L23NYT 1999 Nr.:3      RETUR

 

L23-Nyt 3
Indhold:

Kredsmesterskaber 1999
Tuborg Fyn Cup
DM 1998
Bromesterskab Isefjordkredsen
L23-trim (2.del)

Kredsmesterskaber 1999

14.-15. August Køge Bugt
Tilmelding inden 10.8.

28. August Øhavet Rundt
Tilmelding til Thurø Sejlklub eller Bjarne Soelmark.

21.-22. August Bromesterskaber
Tilmelding inden 18. August

3. I Oktober Jameson Whisky Cup
Tilmelding til Vedbæk Sejlklub eller Robert Christensen op.gif (81 bytes)

TUBORG FYN CUP
Pinselørdag, Trine og jeg går til købmanden på Lyø. Den her landsby er i top. Her er miljø så det oser. Det gør det også hos købmanden, du skal skære dig igennem røgtågerne, for her er samlet folk til en røg og en drik. Da vi kommer ud hører jeg: Go' dag sømand! Er du ikke gammel "Danmark" dreng? - Det er Petter fra skoleskibet, sidst set i 1982 sjovt ik'!  Pinselørdag -aften, for anker i Fænø Sund. Det har været en dejlig dag på vandet. Fuglene synger, - her er grønt og lækkert. Skal du en dag kaste krogen så prøv det her, du vil ikke fortryde. Trine fortæller at hun har drømt om gruppen "Ole og de skøre kadetter" -Jeg har stjålet en streamer med denne påskrift fordi jeg skal ud at sejle med Ole.. -er jeg mon en skør kadet? Pinsesøndag. 2 gange på grund i Bogense havn, hvem har lukket al vandet ud af havet?  Bogense torsdag den 27. Maj. Dejligt vejr og stemning på kajen ca. 150 varmere end sidste år. Vi tømmer båd og vasker bund. Der har vi Gitte og Jesper fra Panik, vi får en øl ved teltet mens vi holder udkig efter vor 3. mand Robert Killeloch Christensen, dyr men dejlig supergast fra Sydhavnen. Senere på aftenen: så er vi her alle sammen, her er god stemning og mange kendte ansigter bl.a. Morten Lorenzen fra Nokia tidligere Jazz.  Senere endnu: Vil i med ud og tage imod Nokia? Spør' Morten. Ja, hvorfor ikke klokken er jo kun 1, derudaf med 115 hk i røven så skummet flyver af øllerne med 45 knob, der er hun! Flot båd, vi kommer ombord og bliver guidet rundt mens Nokia snos til kaj med 10 cm under kølen. SHIT klokken er 2.30, Go' nat! -Hvad har vi dog gjort???  Fredag morgen. Jeg er træt, er der mon en håndgranat jeg skal have vækket Robert. -Han sir' han ikke vil op, alt er ved det gamle. På Panik spørger Gitte om hvornår vi skal sove? - Sove, vi skal alle sammen. Sidste år var det dem der var 3 ombord. - Kører de på os eller kører vi selv?  Klokken 1 1.00 Vi kører! Først over start på Tuborg Fyn Cup, fedt nok. Snævringen: Ikke så fedt længere - vi har lige lukket små 1 00 både forbi. Lillebælt: Enten er de bare smartere mere vågne eller heldigere over på Panik, for de bliver' ved med at dampe af hver gang vi har vundet lidt. Vi beslutter at gemme vores held til senere på sejladsen, og så ellers prøve at holde kontakt. Skarø: Er nede og prøve at sove lidt, men jeg er jo ikke så træt længere. Jeg hører at der er lidt tomult oppe, Trine og Robert har lige sat en konkurrent af på Skarø rev, - De var vist uskyldige. Fint nu er der kun 382 konkurrenter. Svb. Sund: Nu er vi på hjemmebane der skal dribles. Jeg vil ikke gå på grund 100 m fra hjemhavn. På den anden side vil jeg ogsa' inden om klumpen; - kan man sejle inden til en strandet fiskekutter? Det gik. Der er en L23 sir' Robert. Der må tænkes, hvor mange var det nu der var med? Jeg foreslår at det nok bare er en lokal der er på morgentur. Men da den er gul når vi frem til at det nok er Panik. Hvad der ellers skete, - tja vi lånte lidt af Mosekonens trylledrik og heldet meldte sig.
Dejlig tur - veludhvilet - tja. op.gif (81 bytes)

