
|
|
|
Pl. |
Pl. |
Pl. |
Pl. |
Pl. |
Pl. |
Pl. |
Pl. |
Pl. |
point |
overalt |
Amokken (D176) |
Per |
|
27 |
12 |
7 |
8 |
1 |
12 |
15 |
13 |
10 |
53 |
9 |
Annette (D109) |
Ib |
|
27 |
6 |
3 |
2 |
3 |
6 |
3 |
1 |
4 |
16 |
2 |
Ciberbear (D190) |
Mikkel |
|
27 |
16 |
15 |
11 |
20 |
21 |
19 |
27 |
27 |
108 |
19 |
Katharine (P979) |
Svenn |
|
27 |
27 |
27 |
25 |
8 |
9 |
10 |
14 |
11 |
77 |
15 |
L23D3 |
Michael |
|
27 |
17 |
22 |
23 |
27 |
27 |
27 |
27 |
27 |
143 |
23 |
L23D15 |
Martin |
Brian |
27 |
4 |
13 |
4 |
9 |
1 |
6 |
6 |
27 |
51 |
8 |
L23D18 |
Robert |
|
27 |
10 |
6 |
15 |
17 |
11 |
11 |
12 |
18 |
73 |
13 |
L23D19 |
Jytte |
|
27 |
19 |
7 |
10 |
12 |
15 |
16 |
15 |
6 |
66 |
12 |
L23D44 |
Lars |
|
27 |
15 |
19 |
22 |
27 |
20 |
27 |
27 |
27 |
135 |
22 |
L23D061 |
Johnny |
|
27 |
13 |
20 |
18 |
27 |
27 |
27 |
27 |
27 |
162 |
26 |
L23D087 |
Anders |
|
27 |
8 |
12 |
6 |
6 |
2 |
7 |
2 |
2 |
25 |
3 |
L23D140 (Admiral) |
Hans |
|
27 |
2 |
2 |
1 |
2 |
5 |
1 |
3 |
1 |
9 |
1 |
L23D161
Sjadan |
Torben |
|
27 |
27 |
27 |
24 |
27 |
27 |
27 |
27 |
27 |
159 |
24 |
L23D246 |
Lars |
|
27 |
11 |
18 |
27 |
27 |
27 |
27 |
27 |
27 |
162 |
25 |
L23D281 |
Morten |
|
27 |
1 |
1 |
5 |
4 |
10 |
17 |
18 |
7 |
35 |
5 |
L23D374 |
Steen |
|
27 |
9 |
9 |
13 |
10 |
19 |
4 |
8 |
9 |
49 |
7 |
L23D396 |
Erik |
|
27 |
7 |
4 |
7 |
11 |
7 |
2 |
4 |
5 |
29 |
4 |
L23D397 |
Ulrich |
|
27 |
18 |
11 |
12 |
27 |
27 |
27 |
27 |
27 |
122 |
20 |
L23P809 |
Gitte |
|
27 |
23 |
16 |
17 |
15 |
27 |
27 |
27 |
27 |
125 |
21 |
L23P958 |
John |
|
27 |
20 |
14 |
20 |
18 |
3 |
5 |
17 |
27 |
84 |
17 |
L23P963 |
Ivan |
|
27 |
27 |
27 |
14 |
13 |
8 |
8 |
7 |
12 |
62 |
10 |
L23P965 |
Kim |
|
27 |
27 |
27 |
19 |
7 |
13 |
12 |
5 |
8 |
64 |
11 |
L23P975 |
Bjarne |
|
27 |
5 |
5 |
9 |
16 |
17 |
18 |
10 |
27 |
80 |
16 |
L23P976 |
Morten |
|
27 |
22 |
21 |
21 |
14 |
16 |
14 |
11 |
13 |
89 |
18 |
L23P986 |
Roland |
|
27 |
21 |
17 |
16 |
5 |
4 |
9 |
9 |
3 |
46 |
6 |
L23P987 |
Jackie |
|
27 |
3 |
10 |
3 |
19 |
14 |
13 |
16 |
27 |
75 |
14 |
* - betyder ikke startet eller ikke fuldført og får til slut point = antal fuldførende (i mindst en sejlads) + 1.
Efter LEG 9 er der 26 deltagere som mindst har fuldført een sejlads.
