L23NYT Kv.:4          RETUR
 
L23NYT - 4 kvartal - 2010.

Beretning modtaget fra nyt medlem Mikael D226 i Horsens.
Silkeborg Kredsmesterskab 2-3 oktober - referat - resultat og billeder.
Kapsejlads kræver målebrev / klassebevis.


Mikael D226 skriver. 

Hej.

Jeg er den lykkelige ejer af D226, som jeg overtog i juni 2010.

I juli sejlede kæresten og jeg fra Horsens via Samsø, Sejerø, Gilleleje, Hornbæk, Ven, Skovshoved, Bøgeskov, Kalvehave, Vordingborg, Nakskov Fjord, Marstal, Sønderborg, Middelfart tilbage til Horsens.

Det blev en fantastisk tur, og båden overraskede ved rigtig gode turegenskaber såsom gode hårdtvejrsegenskaber, god marchfart og en stiv båd trods sin lidenhed.

Vi indrettede os om natten med at sove på tværs med sænket bord og en ekstra plade og madras, og vi lå som konger !

Aftensmaden blev tilberedt over spritkogeren i cockpittet, så vi slap for kondens i kahytten. Næste år skal vi lave et rigtigt cockpittelt i stedet for den presenning vi brugte i år.

Jeanettes datter på 18 sejlede med den sidste uge fra Sønderborg. Da overnattede vi på de langsgående brikse og datteren i fortrekanten, og det gik også fint.

Vi har tidligere sejlet Wayfarer, så dette er i sammenligning den rene luxus med al den plads og man kan komme i læ.

Næste år vil vi sejle til Bornholm, da vi har fået blod på tanden.

Jeg købte egentlig båden for at kunne deltage i de lokale kapsejladser, og fik at vide at den bedst egnede sig til korte ture - men jeg synes den er fin for to mand på langtur.

Nå, men forresten vil jeg gerne sejle med en L-23 stander, hvis I vil sende sådan en.

På forhånd tak!

venlig hilsen

Mikael Mogensen

 

L23 Kredsmesterskab Silkeborg Sejlklub.
2-3 oktober 2010.


Frisk luft prægede sejladserne.

Dan på Tiny fra Haderslev skriver om stævnet.. 

Her er lidt mere om stævnet på Julsø den første weekend i oktober. Hans havde hurtigt nærkigget nogle af Jens Hjorts gode billeder og tilføjet nogle skarpe og muntre kommentarer. Svære betingelser for Silkeborg Sejlklubs webmaster Jens var det i det blæsende vejr at komme på skudhold med kameraet, da han var alene i motorbåden, men der er alligevel blevet mange rigtig gode billeder ud af anstrengelserne – tak!

Vejret, ja vejret! Denne gang var der skruet ned for vindstyrken i forhold til sidste år, som i stødene om søndagen kun nåede kuling. Det er 2.gang vi er på søerne med D174 Tiny, sidste gang er nok 5 år siden; men ved DM i Bogense tilbød Fuglsangerne at levere trailer til Vejle eller Haderslev, så fra et måske de første dage blev det til et ja sent lørdag aften.  

Da vi nu i hele sæsonen, frem til stævnet i Silkeborg, stort set kun har sejlet i svag til jævn vind – i Skanderborg, i Bogense og Brandsø Rundt fra Middelfart, ja, så blev det her noget helt nyt i år! Vi udenbys både (Tøsen, Tria og Tiny) ankom i løbet af fredagen, og inden aftensmaden var de trimmede. Per ”Amok” med besætning havde lånt Kluk og Brian ”Fat Tony” med gast sejlede med D179. Lørdag morgen var der mærkeligt nok nogle få besætninger, der var i tvivl om hvilket forsejl, der skulle på; men da de 9 L23-både sejlede ud, var sejlføringen ens. Det var en flot og varierende times sejlads ud til banen på Julsø, over små søer, gennem snævringer og med en vind, der var fra stille til hammerhård. Ude på Julsø, under Himmelbjerget, var den mere ”konstant” eller ”kontant”, så en hård kapsejladsdag ventede. 