DM 1998
Sommeren 1998 betød mange kapsejladser for mit vedkommende, sæsonen startede op med en distance sejlads dagen efter båden kom på vandet, en lidt hektisk opstart idet den fungerede som tune up til dm i L23, det var den eneste gang vi havde mulighed for at sejle sammen alle tre. Det var en dejlig søndag med et par sekundmeter, vel nok den eneste sejlads med den vindstyrke, så vi blev letvejrstrænet og vandt vores løb, - der var kun tre både der nåde i mål indenfor tidsrammen. Efter et par Fyn rundt fra henholdsvis Bogense og Svendborg, var vi klar til DM for L23 i Faaborg. Jazz var virkelig staldkåd, det var ren optur indtil videre. Vi tager til Faaborg fredag eftermiddag, jeg kan mærke på Lars at der er lidt for mange nerver. På turen derned bliver de dog sat til side, for vanen tro foregår transportsejladsen med et langt kryds i frisk vind og regnvejr. Vi kommer frem i fin stil, da det sidste stykke ind til Faaborg er ren svir. Vi får målt det nye sejl ind, en fok som det viste sig at være det forsejl der skulle bruges under dette stævne, vi havde ellers sådan en dejlig genua. Vel fremme går der ikke lang tid før man kan høre diverse skryderier fra besætningen på D-18 Killeloch, et godt bud på guldet, men det hindrer ikke nogen i at give svar på tiltale. Vi bliver ligeledes mødt af en storsmilende Claus Cato. Vi bliver også mødt med at Ole Risager med Marie Kristina er deserteret til Ballade, han er ren legende og jeg fik heldigvis mødt ham til DM 97, hvor han med stor taktik prøvede at afværge konkurrenterne ved at sende dem ud i voldsomme tårepersede latterkramper under kyndig historiefortælling. Vi skulle sejle seks sejladser med en fratrækker. Lørdagen startede fint med omkring 10 sekundmeter hvor vi havde en god sejlads uden nogen grove fejl, øh der var vist noget med en spiler omkring Do-Dos vanter. Det blæste imidlertid op inden 2. Sejlads, men der var friskt mod for boathandlingen gik fint. Da vi kommer op til topmærket ryger spileren op og vi flyver afsted ligesom de øvrige både der har sat spiler, for nu blæser det noget mere og det er ikke alle der er lige friske på at vise farverne. Det går fint op mod slagmærket hvor vi kommer i en god dyst. Nu gælder det om at få en god bomning; og det en noget speget affære, den lille selvdestruktive Jazz skar op alt hvad den kunne, og det skal lige siges at der blev vist farver, for spileren kom så langt ud at flyve at vi begyndte at, tænke på hvor den tilhørende båd befandt sig, instin erne sagde nu alligevel at denne spiler var vores og vi fik halet den ind igen, og Lars fik behandlet vabler i hånden hvor gajen var løbet ud af. Efter at være kommet på ret køl, om end med en mindre baneforlængelse, vår vi tilbage. Halvvejs nede af benet kommer Killeloch mod os på kryds, det er ikke rart at de er kommet så langt foran, Claus og jeg gør Lars opmærksom på at han kommer meget tæt forbi; det kunne være en god ide at trække os lidt til styrbord, Lars holder kurs og det kommer til at koste ham en toplanterne, som han undrende ser lande ved siden af båden, det kunne have været rettet, men blev det ikke og protesten fra Killeloch faldt prompte, den sejlads endte med at blive vores fratrækker. l den sidste sejlads var der andre der stod for underholdningen, vi kikkede noget da den "forsvarende mester" afskibede sin gast hvilket han dog fortrød og måtte til at sejle tilbage for at fiske ham op. Søndag var vindstyrken den samme men nu var grundtræningen lagt og spilerbomningerne var begyndt at fungere, det mente Lars var lidt kedeligt så da vi tæt på topmærket landede i en hektisk højtråbene klump, røg vi på røven, hvad mener i -på kryds sgu. Ikke mere dramatik kun voldsomme eder over højde og fart, - skidt være med det vi slutter søndagen med en 4. og en 6. Plads, men søndag er festaften og molebajerne står klar.  Nu skal det indskydes åt'eg har erfaret at ligemeget hvad der sker på vandet så er L23-klubben er en meget social klub så alle misfornøjelser er glemt når besætningen "går i land". Trods Ole Risagers fravær manglede underholdningen absolut ikke, idet Jan D-250 underholder med hidtil ukendte viser. Det er mit første DM, og Lars har givet mig taktikkens opskrift, "drik de andre på pelsen" -Han manglede bare at udspecificere, selskabet der lukkede og slukkede var den samlede besætning fra Jazz, den syngende Jan og Roberts bedre halvdel Mette. Mandag er vi klar igen, om end med mindre tømmermænd, der er kun en sejlads på denne sidste dag, en op og ned bane, jeg har regnet på det og med held kan vi snige os op på en tredje plads, der skal bare lidt hjælp til fra et par andre både. Se denne mandag blæste det ligesom de to forgående dage, men i løbet af sejladsen løjer vinden til omkring 10, genuavejr, men det sidste spilerben er ved at være taget, så der satses atter på fokken, hold op hvor det gik, Claus er noget af en fløjrytter og da det var ham der lagde taktikken var vi godt ude til styrbord og halvvejs oppe af banen før vi må falde af for den første, som det lige skal bemærkes lå et pænt stykke foran ved bundmærket, vi slår og nu er det de andre der skal til at falde for os. Nogen både imellem blev det rent drama som kom til at udsætte præmieoverrækkelsen betydeligt på grund af protestbehandling. Vi kommer ind som nummer tre, med en vældig byge i hælene, efter en rigtig god sejlads til at slutte af med.
Vi ses den 3. Juli -Go vind
Trine Nykjær (D-330)
op.gif (81 bytes)

