L23NYT nr.:2 RETUR
L23NYT nr.: 2 - 2008.
Båd navne. I
Formanden har ordet.
Fyn Cup fra Bogense - beretning - resultater - billeder.
Bandholm Sejlklub Kredsmesterskab - resultat - billeder.
Generalforsamlingen 16-3-2008 i Kragenæs - referat.
Skal L23-klubben splittes op i 1. og 2. division - indlæg fra Micahal D68 Hov.
L23 En dansk entypeklasse - indlæg af Hans Jørgensen D140 Zero.
Debatten omkring klassereglerne - indlæg af Claus Andersen D181 Zephyr.
L23 Match Race i Skanderborg i Pinsen - referat, resultat og mange billeder..
Selvfølgelig er der også anvendt navne på det svage køn !!!!
Tænk bare på hvis "Lady L" brygger kaffe i "Madam Blå" og inviterer "Sus", "Zita", "Debbie", "Trine", "Dolly", og "Gurli M" til "Blåbær"-kage, der serveres af "Tøsen".
Drengene fra "Happy Hour" og "Dream Machine" vil hellere sidde med "Lommelærken" samt nyde en "X-Mas" godt fyldt med "Humle".
På "Kluk" har de "Ni Kolde" der køles i en "Pøs" på bunden af havnen.
"Kaos" går helt "Amok" fordi der er "Panik" på "Carambolage",der havde fået en "Fidus" af en "Grønskolling" ved navn "Marius".
På "Soldækket" prøver de flotte fyre "Rasmus" og "Ib" at charmere sig ind hos "Sylfiden", der dufter dejligt af "Chanel". "Diva"en er ikke interesseret og foreslår fyrene, at de hellere skulle læse nogle tegneserier med "Garfield", "Idefix" og "Andersine". — "Sådan" eller "Sjådan" blev det hele kun "Spøg & Skæmt".
Ombord på "Peder Skram" er der udbrudt en "Virus". Måske er det "Mosegrisen" der har smittet, og derfor får besætningen en "Pille" af "Bedste" så alle bliver raske igen.
"Guldfisken" har taget en aftentur for at se på fugle og dyr. De møder "Falken", "Havørnen", Skrubbenolliken"," Rødkælken" samt "Havmusen" og "Søtrolden".
Ikke alle er nævnt, og der er mange andre sjove, gode bådnavne blandt L23 sejlere – se det hele på L23.dk.
Go’ sejler sommer – Per "Amok".
Fyn Cup fra Bogense 30 maj til 1 juni.
D177 med Rune, Mike og Christian.
Starten gik uden de store problemer, bortset fra at en Folkebåd og en H-båd sejlede sammen ca. 50m foran os.
Vi havde en tæt dyst med DEN 177 Sylfiden, ned gennem snævringen, men vi kom hurtigt til kort i vores spilerbomninger, deres boathandling er bare helt i top, så vi har meget at lære endnu. Men jeg har også kun ejet båden et par uger så vi skal nok lære det.
Ved Fænø blev vi overhalet af DEN 147 Pepina og lå ca. 100m efter dem helt til Baagø hvor de valgte at sejlede inden om og vi sejlede udenom. Herefter så vi dem ikke igen.
Mellem Assens og Helgenæs lavede vi en ufrivillig stavvending, hvilket resulterede i at en af gasterne fald i vandet (det var heldigvis selv samme gast der styrede). Man kommer hurtigt væk fra hinanden når der er så god vind, så det to et par minutter inden han var ombord igen. Det tog lige toppen af sejlglæden, så da vi samtidig opdagede at vores Mylar genua var begyndt at revne, valgte vi at udgå ved Lyø og sejlede til Fåborg.
Vi regner dog stærkt med at være tilbage til 2009 med bedre sejl og bedre boathandling.
Sejlerhilsner Brian
Her D24 Tøsen inden de sagde farvel til de øvrige L23'ere..
L23 resultater:
Tøsen D24 M.Rasmussen Egensedybet 1
Lør 17:09:50
Pepina D147 F.Grydehøj Hou
2 Lør 18:42:50
Sylfiden D177 J.Fuglsang Silkeborg 3
Lør 19:54:59
La`GÅ D379 B.Terp Kolding Bådel
Ikke fuldført
Liberty D102 H.Clausen Skanderborg Ikke fuldført
Her tæt forfulgt af La Gå fra Kolding.
Jan skriver at Christian trimmer spiler ?? !!
Christians mening om Fyn Rundt http://www.tv2fyn.dk/video/14634
Billeder fra Jan D177 Sylfiden Silkeborg.
