L23NYT 1999 Nr.:2 RETUR
|
Nye medlemmer Redaktøren har ordet Formandens beretning Referat af generalforsamling DM 1999 Sydfynskredsen Bøgestrømkredsen Øresundkredsen Silkeborgkredsen Storstrømkredsen Køge Bugt Kredsen Mastetrim Nye Medlemmer D-11 JØRGEN POULSEN, HASSELAGER Sikke en masse om kapsejlads. De der kender mig ser mig nok som det store sportsidol der efter endt DM forklarer hvorfor det hele er så uretfærdigt, men at næste år skal vi sat'me vise dem. Dette har stået på siden 1984. Nå jeg har nu altid set på kapsejlere som nogle storskrydende mandschauvenister med hang til lystløgneri, så derfor vil jeg godt b ekendtgøre: jeg er turkapsejler. Vi har lovning på turberetninger og det skulle gerne gå ud over næste nummer. Vi ser gerne et broget blad med noget for alle, dem der påtænker at installere en 36 hk, 4 cyl. Mercedes motor i deres "skiv". Dem der ønsker vejledning angående planlægning af en weekend tur til Vorbasse Krigshavn og måske dem der bare overvejer at tage til DM i Guldborgsund -Selveste formande ns hjemstavn. Du vil ikke fortryde det. Der kan også købes og sælges, som mit forbillede Ole Risager sagde. Jeg sælger til en hver tid for 375.000 måske har du et par let brugte røjsere fra '72, som en anden gæv gut kunne få glæde af. Min medredaktør hedder Trine Nykjær.. Hun er fiskerdatter fra Bornholm. Hun er også midterkvinde på Jazz -og deltidsstjerne i H-båd og Piratjolle og go' til det med computer. Nå men nogle af jer har jo mødt hende og det var så det. Kapsejlads er noget opreklameret fis! Ses vi til Tubórg Fyn Cup? Go' sæson Lars Østergaard D330 Formandens/Bestyrelsens årsberetning Ja så er det igen tid til en beretning for L23 klubbens arbejde i det forgangne år. Et stort tillykke skal lyde fra bestyrelsen. Det kommende DM afholdes af Sejlforeningen Vikingen og Guldborgland Bådelaug i fællesskab i dagene 2-5 Juli. Klubben håber at se mange L23 sejlere, såvel kapsejlere som tursejlere til DM. Da der vil blive sejlet i et meget smukt farvand, som kan kombineres med en ferietur. Dimsekassen Der har været flere nye tiltag i dimsekassen, jeg vil her nævne at klubben har fået fremstillet trøjer og kasketter med L23 logo på, der kan bestilles hos formanden. Klubben er ligeledes igen leveringsdygtig i L23 halvmodeller. Der arbejdes i øjeblikket på at få fremstillet en ny portion skamfillingbeslag. Senere på året vil dimsekassen også være leveringsdygtige i nedgangsluger samt kistebænklåger i teak. Telt/Ap udlejningen har der ikke været meget gang i p.g.a. den dårlige sommer. Hjemmesiden Klubbens hjemmeside får vi stadig flere og flere besøg på, og flere af klubbens medlemmer er også flittige brugere af den. Vi får stadig meget ros for siden. En stor tak til John for arbejdet med hjemmesiden.Adressen til klubbens hjemmeside. Kredsmesterskaber Der har desværre kun været afholdt kredsmesterskaber i følgende kredse. Storstrøms kredsen vinder Den 052 Tom Hansen Virus (Sejlforeningen Vikingens pinsestævne) Sydfyn kredsen vinder Den 194 Bjarne Soelmark Nielsen Prins Ib (Øhavet Rundt) Øresunds kredsen vinder Den 018 Robert Christensen Killelock (Jameson Whisky Cup) Tak til alle kredskontakter, der har lavet et stort arbejde for at få kredsmesterskab op at stå. Sjælland Rundt 1998 7. løb 1 deltager DEN 139 Happy hour Søren
Christiansen Tuborg Fyn Cup 1998 4. løb 3 deltagere: Fyn Rundt 1998 2 deltagere: Træf Der har ikke været afholdt nogen træf, som klubben er bekendt med. Dansk Sejlunion Det vigtigste der er at berette fra Dansk Sejlunion er, at der
på baggrund af forbudet mod brug af giftige bundmalinger, f.eks. ag Mille Dynamic der kun
må bruges i 1999, har været gennemført en række forsøg på både fra forskellige
sejlklubber igennem året med forskellige bundmalinger, eller helt uden bundmaling.