Marbæk, Jægerspris og Frederikssund sejlklub inviterer til Bromesterskab

Klassebåde - Standardbåde - DH 98 korte baner -flere sejladser - distancesejlads I weekenden den 21.-22. august.
Sejladsen:          Der sejles efter DH 98 + klasse + ISAFs kapsejladsregler 1997-2000,
                            DS sejladsbestemmelser og Bromesterskabets sejladsprogram.
Lørdag den 21: Der er planlagt 3 trekantbanesejladser på bredningen øst for Jægerspris havn.
Start                     1. varselssignal kl. 10.45

Søndag den 22: Der er planlagt en distancesejlads med start uden for Jægerspris havn. Banelængde 14 – 21 sm.
Start                     Varselssignal kl. 10.20.

Løbsindeling:    DH, standard- og klassebåde.

Præmier:            Resultater af.samtlige sejladser sammenlægges, og der er præmie til hver 3. godkendte tilmelding.

Bromesterskab:Vandrepræmie til overalvinderen i hver start.

Indskud:             kr. 150.- incl. trænerordning.

Tilmelding:        Senest onsdag den 18. august. Tilmeldingskupon

Bureau:            Er åbent i MSM, FD, og JSK klubhuse lørdag fra kl, 8.00 til kl. 9.30.

Ved deltagelse af mindst 5 startende L-23 vil det tælle som Kredsmesterskab med seperat præmie fra Eurosails

MSM, FD og JSK sejlklubberop.gif (81 bytes)

Certifikat nr.: Sejl nr.:

Bådtype: Bådnavn:

TA3: TA 6: TA10: SV-tal:

Skipper: Klub:

Adresse:

By: Te I t.:

Postnr.:

indskud kr. 150.- vedlægges. - Kopi at gyldigt målerbrev / klassebevis skal vedlægges. Sendes til:

Bo Vestergaard, Muldager 57, 3600 Frederikssund, telf. 47 31 33 20 Jørn Legind Larsen, Dellisvej 7, 3600 Frederikssund, telf. 47 31 29 80 Thorvald Hansen, Skyttevel 41 3630 Jægerspris, telf. 47 53 18 36 l hænde senest onsdag den i 8. august 1999