Kredsmesterskab Bandholm Sejlklub
for H både, L23, IF. og Nordisk Folkebåd
Foto: Kim Elmegaard + familie
|
Sejladser: |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Total |
Point |
Plads |
D7 |
Ole Rasmussen |
6 |
5 |
5 |
(DNC) |
5 |
6 |
37 |
27 |
6 |
D10 |
Jan Christensen |
1 |
(4) |
4 |
4 |
1 |
3 |
17 |
14 |
3 |
D20 |
Martin Nielsen |
7 |
(DNF) |
6 |
DNC |
7 |
7 |
47 |
37 |
8 |
D27 |
Per Løbner |
(8) |
7 |
7 |
5 |
8 |
8 |
43 |
35 |
7 |
D52 |
Tom Hansen |
(5) |
3 |
3 |
3 |
4 |
4,5 |
22,5 |
17,5 |
4 |
D63 |
Per Nielsen |
(DNC) |
DNC |
DNC |
DNC |
DNC |
DNC |
50 |
40 |
9 |
D82 |
Poul Schilling |
2 |
2 |
2 |
1 |
(6) |
1 |
14 |
8 |
1 |
D181 |
Claus Andersen |
3 |
6 |
(DNC) |
DNC |
2 |
2 |
33 |
23 |
5 |
D281 |
Morten Thomsen |
4 |
1 |
1 |
2 |
3 |
(4,5) |
15,5 |
11 |
2 |
Bandholm Sejlklub hjemmeside: http://www.bandholmsejlklub.dk
Generalforsamlingen 16-3-2008 i Kragenæs
Bestyrelsens beretning for 2007-2008.
Formanden byder alle velkommen..
Siden generalforsamlingen d. 31. marts 2007 i Fåborg.....
Medlemsstatus.
Vi er i alt 221 (234) medlemmer. Heraf er der 182 (193) aktive og 39(41) passive. Der har været en lille faldende tendens, men medlemmerne udgør dog igennem årene et stabilt antal. Medlemstallet er godt at baserede det fremtidige arbejde i L23 Klubben på.
Sportslige aktiviteter
Udover det årlige DM har der været afviklet 6 større arrangementer.
Det var i maj måned Fedtmule Cup i Vallensbæk og Match Race stævne i Skanderborg, i juni måned var der Fyn Rundt fra Bogense, Kredsmesterskab i Kragenæs og Tune Up Cup i Vallensbæk.
Efter sommerferien blev der holdt Kredsmesterskab i Silkeborg og en enkelt båd deltog i Mum Cup i Øresund.
Derudover har der været sejlet aftenmatch hver uge lokalt ude i landet.
Det årlige DM blev afholdt i Fåborg. Der var 23 startende både, og en del helt nye besætninger.
Det blæste en ”pelikan” alle dagene. Der blev afviklet 9 sejladser og Theis Palm og besætning blev for anden gang kåret som værdige danmarksmestre.
Som sædvanlig var der lodtræknings-sponsorpræmier til alle. Hovedsponsorer var Legetøjsmekanikeren på Fyn og North Sail. Hovedgevinsten, et spritnyt sejl, blev vundet af en af de nye besætninger – tillykke med det.
Moleræs og aftersailing var også på højt L23 niveau alle dagene.
For første gang er der afviklet L23 Grand Prix. I løbet af 5 udvalgte stævner blev der givet point og fundet en samlet vinder for hele sæsonen. Der deltog i alt 35 både i dette.
L 23 træf og hyggearrangementer.
Flakfortet i Øresund var målet for L23-grilltur i august måned. Der deltog en 8 – 10 personer til dette træf.
I Roskilde har der igennem sæsonen været sejlet Humør Sejladser hver onsdag
Bådudstilling.
På udstillingen Både i Bella i februar-marts måned stod en flot L23. Standen var godt besøgt, både af L23-ejere og af folk der ”havde haft en”, ”kendte nogen der havde en”, ”gerne ville ha’ en”, eller engang havde sejlet i ”sådan en”. Det er et stort aktiv for vor klub at være med her.
Medlemsarrangementer.
Vinterens klubaftener i Vallensbæk og Silkeborg omhandlede kapsejladsregler. Der var indlæg fra et par kompetente dommere, og de tilstedeværende fik et par gode aftener ud af det.
Deltagerantallet var i alt 63 til begge aftener. Lidt mindre end vi er vant til. Derfor vil vi i bestyrelsen overveje, om der i fremtiden skal ændres på formen for disse arrangementer.
Dimsekassen.
Igennem klubben sælger vi div. mindre tilbehørsdele, primært noget der ikke kan skaffes andet steds fra. Flere både har fået monteret centerløft – og på klubbens hjemmeside er der en udførlig vejledning i hvordan arbejdet udføres. Dimsekassen passes af Erik og Gitte fra D 15 Tria.
Bådhandler.
Prisen på en god L23 ligger mellem 40 og 80.000 kr. Den store aktivitet i klubben gør, at de både der bliver sat til salg hurtigt bliver ”hevet ned af hylderne”. Den store aktivitet gør også, at der hele tiden kommer nye aktive sejlere til klassen.
Hjemmeside og klubbladet L23 Nyt.
Disse to aktiviteter styres godt og professionelt af Hans og Povl. Begge dele er en medvirkende årsag til, at vi fremstår som en interessant og aktiv bådklasse.
Medlemskartoteker og regnskaber.
Den tidligere L23 sejler John Nygaard, ”Anca John”, der i årevis har passet vort medlemskartotek og bogholderi, er endelig ”sluppet af med det”. Tingene er helt overdraget til et par bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen siger John tak for den gode og lange indsats – og John stiller jo stadig op som dommerbåd engang imellem – tak for det.