Forsøgene viser klart , at vi sejlere har brug for et middel til at smøre på bunden
ellers kan vi ikke sejle. REFERAT L23 GENERALFORSAMLING 1999. TID/STED D. 14 - 03 - 1999 KL. 1400 Korsør Sejlklubs lokaler. Der var mødt 12 stemmeberettigede medlemmer til generalforsamlingen. Ad 1: Lars Østergård foreslås som dirigent. Der er ikke andre forslag, så Lars bliver valgt. Ad 2: Det konstateres, at generalforsamlingen er lovligt indvarslet. Ad: 3 Formandens beretning: Se bilag. En lille snak om bundmaling , udmøntede sig i, at Lars beskrev hvordan han i sommerens løb havde forsøgt sig uden bundmaling, hvilket medførte, at båden skulle renses i bunden hver 14. dag . Det var besværligt, men kunne lade sig gøre. l Silkeborg er problemet ikke så stort, fordi man sejler i ferskvand. Herefter blev beretningen enstemmigt vedtaget. Ad 4: Punkt 7 (budget) og punkt 8 (fastlæggelse af kontingent og indmeldelsesgebyr) blev behandlet under dette punkt sammen med regnskabet. Kontingent uforandret i gud ved hvor mange r, nemlig kr. 150 - for aktive og kr. 75 - for passive. Alle punkter vedtaget enstemmigt. Ad 5: Bestyrelsen har fremlagt 3 forslag. Flytning af tidspunkt for afholdelse af Dm til sidste uge af juli første uge i august. Det kunne være en god ide at undgå industriferien. Det skal varsles i god tid. Bestyrelsen får bemyndigelse til at træffe de fornødne beslutninger. Det hænger sammen med næste forslag om at holde DM sammen med en anden bådtype for at gøre det rentabelt for en arrangerende klub, da vi jo så må indrette os herefter. Enstemmigt vedtaget. Afholdelse af DM sammen med anden bådtype. Michael har haft kontakt med Albin Express og 806. som begge er interesserede. Helt konkret har Vordingborg tilbudt, at vi kan afholde DM år 2000 her sammen med 806. Det blev enstemmigt vedtaget at sige ja tak hertil. Afholdelse af generalforsamling i forbindelse med DM. Klubben foreslår, at man forsøgsvis vil prøve at afholde generalforsamling sammen med DM for om muligt at tiltrække flere medlemmer. Det blev enstemmigt vedtaget, at bemyndige bestyrelsen til at udsætte generalforsamlingen i år 2000. Viser det sig at være en dårlig ide, kan vi flytte den tilbage igen. Ad 6: Se formandens beretning. Ad 9: Mogens Dilling Hansen genvalgt som næstformand. Erik Andersen ønskede ikke genvalg og bestyrelsen foreslog Lars Østergård (Trine), som blev valgt. Suppleant Jan Nielsen genvalgt. Alle valg var enstemmigt. Ad 10: Revisor Claus Siggård og revisorsuppleant Hans Jørgensen blev enstemmigt genvalgt. Ad 11: DM bliver den 2. - 5. juli i Guldborg og afholdes af Vikingen og Guldborgland Bådelaug i fællesskab. Der blev givet en kort orientering af Michael og undertegnede. Robert fik den halve gamle Danske for at komme længst fra. Undertegnede fik overrakt en klukflaske af Michael for tiden som sekretær, - tak for det. Herefter sluttede mødet med et " leve " for L-23 klubben. Lars takkede for god ro og orden under generalforsamlingen. Den 15-03-1999. Erik Andersen Fhvn. Sekræter Kredsmesterskab i Sydfyns Kredsen Igen i år afholdes kredsmesterskabet for L-23'ere som den 47 sømil lange distancesejlads "Øhavet rundt" Lørdag den 28.8.1999. Sidste år var antallet faldet til 7 L-23'ere, hvilket betød at Vi "kun" var det næststørste felt. Mød op og lad os igen brøste os af, at stille op som største felt i vores egen helt egen start, i vores helt eget løb, i vores helt eget kredsmesterskab. Aftenen før er der fest, vi kunne mødes og lave et lille L-23hjørne med øl, vin, kaffe, røg, tobak, dril, grin, historier og hyggeligt samvær. Tilmeldinger til Thurø Sejlklub Eller gennem undertegnede. Vel mødt og go' vind Bjarne Soelmark D- 194 Danmarksmesterskab