Festaften
Efter lørdagens sejladser er der sejlerfest for deltagere og klubmedlemmer i VALHAL. Medbring egen mad, vi tænder grillen ca. kl. 18 og sørger for drikkevarer til sædvanlige billige priser. Efter fællesspisningen er der dans til levende musik. 
op.gif (81 bytes)

L23 Trim
Af hans Jørgensen, Dl40
Storsejlstrim: Storsejlet sættes med faldet: men forliget skal ikke overstrammes. Evt. justering kan senere ske med cunningham. Flynderen må ikke komme højere end mærket på masten. På bommen justeres udhalet efter vindstyrken. Flad fod evt. med minireb i hårdt vejr - medens foden skal være i facon i let vind. Kickingstrappen sættes; men ikke så den "overtager" storskødets funktion. Kun på læns skal kickingen sikre at bommen holdes nede. Generelt skal bommen på kryds stå midtskibs. Det vil sige at skødevognen skal trækkes til luv i vendingerne. En lav skødebro ud for agterkanten af bommen mellem kistebænkene er at foretrække i stedet for skødevognen ved nedgangen. Så kan rorsmanden bedre selv justere storskødet, og gasterne har bedre arbejdsplads. Ved meget let vind og sø skal bommen evt. trækkes en smule til luv for centerlinien men husk at slække storskødet samtidigt så ticklerne i storsejlets agterlig alle peger bagud. Omvendt - i hård vind og med problemer med at holde båden, skal skødevognen mod læ, så båden føles let at styre. Storskødet trimmes så anden øverste sejlpind er parallel med bådens centerlinie. Der skal være en tickler ud for hver sejlpind, som alle skal trimmes til at pege agterud. Hvis e ' n tickler blafrer frem i læ, skal skødet slækkes lidt. Pas på ikke at hale storskødet for meget så kappen lukker, dette må kun udnyttes midlertidigt hvis der kræves ekstra højde pga. læ både som er for tæt på. Husk at efterjustere storskødet, hvis agterstaget har været justeret. Haler man agterstaget åbner kappen og storskødet skal måske hales lidt så alle ticklerne igen står agterud. Øverste sejlpind skal man have i tre hårdheder. En blød til 1-2 sek/m. en mellem til op til 8-10 sek/m. og en hård til mere vind. Ved hård vind kan det anbefales at have et helt sæt hårdere pinde. En L23 skal IKKE rebes til kapsejlads. Med fok - og halet agterstag samt fladt trimrnet storsejl, hvor kun pindene trækker og med alle mand bøffene til luv, kan man sejle båden i op til kuling. Herefter er der ingen som starter en kapsejlads.
op.gif (81 bytes)

Genuatrim: Faldet skal ALDRIG være sat hårdere, end at man kan se de små rynker ved løjerterne i forliget. Ved stigende vind kommer der større rynker. Man strammer faldet og checker efter en vending, at der stadig er små rynker. Ved faldende vind forsvinder rynkerne - herefter slækkes faldet til rynkerne er der igen og man husker at checke efter en vending at faldspændingen stadig er OK. Dette er meget vigtigt, at man ikke sejler med for stramt forlig... Skødeviseren skal stå, så ticklerne i genuaens forlig i top og bund bevæger sig på samme måde, når man langsomt forsøger at sejle for højt til vinden på kryds. Alle ticklerne (luv og læ) skal alle være rolige og pege agterud. De læ ticklers må dog gerne være en smule "urolige", så er man sikker på, at man ikke sejler for højt til vinden. Hold FART og lad være med at pine højde. Skødet skal hales, så genuaen er ca. 15 cm fra enden af salingshornet. Jeg forventer at salingen har samme længde som flertallet, hvilket er nogle cm. Kortere end max. ifølge klassereglerne. I let luft skal genuaen skødes så bunden er ca. I 0 cm. fra rælingen, medens i hårdt vejr skal genuaen næsten ind og røre topvanterne nede ved røstjernene. For at opnå disse yderpunkter skal man ud fra grundtrimmet flytte skødevognen ca. 1 hak frem i let vejr og 1 hak tilbage i hård luft. op.gif (81 bytes)