Der blev sejlet 3 sejladser, hver af 1 times varighed. Da stævnet samtidig var klubmesterskab for SS, var der 2 starter. Den første for de mange H-både og et par andre og den anden for L23, som i år stillede det største feldt. De fleste H-både sejlede med spiler, hvor et par stykker var tæt på kæntringer i den hårde luft. Blandt L23-bådene var det kun Tøsen, Sylfiden og Tiny, der satte spiler. Vi havde valgt vores skæringsspiler, og det følte vi var et godt valg, da vi ikke havde problemer bort set fra et skøde, der én gang røg igennem blokkene. Tøsen sejlede rigtig stærkt og set fra vores båd, havde de kun problemer en enkelt gang. Billedet med Sylfidens faldskærmsspiler tæt på sivene på Møgelø i 2.sejlads fortæller ”lidt” om den udfordrende vind. Ved denne manøvre brækkede næbbet på spilerstagen (ny i Bogense), så der var ingen spiler oppe i 3.sejlads. De skiftende placeringer i top 3 fortæller om div. vanskeligheder. 

Søndag var vinden lovet lidt skarpere end lørdag, og det blev den; men nu havde vi jo vænnet os lidt til den, så humøret var i top, da vi sejlede ud. Vi håbede på 2 højst 3 sejladser; men det blev til fire, kortere men hårde ture. D390 Kukla havde rebet og kunne med kun 2 mand følge ret godt med på kryds. Sylfiden sejlede nu rigtig stærkt. De havde fået repareret den gamle stage og havde nu igen spileren oppe. Vi i D174 Tiny sejlede rigtig stærkt i 6.sejlads og var 2er lige inden bundmærkerundingen før sidste lille opkryds. Bommen røg pludselig over i et vindspring, hvor vi samtidig sejlede lidt overplat. Den ramte mig på brystet og kastede mig overbord. I øvrigt første gang nogensinde i tur og kapsejlads siden 1974, at jeg blev mand-over-bord medie. Så det blev en fratrækker, øv!  I øvrigt røg Dorte-Tøsen også en tur i ferskvandet; men reddede sig ved at hænge i kanten. I sidste og 7. sejlads lykkedes det så endelig Tria at komme forbi os i Tiny, joh Brians mange kilo på kanten var gode her i den hårde luft – måske skulle jeg alligevel have beholdt det våde tøj på! 

Slutresultatet har vi jo kunnet se en tid. Tøsen måtte igen-igen nøjes med 2.pladsen á point med Sylfiden, som vandt sidste og afgørende sejlads.  

Der er nogle herlige omgivelser i Silkeborg, her er stor gæstfrihed og hjælpsomhed og så er forplejningen helt i top. Måske kan flere trækkes til Silkeborg til næste år!


Slutresultat:

 
Plac. Sejlnr. Skipper Bådnavn Klub R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 Point
 -1
1 177 Mike Nygaard Sylfiden Silkeborg 2 (7) 3 1 1 1 1 9
2 24 Mike Rasmussen Tøsen Egensedybet 1 1 1 (2) 2 2 2 9
3 174 Rune List-Jensen Tiny Haderslev 3 2 2 3 3 (6) 4 17
4 15 Martin Bach Larsen Tria Køge (5) 3 4 4 4 3 3 21
5 390 Haakon Østerdal Kukla Silkeborg 4 5 5 5 (6) 4 5 28
6 169 Povl Fisker Pi'r Silkeborg (8) 4 7 6 5 7 6 35
7 286 Flemming K. Nielsen Andromeda Silkeborg 6 (8) 8 8 8 5 7 42
8 176 Per Nielsen "Kluk" Vallensbæk 9 6 9 7 7 8 (10DNC) 46
9 179 Per Udengaard Souvenir Silkeborg 7 9 6 9 9 (10DNC) 10DNC 50


Herlige men til tider afslørende sejlerbilleder - Foto: Jens Hjort.


Det er rart at man har udsigt fremad når man selv sidder lidt yderlig.


Der er synd man ikke kan se gasterne - Mike gør ellers alt for ikke at dække dem.


Se - Dorte sidder da pænt på karmen.