for L23 1999. Program: Fredag den 2. Juli 1999. Kl. 14.00 Bureauet i Guldborgland Bådelaug åbner. Kl. 15.00-18.00 Kontrol af både og evt. sejlmåling. Kl 18.30 Officiel åbning og skippermøde. Lørdag den 3. Juli 1999. Søndag den 4. Juli 1999. Mandag den 5. Juli 1999. Klubhus: Havnen 4862 Guldborg. Telefon: v/ Formanden: 5445 4550 Opholdsrum: Guldborgland Bådelaug's klubhus kan frit benyttes. Camping: Telte kan opstilles på græsplæne, tæt ved havnen. Campingvogne kan opstilles på havnearealet ved klubhuset. Camping plads: Guldborg Camping ca. 1.km. fra havnen. tlf. 54 77 00 96. Toilet og bad: Forefindes på havnen i Guldborg. Kran: Efter aftale kan kran bestilles. Morgenmad: Kan bestilles i klubhuset. Madpakker: Kan bestilles i klubhuset. Is, pølser og slik: Sælges i Cafe'n i Guldborgland Bådelaugs klubhus. Yderlige oplysninger kan fås ved henvendelse til : På gensyn hos Tilmeldingsblanket. Sendes til: Sejlforeningen Vikingen
Postbox 268 4800 Nykøbing F. Forplejning:
Pris Ialt Mandskabsliste. Af hensyn til Dansk Sejlunions krav ved Danmarksmesterskaber er det nødvendigt, at besætningeme dokumenterer tilhørsforhold til en sejlklub under DS med dennes klubstempel eller poststemplet giroindbetaling.Bådnavn: Sejlnr: -Klub: Rorsmand navn: Bekræftelse: Klubsternpel og underskrift. Gast navn: Bekræftelse: Klubstempel og underskrift. Gast navn: Bekræftelse: Klubsternpel og underskrift. Menu Bøgestrømskredsen Hallo Hallo Øresundskredsen kalder
til kredsmesterskab. Kredsmesterskab i Silkeborg Kredsen Kredsmesterskab I Træf i Storstrøms kredsen. Til alle L23 sejlere.L23 Klubben og Sejlforeningen Vikingen inviterer til Kapsejladsen Femø rundt, i pinsen. Med start og mål ud for Dybvig havn på Fejø. Starten er Pinsedag 10.30. Fælles grill arrangement og levende musik i det Røde pakhus på havnen i Dybvig søndag aften. Tilmelding og evt. yderligere oplysninger kan fås hos undertegnede. Alle L 23 sejlere er velkomne. Kom i god tid havnen er ikke så stor. Med håbet om stort fremmøde. D 356 Michael Pedersen. Tlf. 54850386. Køge Bugt Kredsmesterskab. Hermed indbydes i til Kredsmesterskab i Køge Bugt Den 14.-15 / 8. Med de mange L23-seilere som findes i Bugten samt det tilsyødende Sund, må det være miligt igen at samle et stort felt i ædel kappestrid. Sejladserne ligger på et tidspunkt hvor ferien er slut, så planlæg allerede nu med dine gaster, at vi skal mødes denne ene week-end. Lørdag den 14. August sejles der en distance sejlads med indlagt Chikane med start kl. 10. En sejlads hvor der seiles på kryds og tværs. Søndag den 15. August sejles der 2 sejladser på op-/nedbane med en banelængde på ca. I sm. og med første start kl. I 0. Anden start umiddelbart efter afslutningen af første sejlads. Alle tre sejladser indgår i kredsmesterskabet og udregnes efter bonus-point systemet. Banekort til distancesejladsen m.m. udleveres i bureauet i Vallensbæk Sejlklub, som er åbent fra lørdag den 14. August kl. 8.30. Der sejles om præmier for hver 5. deltagende båd, smat den traditionsrige præmie skænket af L23-klubben. Disse uddeles umiddelbart efter sidste sejlads søndag. Yderligere information og tilmelding kan fas i Køge Bugt Kredsens udsendte indbydelse eller ved henvendelse til undertegnede. Deltagergebyr på beskedne 150 kr. samt tilmelding skal sendes til: Køge Bugt Kredsen, c/o Anne -Grethe Madsen, Kraghave Parkvej 5, 2630 Tåstrup inden 10. August. Vel mødt til sejlersæsonen 1999, hvor jeg garanterer for godt sejlervejr. Sejlerhilsen Hans Jørgensen D 140 Tif.:56652404, eller e-mail til HHJ@DK,IBM.COM. Besøg også adressen WWW.kapsejl.dk L23 Trim Af Hans Jørgensen, D-l40 Når man ser på deltagerne og deres resultater ved DM, må man erkende, at de gamle garvede er svære at vippe af pinden. Hvis man ikke har mulighed for at sejle mod andre L23, kan det være svært at finde ud af, hvad der er rigtigt, og hvad man især ikke skal gøre, når man vil have max. fart i sin