Per ”Amok”.
Dette skal være vores "hjemhavn" under DM2008...
Aktivitetskalender og planer for 2008 samt nyheder.
Match Race i Skanderborg i pinsen d. 10. – 11. maj.
Kredsmesterskab for Storstrømmen i Bandholm d. 31. Maj – 1. juni.
Fyn Cup fra Bogense d. 30. maj – 1. juni.
Fedtmule Cup d. 25. maj i Roskilde eller Vallensbæk
Tune Up Cup (kredsmesterskab) i Vallensbæk d. 22. juni.
DM i Kragenæs d. 23. – 27. juli. Socialt samvær med 806-ere.
L23 stævne (kredsmesterskab) i Silkeborg d. 27. – 28. september.
L23 Grand Prix fortsætter. Følgende stævner tæller med i 2008:
Skanderborg, Bandholm, Vallensbæk, DM-Kragenæs, Silkeborg.
Tirsdagssejladser for alle L23-ere (fra hele landet) i Køge Bugt i hele juni måned. Bådene ligger billigt i Vallensbæk Havn.
Humør Sejladserne i Roskilde fortsætter.
Jyllinge Sejlklub køber 4 stk. L23 til skolesejlads.
Grill-komsammen i Øresund til august.
Flere aktiviteter i Limfjorden. Kredsrepræsentant er Roland fra D 61.
Der nedsætter et ”Humør udvalg” !!!!! til at fremme de sociale aktiviteter.
Jeg har fået ja fra Jens-D5-Hundige og Claus-D399-Nivå. Yderligere deltager 1 medlem fra bestyrelsen.
Klubben deltager med økonomisk støtte.
DM 2009 forventes afholdt i Nivå.
Klasseregler:
På generalforsamlingen blev en del ændringer af vores klasseregler vedtaget.
Ændringerne er angivet med rødt se HER.
Speciel kan nævnes at følgende er nu tilladt:
Langskibs hylder over køjer i kahyt skal være monteret. Disse må gerne være glasset til skroget.
Det er tilladt at indglasse 2 ruminddelinger til skroget under hver køje i hovedkahyt.
Ingen ruminddelinger må være tættere på forreste hovedskot end 0,89 m.
Der er ingen begrænsning på storsejlsbommens totale længde.
Referat fra generalforsamlingen 2008.
Referat fra L 23 Klubbens generalforsamling søndag den 16. Marts 2008 i Kragenæs Sejlklubs Klublokaler.
Generalforsamlingen startede med formandens velkomst, som glæde sig over et stort fremmøde, 15 aktive, 3 fuldmagter fra skippere, samt 3 passive.
Pkt 1. Valg af dirigent: Poul Shilling blev foreslået af bestyrelsen og valgt med aplaus.
Pkt 2. Dirigenten takkede for valget og kunne konstatere generalforsamlingens lovlighed, i det han konstaterede at indkaldelsen var udsendt via L23 Nyt var udsendt den 21. februar, mere end 3 uger før GF, som vedtægterne foreskriver.
Pkt 3. Herefter gav dirigenten ordet til formanden, Per Nielsen, som fremlagde bestyrelsens beretning for 2007. (Afvent mail fra Per) Siden generalforsamlingen d. 31. marts 2007 i Fåborg.
Medlemsstatus.
Vi er i alt 221 (234) medlemmer. Heraf er der 182 (193) aktive og 39(41) passive. Der har været en lille faldende tendens, men medlemmerne udgør dog igennem årene et stabilt antal. Medlemstallet er godt at baserede det fremtidige arbejde i L23 Klubben på.
Sportslige aktiviteter
Udover det årlige DM har der været afviklet 6 større arrangementer.
Det var i maj måned Fedtmule Cup i Vallensbæk og Match Race stævne i Skanderborg, i juni måned var der Fyn Rundt fra Bogense, Kredsmesterskab i Kragenæs og Tune Up Cup i Vallensbæk.
Efter sommerferien blev der holdt Kredsmesterskab i Silkeborg og en enkelt båd deltog i Mum Cup i Øresund.
Derudover har der været sejlet aftenmatch hver uge lokalt ude i landet.
Det årlige DM blev afholdt i Fåborg. Der var 23 startende både, og en del helt nye besætninger.
Det blæste en ”pelikan” alle dagene. Der blev afviklet 9 sejladser og Theis Palm og besætning blev for anden gang kåret som værdige danmarksmestre.
Som sædvanlig var der lodtræknings-sponsorpræmier til alle. Hovedsponsorer var Legetøjsmekanikeren på Fyn og North Sail. Hovedgevinsten, et spritnyt sejl, blev vundet af en af de nye besætninger – tillykke med det.
Moleræs og aftersailing var også på højt L23 niveau alle dagene.
For første gang er der afviklet L23 Grand Prix. I løbet af 5 udvalgte stævner blev der givet point og fundet en samlet vinder for hele sæsonen. Der deltog i alt 35 både i dette.
L 23 træf og hyggearrangementer.
Flakfortet i Øresund var målet for L23-grilltur i august måned. Der deltog en 8 – 10 personer til dette træf.