Ikke startet eller fuldført giver således 27 point.
De 3 fratrækkere er indikeret med rødt. De angivne resultater med grøn kan ikke fratrækkes.
TOP
Sejladsbestemmelser for L23 Klubbens Volvo Ocean Race Game.
1) Kun aktive og passive medlemmer af L23 Klubben kan tilmeldes og deltage i Gruppen: L23Denmark.
2) Hver deltager kan deltage med een båd. Se deltagerlisten hvor gaster også kan optages.
3) Man skal tilmelde sig Volvo Ocean Race Game med bådnavn = L23Dxxx som bådejer
eller L23Pxxx som passivt medlem -
hvor Dxxx = bådnummer eller Pxxx = passivt medlemsnummer
(se medlemslisten her !).
4) Når man er tilmeldt skal man sende en mail herom til hanshenrikj@hotmail.com
5) Via gamet bliver man optaget i gruppen: L23Denmark. Man skal accepte denne invitation.
Se under MY ACCOUNT og vælg Inbox under NAVIGATOR !!!!
6) Information fra L23 Klubben til deltagerne vil kun ske gennem gamet eller via vores hjemmeside.
7) Der sejles om hurtigste båd på hver Leg.
8) Der sejles om bedste båd overalt efter samme regler som i gamet.
Det vil sige 6 bedste sejladser er gældende
og Leg 5,7 og 9 skal være blandt disse. Der gives individuelt point i vores gruppe efter lav-point systemet.
Ikke fuldført eller ikke startet båd får til slut point = antal både, som mindst har fuldført een sejlads + 1.
9) Fra start af Leg 3 er det tilladt at benytte de hjælpemidler som gamet stiller til rådighed.
10) De i gamet angivne regler, beslutninger og afgørelser er gældende.
Start tidspunkt for Leg's.
Sidste Leg fra Stockholm til St. Petersborg sejles kun af de rigtige både.... !!
TOP
Bemærk NEWS udsendt... ! ! !
Se briefing omkring LEG her: http://www.volvooceanracegame.org/support/briefings.php
Generelt:
Vejrkortene skiftes kl 11:00 og 23:00 dansk tid.
Målgang er indenfor en 30sm cirkel omkring målbøjen.
TOP
Spørgsmål, svar, råd og info til deltagerne !!
Vil du bidrage med gode råd til dine "modstandere" har du spørgsmål så optages de her.
Send din mail til L23 Klubben.
Vejledning i brug af gamet:
Se her: http://www.volvooceanracegame.org/download/VORGame_Basic_Tutorial.pdf
Hvis der er problemer med at se rigtige data:
Please clean the browser cache from time to time to avoid data show error.
For at slette cache i din browser gør følgende:
Vælg i Explorer - Internetindstillinger - Generelt - Browserdata - Slet.
Vælg Slet ud for midlertidige internetfiler - Vent til filerne er slettet...
Vejrudsigt:
Vejrudsigten i gamet bliver ikke altid som den vises under 12H.
Hvis du vil checke, hvad den bliver, kan du gå ind på Ugrib hjemmesiden op til een timer før vi skal have nyt vejrkort. Det nye aktuelle vejrkort kan ses her kl 6:15
respektive 18:15 dansk tid altså ca. 4 timer før opdateringen i gamet !!!
Gamet henter som sagt det nyeste vejrkort fra Ugrib !! Se også mere under vejledning til brug af gamet..
Vejrudsigt med Ugrib:
Man skal lade sig registrere og downloade et programmet.
se:
http://www.grib.us/
Herefter kan man vælge at downloade vejrkort eller se vejrkort man tidligere har downloadet.
Man ser et stort verdenskort og vælger det område ud som man vil se nærmere på.
Det tager ganske få sekunder at hente vejrkortet og programmet starter det automatisk op når det er klar.
Der er et par ting jeg benytter -
Jeg fjerner fluebenet for rain (grå plamager) og pressure (isobarer) så det ikke forstyrrer billedet.
Du får standard data for de kommende 5 dage men kan hente op til 7 dage.
Når du ser på kortene står tidspunktet øverst for hvad du ser.
Man kan starte med at vælge Now som udgangspunkt.
Du kan så vælge at steppe frem i tiden med 1 til 24 timers og se udviklingen på vinden.