Fokketrim: Erfaringsmæssigt ved DM sejler man med flade genuaer op til 10 sek/m. Problemet med L23 er, at man ikke skal skifte for tidligt til fok, da man ikke kan følge med genuaerne hvis vinden blot løjer en smule. Skift ALDRIG til fok på kryds. Fokkefaldet skal sættes som ved genua. Skødeviseren på ruffet skal stå så bunden af fokken har en lille kurve. I hårdt vejr skal bunden næsten være flad. Skødet strammes, så hvis man i læ iagttager agterliget, skal dette være ca. 5 cm. indenfor topvantet ved salingen. Fokkeskødet må ikke hales for meget - så smider båden sig, og man mister fart uden at forbedre højden.

Spilersejlads:  Lav en pose som kan hænges ved nedgangen. Spileten kan nemt sættes og bjerges herfra. Båden skal monteres med barberhal som fæstnes i skvatlisten ud for topvanterne. Spilerstagen kan enten placeres i beslag på bommen, eller hvis man øger skinnen på forkanten af masten ned til mastefoden, er det muligt at sætte spiler uden at have en mand på fordækket. Spilerskøderne skal være af kevlar samt hver være 14 m lange. Med knuder på enderne af skøderne vil disse ikke løbe ud af blokkene, og pga. længden af skøderne vil man aldrig komme i vanskeligheder under nedtagning af spileren. Spilerstagens højde justeres altid så den er i samme højde som læ skødebarm. På trekantbane skal man ikke begynde at skifte til tyndere skøder; men et lille fif kan være at lægge læ skøde over enden af storsejlsbommen, herved løftes læ skøde en del. Luv skøde justeres altid så stagen er vinkelret på Vindexen i mastetoppen. Storsejlet slækkes altid godt ud, og kickingstrappen sættes, så bommen holdes godt nede. Dette er meget vigtigt i hårdt vejr. På slør kan man have genuaen oppe sammen med spileren; men på skæring er det tvivlsomt om det er en fordel. Gode råd ved spilersejlads:  Hav ALTID forsejlet sat ved spiler op- og nedtagning. Spilersætning: Undgå at sætte spileren på skæring. Sæt spilerstagen med skøderne monteret. Check for en sikkerhed igen at alt er OK. En spilergast holder spileren i læen af genuaen og slipper den i takt med, at rorsmanden haler i luv skøde. Når spileren er oppe langs læ side af genuaen, begynder den anden gast at hale spileren i top. Først når spileren er i top, og luv skødebarm er halet, så spilerstagen er fri af forstaget, hales det læ skøde, og spileren trækker. Herefter fintrimmes spileren   op.gif (81 bytes)

Spilernedtagning: Undgå at bjerge spileren på hård skæring. En gast fanger læ skøde i læ af genua og storsejl og giver tydeligt tegn, når han har godt fat i skødet. Rorsmanden slækker nu HELT ud i luv skøde, så spileren blafrer i læen af genuaen, og gasten i læ trækker spileren til sig. Først når man er sikker på at situationen er under kontrol, slækkes spilerfaldet i takt med, at gasten i læ bjerger spileren direkte ned i spilerposen, som hænger i nedgangen. Spilerstagen bjerges. Såfremt spileren senere skal sættes i samme side kan skøderne blive på spileren. Hvis spileren skal sættes næste gang i modsat side, afmonteres skøder og fald og trækkes samlet rundt om forstaget til modsatte side, hvor de igen sættes fast til spileren. Ved at mærke enderne af skøderne med samme farve som barmene, vil det forhindre at spileren sættes snoet. Ved de seneste års DM har det vist sig at Euro Sails er bedst i hårdt vejr, hvor genuaen kan trimmes flad, medens Elvstrøm Sails er meget hurtige i let og mellem luft når man trimmer fart. Dan-Sails er mere allround men ofte kommet til kort ved DM da sejladserne de senere år har været afholdt i hård vind eller i meget let luft.

Hilsen Hans..... HHJ @DK.IBM.COM eller priv. 5665 2404 op.gif (81 bytes)