Dirigent spurgte forsamlingen om der var spørgsmål eller kommentarer, da det ikke var tilfældet blev der klappet, anerkendelse til formanden.
Pkt. 4. Fremlæggelse af regnskab for 2007, af kasserer Søren Koldt, som gennemgik regnskabet med knyttende kommentarer på de enkelte poster. Regnskabet udviste et pænt overskud på kr. 16.508, mod et budgetteret underskud på kr 6.962, som primært skyldes et kontant tilskud til DM 2007, i form af et sponsorat fra Legetøjsmekanikeren på kr. 10.000.
Efter en grundig gennemgang, fik kasseren decharge, d.v.s godkendelse med aplaus.
Pkt. 5. Herefter gav dirigenten ordet til Hans Jørgensen, som forud for bestyrelsen forslag til ændring af klassereglerne. Hans havde, som den grundig person han er forberedt et historisk og velbegrundet indlæg ( kan også læsses på klubbens hjemmeside), som gav de fremmødte medlemmer et passende overblik forud for den egentlige grund for fremsættelsen af ændringsforslagene, samt et godt udgangspunkt for de mange efterfølgende afstemninger. Efter denne indledning blev de enkelte forslag fremlagt med tilknyttede bemærkninger.
Det blev også bemærket af de fremsatte forslag kun havde betydning for de L23 sejler som deltagere i klasseløb og DM.
Efter ønske fra bestyrelsen, vil indsendte forslag fra medlemmerne blive behandlet, når der var tale om egentlige modforslag til bestyrelsens fremsatte forslag.
Herefter gik man til de enkelte ændringsforslag:
Fra forsamlingen blev det fra et par medlemmer henvist til at man ønsker fastholdt, at der ikke bør være forskel på reglerne for såvel tursejlerne som kapsejlerne, hvilket jo også er i tråd med Bestyrelsens holdning.
Michael D68 Hou, erklærede sig stortset enige i denne holdning.
Regel no.
2.4.01. Forslaget til reglen vedtaget med overvejende flertal, kun 5 stemmer i mod.
2.4.03 Forslaget til reglen vedtaget, ingen i mod.
2.4.04
Det er 2.4.5 Forslaget til reglen vedtaget, ingen i mod. D.V.S at man fremover kan ” glasse sine hylder til.
Her blev forslag fra medlem vedtaget.
2.4.06 Det blev vedtaget at der må være to ruminddelinger under hver køje - med begrænsning til skot
Michal D 68 Hou forslag om at der ” Pantry skal være udstyret med fastmonteret vask af rustfri stål samt kogeapparat, blev nedstemt.
Da dette forslag ikke blev vedtaget fik det ingen nummer…..
3.1.02 Forslaget til reglen vedtaget, ingen i mod.
3.1.03 Forslaget til reglen vedtaget, ingen i mod.
3.1.08 Forslaget til reglen vedtaget, ingen i mod.
3.1.12 Forslaget til reglen vedtaget, ingen i mod.
3.1.13 Forslaget til reglen vedtaget, 1 stemme i mod.
3.2.01 Forslaget til reglen vedtaget, ingen i mod.
3.4.15 Forslaget til reglen vedtaget, ingen imod.
4.3.04 Forslaget vedtaget, dog kan sejl med dugvægt på 150
gr. Pr M2 forsat benyttes, såfremt
de er godkendt inden eller senest den 1.1.2008 – samt indførelse af JHW Max & JTQW max mål.
4.04.04 Forslag blev vedtaget
4.04.06 Forslaget til reglen vedtaget, ingen imod.
4.05.02 Forslaget til reglen vedtaget, ingen imod.
4.05.04 Forslaget til reglen vedtaget, ingen imod.
Pkt. 6. Her efter gav dirigenten ordet til formanden, som informerede om bestyrelsens planer (aktiviteter) for det kommende år:
Match Race i Skanderborg i Pinsen i dagene 10 -11 maj, Hvor der sandsynligvis vil være ” fuldt hus”, men for at stævnet skal kunne tælle til Grand Prix, må ingen afvises, hvorfor Skanderborg opfordres til at åbne for flere deltagere. Den. 25 maj afholdes ” Fedtmule Cup i lighed med sidste år, det ligger dog ikke fast hvor det bliver afholdt. Der er 3 muligheder i spil Roskilde, Jyllinge eller Vallensbæk.
I juni måned kan sejlere i Øresund ligger ” næsten gratis” i Vallensbæk, for på tirsdage at deltage i aftenkapsejladser. – 30 maj.. 1. juni Fyn Rundt, fra Bogense.
22. juni. Tune Up Cup i Vallensbæk.
24..26 juli DM 2008 som i år afholdes i Kragenæs sejlklub. Tilmeldingsmulighed foreligger nu på L23 klubbens hjemmeside, sammen med program og indbydelse. – Den 27..28 september åbent Kredsmesterskab i Silkeborg.
OG Til sidst blev der informeret om, at der arbejdes på at afholde DM i Nivå i 2009.
Pkt. 7. Budget for 2008. Søren Koldt ( kasseren) fremlagde budgettet for 2008.