Til venstre kan man forøge Scaling så vindpilene er mere tydelige.
Ved at rykke på Spacing kan man ændre tætheden af vindpilene - jeg vælger samme som i gamet - 1 pil gr. grad.
Pilens location og vindstyrke kan aflæses i boxen Live Data.
God fornøjelse... Hans.
Friends:
Et godt råd er at du tilføjer gruppens deltagere under "Friends" så kan du på kortet
når du sejler hurtigere finde dine "venner".
De vil så figurerer på din resultatliste - hurtigt overblik over hvordan man ligger indbyrdes.
Du kan løbende holde øje med dem. - Kurs - fart - vind - sejlføring mm.
Du kan nemt sende dem en hilsen og se om der er mail til dig fra andre.
TOP
Bjarne har sendt følgende indlæg ved LEG 2's afslutning ... !!
- angående hjælpemidler
Leg 2 har været en blandet oplevelse, med op og ned -ture. Som du skriver på L23 hjemmesiden, var det efter vi gik nord på, mere eller mindre slæde sejlads uden de helt store
avancementmuligheder, bortset fra at man skulle vælge højre eller venstre side udenom "hullet".
Hvad angår hjælpemidler er der et par input fra min side.
For det første skal der tages stilling til, hvordan "de slemme drenge" skal behandles, såfremt det bliver tilladt med hjælpemidler. "De slemme drenge" er os, der trods forbud
alligevel besluttede os at tilkøbe udstyr. Skal vi nu "tvinges" til at købe et sæt til? Bliver vi benådet og får lov at deltage, eller er vi for altid udstødte? Eller skal man
bare være formand og "love" at man ikke bruger sine kapitalistiske hjælpemidler. ;o))
Derudover er min erfaring følgende:
Der er flere tilkøbsmuligheder:
1) Hold den relative vinkel til vinden. (Point of sails controller)
God hvis man vil holde optimal fart og retningen er mindre betydende. Dog skal man være opmærksom på at det ved vindstyrkeskift ikke altid er een bestemt relativ vindvinkel der
er optimal. Derudover er det begrænset hvor mange vindskift man kommer igennem på een nat. Ved vindstyrker på op til 10 knob kan man "køre" på den samme vindpil hele natten.
Desuden er driftsikkerheden ikke helt I top. Jeg brugte min selvstyrer 2 gange. Den ene gang lå min anden båd ved siden af og det gjorde den sandelig også næste morgen, så det
gav ikke rigtig noget. Den anden gang var i nat, hvor jeg i stedet for at skulle sidde oppe hele natten og styre optimalt I forhold til vind og bøje, lavede et kompromis og satte
selvstyreren til således at den ændrede vindretning drejede båden mod bøjen. Vindvinklen skulle så være 127 grader, men da jeg vågnede I morges, lå jeg og blafrede med en
vindvinkel på 35 eller sådan noget og havde tabt 500 placeringer.
2) Autosails
Jeg har ikke haft brug for det, men jeg forestiller mig at man kan bruge det, hvis man sejler gennem lange passager, hvor vinden skifter i styrke og retning.
3) Selvstyrer (Autohelm)
Har jeg brugt en enkelt gang, hvor jeg mente at jeg burde vende midt om natten. Desværre tog jeg fejl og burde ha' vendt inden jeg gik til køjs, men det er jo ikke udstyrets
skyld.
4) Repair Kit's
Har jeg ikke haft brug for, men det er jo lidt ligesom en forsikring. Den er kun god når uheldet er ude. Hvis dette ikke tillades, risikerer folk at være ude, før de er igang.
Især på de lange stræk (Qingdao - Rio) vil det være surt at undvære et sejl.
5) Prosail
Denne option er jo sponseret af North på Leg 2 og du kan bide dig selv I nakken på at det ikke bliver ved. Hvis man vil være med fremme, er denne option et MUST…. Det er her
financieringen af hele spillet ligger…… vent og se….
6) Widget Data Feed.
Er efter min mening ikke noget som helst værd. Det er da meget blæret at man kan have den kørende samtidig med at man sidder og arbejder med noget andet, men for det første
bliver den ligesom alt andet I spillet kun opdateret hver 10. minut og for det andet er det altså ikke særlig svært at skifte program, trykke på play og se hvordan det går. Og
det er sådan man gør under alle omstændigheder…..
