L23NYT Kv.:3
RETUR
L23NYT - 3 kvartal - 2010.
L23 Kredsmesterskab 4 sep. i Lillebælt - referat - resultat og billeder. Kredsmesterskab i Lillebæltkredsen Tune Up inden Brandsø Rundt søndag. Af Dan List-Jensen Så lykkedes det at afvikle et lille kredsstævne i det sydlige med blot 3 både til start. Trods en del research og kontakt til en del L-sejlere fra Åbenrå til
Hou, blev det kun D242 Brønserod, D379 Fat Tony og D174 Tiny, der skulle fordele placeringerne. D242 er én af Koldings 2 skolebåde, sejlet af 3 unge friske og dygtige sejlere,
D379 kender vi jo alle sammen fra de sidste 2 års DM, og båden rockede da igen ud til start sammen med os i D174.
Vi kunne ret hurtigt efter starten mærke, at der var god fart i båden, ligesom på DM´s første dag, og det kom de 2 andre L23´ere jo så til at mærke. I mål var vi ca. 5 min. foran i begge sejladser, som varede omkring 1½ time hver, 3 gange up/down. Vinden var fra ca. 4-8 sm, så der var brug for at ”hænge” en del, og jeg tror, at vi for første gang var jævnbyrdige i ”bøfkilo”. I 2.sejlads havde vi en rigtig spændende duel med den hurtigste Duet fra start til mål, men de slog os desværre på målstregen. Vi blev nr. 6 overalt, slået af –ja- 2 Folkebåde, 1 Duet (der ligger 8 i Middelfart), 1 Bansai (en meget ændret Banner 28) og en Scancap 99. Se evt. www.s-b-k.dk Ved præmieoverrækkelsen fik alle L23-sejlere en hilsen, som Rune havde indkøbt på klubbens vegne.
Resultat: L23 nr.: Skipper Bådnavn Hjemhavn 1.sejl 2.sejl Total nr.: Den 174 Rune Jensen Tiny Haderslev 1 1 1 Den 379 Brian Terp Fat Tony Kolding 2 2 2 Den 242 Søren Larsen Brønserod Kolding 3 3 3
Søndag sejlede vi (nu Flemming Gräs, Sven Erik og jeg) Brandsø Rundt ca. 21 sømil i svag til let vind med 102 både til start. Der blev skudt forkert ved starten, og vi sejlere var ikke opmærksomme nok på signalflag og talstandere, så der blev tyvstartet og startet forkert, nogle havde næsten sejlet et kvarter, så blev alle både af flere speedbåde kaldt tilbage til en ny start med over en times forsinkelse. Fat Tony prøvede forgæves at trække en kanin op af hatten :-) Fat Tony opgav desværre at sejle med igen, da 2 fra besætningen skulle nå til Århus, inden det blev for sent, så nu var vi igen kun 3 L23’ere. Vi fik en super start og var en af de første både sydøst for Brandsø, så døde vinden og hele feltet kom nærmere for spiler. Broskraberen kom nu forbi, men havnede i et vindhul sammen med 20 andre store både, så fandt vi lidt vind og sejlede inden om og forbi dem alle sammen igen.
Men så kom der mere konstant let til jævn vind fra NØ, og vi kunne krydse tilbage til Middelfart, selv om vi jo egentlig hellere ville den anden vej, da vi var tæt på Haderslev. Første kølbåd i mål var så selvfølgelig Broskraberen, hvor Leon fra Bogense var med. Vi var i mål 17.30 og stævnede mod Haderslev 18.30. Det var stjerneklart og nymåne og ret mørkt ind ad fjorden, men en fantastisk oplevelse at se stjernehimmelen i det spejlblanke vand. En skam at vi ikke slukkede motoren bare 5 min. for nyde sceneriet. Det er 3. gang, jeg sejler ind i mørke, og det kan kun lade sig gøre, når man kender fjorden godt og har en god projektør til at fange de grønne og røde reflekser på bøjerne med. Kl. 22.45 lå vi på vores plads. Se evt. www.middelfartsejlklub.dk
Udnævnt i forbindelse med DM 2010 i Bogense. Formandens tale til Hans. Har i nogensinde tænkt på, hvad det er der holder gang i en forening som L 23 Klubben ?? Det er ildsjæle – folk der ofrer megen tid og megen energi på deres fritidsinteresse. Folk der ofrer tid for, at alle I kan komme ud at deltage aktivt i stævner og kapsejladser. Iblandt os har vi en ildsjæl der gør noget helt særligt for L 23 Klubben. Han er vores ubestridt bedste regelfortolker, og holder helt styr på hvad man må og ikke må. Han tjekker klassebeviser. Han er primus motor ved tilrettelæggelsen af det årlige DM, - for slet ikke at tale om det store arbejde som webmaster med vedligeholdelse af vores hjemmeside. Ja, det er Hans Jørgensen, Zero, D 140 jeg taler om. Når jeg kigger lidt baglæns i arkiverne, er noget af det første jeg har set Hans har lavet et specielt Kredsnyt Tidsskrift fra 1988. Kun dækkende arrangementer i Køge Bugt området og med Hans som kontaktperson på alle arrangementer. Siden har Hans været enormt aktiv, både udenfor bestyrelsen og med arbejdet i bestyrelsen. Hans har op igennem halvfemserne være medvirkende til at L 23 blev godkendt som national Entypeklasse. Det var også Hans der gik ind i debatten om vi måtte sejle med Mylar sejl – og fik dette vedtaget på en generalforsamling i 1991. Da idéen til vor fælles deltagelse i Volvo Jorden rundt blev født for at par år siden, gik der ikke mange timer fra idéen opstod til tankerne var nedfældet og ude på vores hjemmeside. Når klubben deltager på udstillinger i Bella eller Fredericia er Hans altid med i første række når der skal arrangeres, og når der skal passe stande. Og så er der kapsejlads – den oprindelige meget omgængelige Hans ændrer karakter når starten går, man kan næsten se hornene vokse ud af panden, så djævelsk bliver han. Men det har også givet nogle flotte resultater. I de sidste 20 år har Hans ved det årlige DM været i top 5 - 10 gange, og i alt vundet DM 3 gange. (4 gange med et sidste i Bogense). Det er godt gået. Alt dette er medvirkende til, at bestyrelsen har besluttet at sige tak for denne kæmpe indsats og fra året 2010 at udnævne Hans Jørgensen til æresmedlem af L 23 Klubben. Vi vil gerne sige tak, og giver dig denne lille ting som et minde.