Eneste bemærkning fra forsamlingen var om man evt. ville overveje at droppe L23 Nyt og kun have medlemsinformation på nettet via klubbens hjemmeside, det blev drøftet, men ind til videre var der dog ikke stemning for det synspunkt.
Pkt. 8. Fastsættelse af kontingent, bestyrelsen foreslår uændret kr. 200,00 for aktiv, kr.100,00 for passiv medlemskab.
Pkt. 9 A. Valg af formand, Per Nielsen, genvalgt uden modkandidat med applaus.
B. Valg af Kasser, foreslået blev Gitte Troelsen, og valgt uden modkandidater.
C. Valg af bestyrelsesmedlemmer, Ole Rasmussen & Povl Fisker, ligeledes genvalgt.
D. Valg af suppleanter, Hans Jørgensen og Erik Toft, Genvalgt uden modkandidater.
Pkt. 10. E. Valg af Revisor og revisor suppleant, Michael Nielsen, og Hans Chr. Thorsen, begge genvalgt uden modkandidat.
Pkt. 11. Eventuelt
Punktet hvor alt kan diskuteres men intet lovmæssigt vedtages.
Da der ikke var nogen som ønskede ordet, ønskede dirigenten at takke af, med bl.a at rose forsamlingen med en gennemførelse i god ro og orden. Herefter fik formanden ordet, og takkede af, samtidig med at han igangsatte den annoncerede AUKTION.
Referatet signeret af: Dirigent Poul Shilling ……………………………………………
Formand Per Nielsen ……………………………………………
Kasser Søren Koldt ……………………………………………
Næstformand Morten Thomsen………………………………………….
Bestyrelsesmedlem Ole Rasmussen……………………………………..
Bestyrelsesmedlem Povl Fisker………………………………………….
Kragenæs den 16.3.2008
Referent Povl Fisker D 169
L23 som dansk entypeklasse.
Indlæg af Hans D140 Zero fra Køge..
Er det nu også nødvendigt med alle disse regler og kan vi ikke bare ….
Da jeg har været med i klubben i mange år og løbende fulgt med i bådklassens udvikling, vil jeg her forsøge at bringe lys over forhistorien, og hvad der ligger til grund for de nuværende klasseregler.
Vi har en forhistorie, hvor mange aktive bestyrelser har lagt et stort arbejde i at få klubben til at fungere – både som specialklub; men også som en klasse på kapsejladsbanerne, og så har vi ikke altid selv været herre over den udvikling, som er sket.
Følgende skulle gerne give svar på: Hvem, hvornår, hvor, hvordan og hvorfor på en række spørgsmål.
De færdige konstruktionstegninger af skrog, køl, ror, overbygning, aptering og rig er grundlaget for alle producerede L23-ere, idet der således ikke har været modelændringer
undervejs; men kun mindre forbedringer.
Allerede ved klubbens start arbejdede man på at få L23 godkendt som klassebåd.
Man udformede de første klasseregler og fik vejet og målt en del både, som ligger til grund for bådens standardskrog-mål og -vægt den dag i dag. Dansk Sejlunion godkendte båden som standardbåd, og den fik sit handikapmål. Scandicap nu DH sømiletid og Lystal.
L23 Klubben havde i mange år folk med i kølbådsudvalget under Dansk Sejlunion. Et ønske fra specialklubberne var, at skabe fokus og interesse for kapsejlads
i kølbådsklasserne, og DS vedtog derfor nogle regler, hvorefter danske bådtyper kunne godkendes som Dansk Entypeklasse.
L23 Klubben vedtog på en generalforsamling i slutningen af 80-erne at man ville arbejde på at få L23 godkendt efter disse regler. Henning Larsen (Hvidovre) og undertegnet gik i
gang med dette arbejde. Der blev hentet tegninger fra værftet og fra Lars Olsen. Rigtegninger blev udarbejdet i samarbejde med John Mast.
Dansk Sejlunion stillede, ved en godkendelse, krav om hvad klassereglerne skulle indeholde relateret til konstruktionen, samt krav til tolerancer på båd og sejl. Båden skulle også have udarbejdet laminatspecifikationer, som definerer eksisterende; men også nye både hvis disse skulle produceres igen. Ligeledes blev der stillet krav til sikkerhedsudstyr i bådene.
Som udgangspunk er vores klasseregler baseret på de oprindelige tegninger over båden og når vi taler under læ, så apteringstegningerne.
Et væsentlig element i klassereglerne er at definere den indvendige afstivning af båden. Dette betegnes i reglerne som langskibs og tværskibs afstivning. Det er som udgangspunkt de elementer, som må glasses til skroget.
Allerede dengang fandt man, at ikke alle både var ens. Derfor blev der dengang og senere indført regler som tager højde for at f.eks. ikke alle både kunne overholde udgangspunktet defineret i konstruktionstegningerne.
Som den første blev Spækhuggerne godkendt, og deres klasseregler dannede udgangspunkt for efterfølgende godkendelser. Det endte med, at de nye L23 entype
klasseregler blev godkendt af Dansk Sejlunion i 1990. Senere er X79 og BB10m også blevet godkendt.