Derudover er det min holdning at hele spørgsmålet om hjælpemidler er et enten eller spørgsmål. Ikke noget med at så må man kun købe dette eller hint. Hvis jeg vil
købe en selvstyrer, skal et eller andet overformynderi ikke bestemme at det er autosails jeg har brug for.
Ellers en god sejlads og tak for hilsnerne undervejs. Jeg glæder mig til d. 13. December. Singapore er en dejlig by...
Bjarne
TOP
Svenn i mål på LEG 5.
31-3-09 Målgang..
Jeg syntes da lige, at min lille turberetning skal ende med en målgang i Rio. Den skete 31-3-09 kl. 06.43.44 efter en nervepirrende afslutning.
Resultatet 17.635 er måske ikke noget at skrive hjem om, men i det var alligevel lækkert at komme i mål.
Det sidste par døgn har jeg jagtet D15, D374, og en L23’er, som sejler uden for feltet, Toke, og antallet af gange, hvor jeg troede, at de var i posen
kan ikke skrives på papir!
Der er blevet studeret vejrkort (gad vide, om det Argentinske militær nogen sinde har haft så mange hits på deres vejr-sider), der er blevet gættet,
der er blevet regnet, og VMG-formlen er ændret fra to decimalers nøjagtighed til tre decimaler; for det er jo klassebåde, så der er tale om virkelig små marginaler. En grad her,
et sejlskift der, og nu, nu, nej nu, har jeg dem, men nej: Den ene kom lidt tættere på næste vindkvadrant, den anden fandt lige lidt ekstra ved et sejlskift og en marginal
kursændring, og så var der ham, der – hvis I spørger mig og tilgiver mit portugisiske – bare altid var skide heldig med vejropdateringerne …
I aftes, i nat nærmere, var der en hypotetisk mulighed at tage dem alle tre inden mål, men det ville kræve omhyggelig, dygtig og en stor portion held,
for det er trods alt svært at være nøjagtig i navigationen, når båden er 18 mil lang, og curseren er en finger på størrelse med Aalborg. Men som min gamle lærer i kapsejlads
altid sagde: ”Det skulle prøves!”. Så der blev fintrimmet, checket en ekstra gang, og så blev vækkeuret blev sat til 04:20. Klokken 04:20 er tidligt, når man plejer at møde kl.
10, men det var ikke et øjeblik for tidligt: Toke var godt nok sejlet ned i sumpen, sådan går det somme tider, når man satser på fløje op mod mål, men både D15 og D374 var foran,
men ikke ret meget. D374 havde ladet autopiloten bestemme, og det var den ikke god til, så mens han sov trygt og godt, lullede båden frem med behagelige 1.4kn, medens en anden én
kom tordende med 10kn mere. Surt for ham, men der er ting, som man ikke kommer sovende til..
Der var mulighed for 0.2 kn yderligere i et sejlskift, og det var lige det, som skulle til: Nu skulle den bare holde hjem.
D15 havde imidlertid også sat vækkeuret, men først til klokken 5, så den store spiler fik lov at stå i hele 40 minutter, inden D15 fik skiftet også.
Men da de havde fået øjne, og lyst lidt op i sejlet, kom de stærkt igen, og jeg er sikker på, at geodætisk institut kunne registrere det, da min vind faldt lige før målgang.
Naboerne kunne i hvert fald, for de tændte lys.
Det tog 50 minutter at komme den sidste mil over mållinien, og havde D15 holdt blot en enkelt grad mere vestligt, så tror jeg, de havde haft vind til
at komme forbi i tide, men hey - de ventede altså heller ikke da jeg mærkede hvor stille havet kan være.
Nu skal jeg bare have rigget af, og så skal jeg op i byen og finde Per Amok og Zero-Hans; de har været her så længe, at de må have fundet alle de
gode steder…... J
Venlig hilsen Sv.
svenn.bekmose@hotmail.com
Svenn's andet indlæg LEG 5.
15-3-09.
Subjektiv situationsrapport fra 48:18S, 137:36W.