Man skal jo holde fast i noget så man ikke havner i baljen :-)

 

Se flere billeder hos Silkeborg Sejlklub KLIK HER !!


Vinder af dette års mesterskab i Keating blev også vundet af Sylfiden.


Stort til lykke til de glade vindere Christian, Mike og Jan på Sylfiden D177 fra Silkeborg
 

 

TOP

Kapsejlads kræver målebrev / klassebevis.

På Dansk Sejlunions generalforsamling i år blev det klart understreget, at kapsejlads kræver gyldigt målebrev / klassebevis og skal afholdes i henhold til Kapsejladsreglerne. For al anden form for sejlads gælder de Internationale Søvejsregler.
 
Dette fremgår bl.a. også af DS forskriften til Kapsejladsreglernes regel 78:
Enhver båd, der har DS som sin nationale myndighed, skal ved
deltagelse i enhver kapsejlads, såvel i som udenfor Danmark
have gyldig(t) klassebevis, målebrev eller startlicens udstedt af
DS eller en anden organisation anerkendt af DS til dette.

 
Q&A:
Spørgsmål: I følge kapsejladsreglerne skal båden have målebrev / klassebevis. Skal en evt. protest afvises hvis en af parterne ikke opfylder kravene hertil ?
Svar: Da både, som ikke har det krævede målebrev / klassebevis, ikke kan deltage i kapsejlads, behandles protester alene som foreskrevet i Kapsejladsreglerne. 

Spørgsmål: I særskilte løb for både uden målebrev / klassebevis - Hvordan skal en evt. protest behandles, hvis det er Søvejsreglerne, som skal benyttes?
Svar: Sejlads, hvor Søvejsreglerne er gældende, er ikke kapsejlads. Og da Søvejsreglerne ikke har bestemmelser om protest, er protest ikke en mulighed.

Spørgsmål: Så er der kombinationen hvor to både, i hver sin kategori (i løb med og i løb uden krav til målebrev/klassebevis), har protest mod hinanden. Hvordan skal en sådan behandles? 
Svar: Når en båd, som sejler efter Kapsejladsreglerne, møder et fartøj som ikke gør det, skal den overholde de Internationale Søvejsregler. Så i denne øjeblikssituation sejler begge efter Søvejsreglerne, hvor protest ikke er en mulighed.
Se i øvrigt indledningen til Del 2 i Kapsejladsreglerne.
 
Hvad betyder dette !!
Nogle sejlklubber tillader både uden målebrev / klassebevis at deltage i kapsejlads.
Ejerne og for den sags skyld også klubberne skal være opmærksom på, at dette ikke er lovligt, og kan også have nogle uheldige konsekvenser. Flere og flere forsikringsselskaber bruger en evt. afgørelse i en protestsag i deres afgørelse af en forsikringssag. Det vil sige, at hvis man eller modparten ikke har papirerne i orden, kan en protestkomite ikke afgøre en tvist.
Altså ingen fastlagte kendsgerninger, som kan benyttes over for en modpart og derfor påstand mod påstand i en forsikringssag, hvor man ikke kan påberåbe sig at kapsejladsreglerne er gældende.

Hvad skal jeg gøre !!
Har du et målebrev eller klassebevis, eller ønsker du et, vil dette blive fornyet i begyndelsen af 2011 og gælde de næste to år.
Har du et målebrev og ønsker et klassebevis kan du kontakte L23 Klubben.
Har du ikke et målebrev eller klassebevis og ønsker at sejle kapsejlads er der to muligheder:
    1) Båden har tidligere haft klassebevis - Her skal der kun laves et ejerskifte; men husk alle sejl skal bære DS blå knap.
    2) Båden er ikke kendt i Dansk Sejlunions arkiv - Bådens rig og sejl skal kontrolleres af en klubmåle.

I alle ovenstående tilfælde kan L23 Klubben hjælpe - Send dine spørgsmål eller ønsker til L23@L23.dk

Bemærkning: Når der tales om at både sejler med og uden krav til målebrev / klassebevis, kan dette lade sig gøre, hvor sejlklubben starter både i tursejlads, og hvor der stilles krav til at disse både bærer yacht flag og dermed sejler efter Søvejsreglerne.

TOP