På vegne af hele bestyrelsen. Per ”Amok”. Formand for L 23 Klubben. Jollesejlere på sommertogt i L23, D15 Tria. Allerede i maj måned besluttede vi, alle fire, at turen skulle gå fra Køge til Skovshoved med stop i Dragør. Inden togtet kunne begynde skulle vores skønne L23 gøres klar. Søndagen inden vi skulle af sted gik med pakning og studering af søkort. Vi aftalte at mødes kl. 9 mandag morgen og stikke tidligt af sted. Vinden var desværre ikke med os, men solen skinnede fra en skyfri himmel. Vi drog ud fra pladsen med alle mand i cockpittet så vores kortbenede 5 hestes Tohatsu kunne nå vandet, foran os lå en 4 timers lang sejlads for motor i en bagende sol, hvilket også resulterede i solskoldninger.
Efter at vi havde passeret den sorte bøje syd for Drogden, begyndte vinden at røre på sig og vi troede det var tid til at sætte sejl, men da vi fik hevet kludene op og gik 3.5 knob blev alle enig om at vi måtte starte motoren igen. Vi fløj igen af sted med 6 knob og inden for en time lå Tria godt fortøjret lige neden for restauranten i Dragør havn. Vi mente nu, at det var tid til frokost, så vi smurte nogle lækre rugbrødsmadder med makrel og torskerogn (til stor ”misundelse” for alle de gæster der sad på restauranten). Kl. 7 tirsdag morgen blev vi vækket af en svensker der i sin store Bavaria havde travlt med at bruge bovpropellen og da vi nu var vågne, besluttede vi at ordne de daglige ting som bad og morgenmad. Noget af uvejret fra mandag aften hang stadig i luften og mens vi fløj af sted med 7 knob, igen for motor, igennem Øresund, begyndte det at små dryppe, så vi trak i sejlertøjet. Efter bygen måtte Frederik og Martin sejle båden alene da vi to andre var gået til køjs. Da vi ankom til Skovshoved var der ophold i bygerne så vi skyndte os at ligge til og få smidt presenningen over bommen. mens vi igen sad og nød vores frokost begyndte det at regne… meget! Nu var udsigten til den Bakketur ikke så god mere, men vi ringede hjem og fik en vejrmelding, som sagde at det skulle holde op med at regne og blive solskin igen, det holdt og vi havde en hyggelig aften på Bakken. Næste dag sagde vejrudsigten at der ville komme mere vind (op til 8 m/s) i løbet af dagen Vi tog af sted ved en halv 9 tiden for at komme ind i bugten inden vinden drejede i sydvest og friskede op. Da vi forlod Skovshoved havn hev vi kludene op og krydsede ned mod Københavns havn, hvor vi mødte en Maxi 68 som vi hurtigt havde passeret da vi krydsede af sted med en 5-5.5 knob. Da vi næsten var nået til Dragør meldte GPS’en at den skulle have nye batterier, men dem havde vi brugt til musikanlægget så vi kunne høre musik, vi lagde derfor kursen forbi Dragør endnu en gang, hvor vi hurtigt lagde til og sendte en stafet op til Super Brugsen. Da vi igen stævnede ud fra Dragør kom kludene op endnu en gang. Vinden var frisket en smule mere op og vi passerede hurtigt Drogden og kunne falde af mod Vallensbæk.
Pludselige spurgte en bekymret solslikker på fordækket om der var vand nok og et hurtigt kig på søkortet vidnede om at vi var på vej ind mod 0.9 meter (ups dette passer jo ikke så godt til en 23’er) men hurtigt skar vi op og sejlede 2 mil længere ud. Nu var vinden taget til, til omkring de 8-9 stykker. Endnu et kig på kortet gjorde at vi besluttede at falde af på en platlæns så vi fortsatte i store bølger med spilet genua mod Vallensbæk. Inden vi ankom til Vallensbæk havde vi pillet genuaen ned og skiftet til fok, men da vi sejlede 5.8 kun for storsejlet blev vi med det samme enige om at beholde fokken nede. Efter ankomsten til Vallensbæk betalte vi havnepenge, men da vi hørte vejret for torsdag, besluttede vi hurtigt at sejle hjem samme dag i de 9-10 m/s det blæste der. Den venlige havnefoged i Vallensbæk returnerede alle havnepengene og nu var vi så klar til halvanden time sejlads i bølger og hård vind men hjemturen gik godt udover at den eneste kvinde ombord blev en smule søsyg og måtte sidde og sove i læ side mens vi blæste af sted mod Køge. På kajen stod forældrene klar med trailer og bil så Tria kunne blive hevet op og gøres klar til DM. Pernille Asp, Frederik Ahlefeldt-Laurvigen, Martin og Thomas Bach Larsen.
|