Efter at have tilbragt den sidste del af min ungdom i et vindhul på størrelse med
Frankrig, Portugal, Spanien og lille Andorra tilsammen, er jeg endelig kommet rundt bøjen – i modsætning til for eksempel ’Braad_dk’, der indtil videre har set stort på den
detalje, hvis man skal tro slæbesporet. Men det er jo heller ikke sikkert, at man skal det, og da den ligger 4 pladser efter i Køge Bugt-turneringen, har jeg ind til videre
valgt ikke at protestere; den kan jo også nå at gøre fejlen god igen.
En kedelig fejllæsning førte mig noget dybt på den første del af turen mod næste bøje.
Man skal acceptere, at man bør bruge briller, men jeg fik vist lokket en del andre til at gøre samme ’fejl’, og der var relativt god vind, så spørgsmålet er, om det gjorde skade,
egentligt, men min tanke var lige så stille at mødes med 48S omkring 135W.
Jeg havde godt nok luret lidt på vejrsystemerne oppe mod Pitcarn Islands, men
prognosen virkede usikker, og jeg valgte den strategi fra.
Det ser i øvrigt ud til, at jeg måske kunne have haft fordel af at forfølge den tanke,
men nu ligger jeg altså her, og med den tid jeg kan afse til fintrim er 28.082 – ups, opdatering og rettelse: 29.080 - nu heller ikke så ringe.
Per i ’mokken er godt langt fremme – nr. 32 pt. - og lige sådan 281 og Hans i 140, men
der er kun at tage hatten af for deres præstation og håbe, at de kan forbedre stillingen; det gør trods alt mindre at blive mulet af en, som sejler en førstepræmie hjem, så frisk
vind, Per...
Venlig hilsen Sv.
Svenn's første indlæg LEG 5.
Jeg har indledt min karriere som netspiller - eller netsejler, om man vil.
Hans fra D140 havde forklaret de grundlæggende principper: "det gælder om at være foran, hvis man vil vinde", og jeg mente nok, at jeg havde forstået det sådan i overordnede
linjer.
Jeg lagde hårdt ud og kom selvfølgelig for sent til starten. Ikke noget nyt, det sker stort set hver tirsdag, og har noget med arbejde at gøre. Det er jeg med andre ord i vane
med, og udfordringen var jo til at håndtere.
Efter at have kæmpet mig op til en plads omkring nr. 3.000 krævede arbejdet min tilstedeværelse, og jeg satte derfor kursen ud fra vejrudsigten. Behøver jeg sige, at vejrudsigten
var forkert, og at jeg lå med næsen omtrent ret mod vinden et lille døgns tid?
Konsekvensen af denne ganske lille og beskedne fejltagelse var, at jeg fik fornøjelsen at se tal som kun er de færreste forundt: 113.421, for eksempel.
Hvor mange møder lige det tal i sin hverdag?
Medicinen var kendt og metoderne enkle: Hvis AltAdist*COS(Affkurs-AltAkurs)>AltBdist*COS(Affkurs-AltBkurs), så vælg a, ellers vælg b.
Det gik ikke så ringe: I løbet af en dags tid var jeg nede omkring en plads som ca. 60.000, turen ned til nummer 36.000 gik ikke helt så let, men var da til at gennemføre, og
pludselig stod der 2x.000 på skærmen i forgår morges, og nu skulle der tænkes:
- Vejrudsigtens potentiale blev vurdere.
- Konkurrenter blev studeret
- Bådens forventede fart i overmorgen blev estimeret
- Strategier blev lagt
- Kursen blev sat
- og så var det bare at vente på det uafvendelige: Førstepladsen!
Det forekommer sikkert lige så indlysende, som at konen tabte æggene, men jeg fik altså ikke førstepladsen. Det er sket igen - min udspekulerede og velovervejede kurs har ført
mig uden om al god og givende vind, og durk ind i et vindhul på størrelse med den Frankrig og Iberiske halvø - til sammen.
Det er ikke første gang, og det bliver sikkert heller ikke sidste. Alt i alt er det dybt frustrerende, men netop det, at jeg bliver frustreret viser vel bare, at det er et godt
spil - tilpas uforudsigeligt, og tilpas forudsigeligt - bare rigtig fornøjeligt.
Sæt kaffe over, når I kommer til Rio - jeg er på vej, men det er muligt, at jeg bliver lidt forsinket....
Venlig hilsen Sv.
Ps. nej, du kan ikke bare flytte formlen ind i Excel og få et resultat uden videre - lidt sjov skal du da selv ha'..
TOP