Tidligere havde der været KDY15m2 som Dansk Entype og Folkebåden som Skandinavisk Entypeklasse. Ud over disse har vi internationale entypeklasser som Yngling, Drage og H-båd.
Hvis man vil sejle kapsejlads, får både, som overholder vores klasseregler i dag, udstedt et klassebevis. Der er primo 2008 godt 80 både som har et sådan, og ca. 5 som har
DH-målebrev. Det er sådan, at hvis en båd vil sejle kapsejlads; men ikke overholder klassereglerne, bliver den af Dansk Sejlunion kategoriseret som ”special” og får et DH-målebrev.
Hvor befinder vi os blandt de mange kølbådsklasser ???
Kølbåde opdeles i følgende klasser: Internationale - Skandinaviske - Danske entype - Standard.
Ud fra følgende kan vi så se hvor vi hører hjemme.
International entypeklasse: H-båd, Drage, Yngling, Soling, J22, Star.
Skandinavisk entypeklasse : NF. (Folkebåden)
Dansk entypeklasse: L23, 606, 101, BB10m, IF, KDY15, Knarr, X79 og Spækhugger.
Standardklasser: 806 samt mange andre (se oversigt over klasser med DM-status).
Hvor hører vi hjemme i mesterskabssammenhæng ?
DIF-DM eller rettere Dansk Idrætsforbunds Danmarksmesterskab indstilles af Dansk Sejlunion til DIF ud fra om bådtypen stiller store idrætsmæssige krav til
besætningen.
Der sejles her om DIF’s mesterskabsmedaljer og rangerer som et DM.
DS-DM eller rettere Dansk Sejlunion Danmarksmesterskab tildeles til klassebåde, som kan mønstre mindst 15 både ved deres mesterskab. Det er her vi hører hjemme. Der sejler om
DS`s mesterskabsplaketter guld, sølv og bronze og mesterskabet kan sidestilles med et forbundsmesterskab.
Hvorfor afholder vi ikke DIF-DM ??
DS ønsker/ønskede kun en enkelt dansk bådtype skal have DIF-DM indenfor sin type.
I den kategori vi befinder os i, kølbåd med kahyt og hang til turbåd, var det X79, som fik tildelt DIF-DM, fordi den var den bådtype som stiller størst krav til deltagernes
idrætsmæssige kunnen. Jeg synes da nok, at der knokles bravt på mange L23-ere…. og sætter besætningen på mange gymnastiske udfordringer; men nok om det.
Det sidste fra DS er at
X79 måske mister sit DIF-DM og fremover tildeles et sådan kun til internationale klasser – dog undtaget Folkebåden som er Skandinavisk og historisk betinget.
Bådklasser med DM status og antal deltagere de sidste to år.
Bådtype DM 2007 2006
H-båd DIF 54 36
Folkebåd DIF 36 48
Drage DIF 34 40
Spækhugger DS 27 21
IF DS 27 27
L23 DS 23 24
Ylva DS 22 22
Luffe 37 DS 21 18
Scancap 99 DS 20 24
X99 DS 20 16
BB10 m DS 19 15
int 806 DS 18 17
X79 DIF 13 19
101 DS ?? 15
Klassereglerne er kun noget, som er aktuelt hvis man sejler kapsejlads. Tursejlere kan se bort fra disse regler; men bør tænke på, at man senere måske vil sejle kapsejlads, eller man på et tidspunkt vil sælge båden til en, som ønsker at kapsejle.
Udviklingen er gået over godkendelse som standardklasse og de rettelser der kom der.
Herefter DS`s krav i forbindelse med godkendelse som entypeklasse for 18 år siden.
Det har vist sig at L23 er mere individuel end antaget i første omgang ved entypegodendelsen. Det har gjort at klassereglerne løbende er blevet tilpasset virkeligheden.
Holdningen er, at vi skal have så mange som muligt godkendt indenfor de rammer vores reglerne angiver.
Dansk Sejlunion har løbende ændret på målemetoderne af sejl og båd, hvilket også har givet anledning til regelændringer.
Vi kan vel alle være enige om, at det er sjovest at dyste om pladserne på banen og ikke vente på et resultat udregnet efter et individuelt handicap-tal.
Opgaven set fra klubbens side er således at skelne mellem hvad der er relevant for bådens kapsejladsegenskaber og hvilke der ikke er.
Vi skal være opmærksom på, at følge med tiden og tilrette reglerne hvis det er ønskeligt, her tænkes især på nye materialer til f. eks. fremstilling af sejl..
I begyndelsen tillod man kun dacronsejl. Da mylaren blev fornuftig i pris, især i relation til dens egenskaber, blev denne dug tilladt til genua, og her stopper udviklingen
sikkert ikke..
Klassereglerne fremover. Måske skal der lempe på nogle krav. Måske skal der tillades nogle ting; men enkelte regler vil nok også blive præciseret for at dæmme op for folks
”kreativitet”. Med kreativitet menes, sejleres forsøg på at få en fordel ved at ændre på båden.