båd. Derfor dette indlæg som inspiration til dem, som måske ikke rigtig er klar over hvad der egentlig er nødvendig og som afgjort hjælper på bådens fart. Først lidt om båden:Tøm båden for ALT unødvendigt grej - dog skal du minimum have det om bord, der står i klassereglerne, hvis du sejler i klasseløb. Fjern søgelænderet og tape forpulpitten, så forsejlet ikke ødelægges på skarpe kanter. Hav aldrig en påhængsmotor på hækken - hvis den skal med, så stuv den ned i bunden af båden omkring mastefoden. Her placeres også de sejl, der ikke benyttes samt gasteme IKKE overfyldte sejlertasker. Forkahyt samt,kistebænke agter skal være "tomme". Gasternes placering har stor betydning. Når det blæser, skal alle mand op på karmen og sidde tæt så langt fremme som muligt. Ikke noget med at kravle frem på sidedækket. I let luft sidder man fremme på kistebænkene evt. med med en gast til læ. Det er vigtigt at båden sejles med lidt krængning til læ i let luft. Mastetrim: Mastetoppen monteres med en vindex sammen med en toplanterne. Alt andet overflødigt udstyr fjernes fra toppen. Pinden gennem mastefoden sættes i mastefodens bageste hak. Hvis man måler forstaget inden man sætter riggen, skal længden mellem midten at endeøjerne være ca. 9,06 m. Skruehullerne til fastgørelse af salingshom er sikkert slidte og med meget slør. Disse kan med held bores op og nye større skruer, som lige passer, isættes. Når hullerne bores op, skal salingshornene holdes lige ud til siden. Ikke noget med at sejle med hornene pegende bagud. Man kan evt. lægge en plade mellem agterkanten af salingshornet og masten, så disse ikke går agterover ved spænding af riggen. Topvanterne strammes, og man måler med storsejlsfaldet at mastetoppen står lige i forhold til røstjemene i begge sider. Undervanteme skal være helt slække. Nu strammes agterstaget ALT hvad der kan trække, så masten krummer kraftigt agterover. Nu er masten blevet "kortere", og man strammer topvantet, så disse står meget stramt. Efter en kontrol om masten står lige i båden, løsnes agterstaget. Undervanterne strammes nu, så maste næsten er lige som et søm. Ved at hive i undervanterne en af gangen, kan man checke om masten er så ret som den kan blive. Hvis man flugter op langs hulkehlen hvor storsejlet fødes, kan man se, om masten er lige. Undervanteme skal senere ved sejlads efterjusteres. Hvis man ved at stramme agterstaget, når der kommer vind, får for fladt storsejl evt. med en fold fra bomnokken op til masten over salingshornet, skal undervanterne strammes mere. Omvendt, hvis storsejlet er syet med stor forkurve, skal undervanterne måske slækkes lidt; men ikke for meget da en ret mast er stivere og mere stabil. Salingshornene skal nu checkes for at de begge er vandrette, eller begge pejer lidt opefter. Topvanterne skal stå så stramt at de på intet tidspunkt i hårdt vejr er løse i læ. Generelt skal riggen stå meget hårdt; men det er samvittigheden, som afgør hvor hård, man vil være ved båden. Ældre både har ikke røstjernsfæste ved undervanteme. Hvis båden ikke har dette, skal man.ikke spænde undervanterne så meget, før disse er monteret. Det er samme type som bruges til topvanterne og kan købes gennem dimsekassen (.se L23NYT). I let luft skal der ikke hales for meget i agterstaget og specielt i let luft og sø må forstaget godt stå og fjedre i søen. Sejl IKKE for højt. Læ tickler i genuaen skal trække HELE tiden!! I øgende vin strammes agterstaget; men hvis kappen begynder at blafre, selv om storskødet er sat hårdt, skal agterstaget slækkes indtil kappen igen er rolig og trækker. Hilsen Hans..... HHJ@DK.IBM.COM eller priv.56652404. Hans har skrevet noget mere, omhandlende trim af sejl. Vi sætter det i næste blad, så i mellemtiden må der væbnes med tålmodighed, og hvis det ikke lykkes, ja så kan Hans jo kontaktes. |