Min erfaring er, at ”kreativitet” fører til utilfredshed og snakken i krogene blandt sejlerne.
Vi ser også underleverandører, som ikke overholder eller ikke kan overholde vores regler – f.eks. til sejl, mast og bom. Derfor vil der være tiltag, hvor reglerne vil blive
ændret i et samarbejde med underleverandørerne. Det gælder f.eks. John Mast, hvor jeg har haft et møde her i efteråret 2007.
Vi har flere gange set nye sejl, som ikke kunne godkendes ved DM, hvilket fortæller mig, at kontrol under DM stadig er aktuelt.
Vi er opmærksomme på om vi har regler, som ikke er relevante og sætter sejlerne i unødige udgifter. Her skal vi bare være klar over at DS stiller nogle minimumskrav til sikkerhed. På det sidste har DS henvist til
de internationale regler, hvor vores sejladser er underlagt kravene til KAT 5-sejladser. Disse omhandler banesejlads nær kysten. Det var bl.a. grunden til at nødraketter, nødblus samt radarreflektor
blev fjernet i klassereglerne. Hvis nødraketter og blus er relevante i en sejlads vil kravet komme fra den arrangerende sejlklub.
Vi skal være opmærksom på at vores både blive ældre, det kan også kræve justeringer af vore regler. Derfor tillod vi for nyligt ekstra understøtning af masten.
Der kan være ønsker, som et flertal af sejlerne synes er fornuftigt at indføre; men regelændringer indsendt af medlemmerne, er vi ikke bebyrdet med.
Til den seneste debat om vores regler skal man huske, at vi har et udgangspunkt som siger, at bådens klasseregler har udspring i de oprindelige konstruktionstegninger. Det er derfor en misforståelse at tro, at regler der herefter indføres, er restriktioner overfor bådejerne. Nej det er regler, som tillader både at deltage, og som ellers ikke kunne overholde vores hidtidige klasseregler.
Grundholdninger angående vores klasseregler er:
Al skødning er og har altid været fri.
Regler for sejlmål bibeholdes, selvom DS ændrer på reglerne i DH, samt at vores klasseregler også overholder DS regel for DH.
Reglerne for afstivning af båden og rig holdes under observation så ikke enkelte sejleres kreativitet giver dem en fordel.
Hvis det viser sig, at nogle både har en indretning, som ikke er defineret som tilladt i klassereglerne, vurderes det om denne skal gøres lovlig for derved at gøre klassereglerne
så brede som muligt.
Er man i tvivl om hvad der er tilladt, og hvad man må udføre af ændringer på sin båd i relation til vores klasseregler, er man altid velkommen til at kontakte klubben.
Så skal man huske, at vores klasseregler siger, at hvad der ikke er angivet som tilladt er forbudt !!! Det er DS`s generelle krav til klassereglerne.
Vi har i dag ingen krav til udstyr i båden ud over de sikkerhedskrav DS kræver. Det er derfor, at vi ikke stiller krav om at der skal være vask eller kogeapparat i båden under
kapsejlads. Det er for øvrigt udstyr, som ikke findes i alle både.
Vi har gennem tiden lempet på kravene om, at der skulle være hynder i båden under kapsejlads. Enhver som deltog i DM 2007 må give mig ret i, at det var godt, at bådene ikke skulle være udstyret med disse, da de fleste både havde ca. en spand vand skvulpende rundt i kahytten under en hel dags sejlads. Altså ingen regel som forårsager unødvendig slid på båden.
Jeg håber dette giver svar på hvorfor tingene nu er som de er.
Skulle der være spørgsmål så er du velkommen til at kontakte mig.
Hans D140 Zero via e-mail hanshenrikj@hotmail.com
Debatten omkring klassereglerne.
Indlæg af Claus Andersen D181 Zephyr.
Hej Alle.
Jeg synes lige at jeg ville komme med et par kommentarer til denne debat. Dette blot til eftertanke, inden generalforsamlingen.
Jeg sidder her og føler at jeg er en ganske almindelig L-23 sejler, med hang til det tilbagelænede, m.h.t. at deltage i alle de rigtig gode arrangementer der bliver afholdt i L-23 regi. Jeg kan godt lide at kapsejle, og har da også planer om at deltage i højere grad, end hidtil, sammen med brormand. Men jeg nyder også ”bare at sejle en tur med familien”, og kistebænkene fyldt op med badestiger, proviant og alle mulige andre unødvendigheder.
Jeg kan se det fra ”begge sider”. Det er da frustrerende hvis man har prøvet at gøre båden mere praktisk og brugervenlig, at man måske skal udelukkes fra at deltage i en kapsejlads. Hvor mange af disse tursejlere er pludselig kommet ind fra højre og rendt med alle medaljerne?? Sådan som jeg ser det er det den gamle garde der gør sig gældende når metallet skal deles ud. Der er selvfølgelig kommet nye til, men de har også vist sig at være rimelig konstante i deres præstationer. De vinder fordi de er dygtige og erfarne og går rigtig meget op i det. Jeg er sikker på at hvis der pludselig var en af dem der havde lavet ting ved båden, som ikke var tilladt, at der så ville komme protester fra kollegerne(hvis ikke, er i sgu selv ude om det). Og så vil jeg da gå ud fra at protesterne vil blive taget til følge.
Men omvendt!! Så bliver vi altså også nødt til at respektere det kæmpe stykke arbejde der bliver gjort i bestyrelsen. Og hvis man i bestyrelsen mener at det er på tide at man sætter en grænse for hvad der er tilladt, og at man er ved at bevæge sig for langt væk fra det der var meningen, så må man bare stoppe op. Jeg synes et eller andet sted at debatten er ok, men hvis man lige pludselig mener at man skal sætte vasken i igen, bare fordi man måske føler sig ramt af debatten omkring forstærkninger i bunden, så står jeg sgu af.
Der er ikke rigtig nogen der siger det direkte, men er man, på den ene side, bange for ikke at komme først over målstregen, eller har man, på den anden side, lidt dårlig samvittighed, fordi man har forstærket sin båd??
Jeg har deltaget i et enkelt L-23 DM og i temmelig mange, i en Express, som gast, samt utallige kapsejladser i forskellige bådtyper. Jeg har aldrig oplevet så lidt ”snobberi” og så meget godt humør, som de par gange jeg har deltaget i noget der har med L-23 at gøre. Med det jeg kender til de der repræsenterer bestyrelsen, kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at det er deres intention at gøre det sværere at være L-23 sejler.
Klaus Andersen
D-181, Zephyr
Match-Race på Skanderborg Sø - Pinsen 2008.
Skanderborg Sejlklub var i pinsen vært for det årlige Match-Race for L23´ere. Sidste års 12 både var nu blevet til 16, da stævnet er blevet meget populært.
Således kom der i år 5 både fra Østdanmark.
Alle både var sejlklare fredag aften, hvorefter restauranten kunne tilbyde skippermiddag til klubpriser. Lørdag morgen bød klubbens formand Preben Madsen alle velkommen. Efter et
kort skippermøde kunne alle stævne søen. Let vind med klar
himmel og bagende sol var udsigterne. Efter lidt venten på vind blev der afviklet 5 gode sejladser.
Lørdag aften bød efterfølgende på fællesspisning serveret på terrassen, med udsigt over den smukke og fredfyldte Skanderborg Sø. For nogle sejlere blev det sent før man fandt køjerne, hvad enten det var i velvillig opsatte campingvogne eller i
"sovesalen" i det nye klubhus.
Der blev afviklet indledende sejladser hvor alle mødte alle i to seedede puljer lørdag og søndag.
Om søndagen var vinden længe om at slå igennem, samtidig med at den drillede dommer og sejlere med at være meget ukonstant. Sent på eftermiddagen stod det klart at D177 havde
vundet sin gruppe, selvom de havde indkassere et nederlag til D11 SUS. I den anden gruppe skulle der omsejlads til for at finde de to både, som skulle kæmpe om de bedste pladser. D140 Zero fra Køge trak det
korte strå og måtte se Zeppo og Tria gå videre. Med Rasmus fra Bandholm var bådene klar til semi og finalesejladserne. Til forskel fra tidligere år må man sige at jævnbyrdigheden
i år var større, idet ingen både kunne prale med at gå sejrrigt gennem alle sejladser og at 9 både måtte i omsejlads.
Det var ellers planlagt, at de øvrige både fra de to grupper skulle kæmpe om de endelige placeringer; men grundet det fremskredne tidspunkt blev disse opgivet, så man kunne være
sikker på at finalesejladserne kunne blive afviklet.
Sylfiden vandt sin semifinale over Rasmus og Tria vandt sin over Zeppo. Det endelige resultat efter finalesejladsen blev, at Sylfiden vandt over Tria, og Rasmus vandt over Zeppo.
Alle kom godt i havn og bådene, som skulle videre blev læsset på trailere.
Stævnet sluttede med præmier til alle både grundet velvillighed fra en række sponsorer.
Toppen - var en fok fra North Sails som D177 Sylfiden tog sig af.
Her vinderbåden og dens glade og solbrændte besætning............
Alle var enige om at stævnet havde været en succes, grundet et veltilrettelagt stævne, og at vejrguderne i år havde vist sig fra sin bedste side. Flemming Gräs afsluttede stævnet
og håbede, at disse traditionsrige sejladser ville blive bakket og næste år. Tilkendegivelsen blandt sejlerne var klar - alle ville møde op til næste år.
Maj på dommerbåden og Dan D174 har velvilligt sendt billeder.
Referent Hans D14 Zero.
Resultat af Match Race 2008.
1.
D 177 Sylfiden Jan Fuglsang
Silkeborg
2.
D 15 Tria Erik Toft Nielsen
Køge
3. D 7 Rasmus Ole Rasmussen
Bandholm
4.
D 281 Zeppo Morten Thomsen
Ishøj
5/6.
D 11 SUS Flemming Gräs
Skanderborg
D 140 Zero Hans Jørgensen
Køge
7/8.
D 286 Andromeda Flemming K. Nielsen
Silkeborg
D 381 Alleos Per Hedegaard
Skanderborg
9/10.
D 169 Pi´r Poul Fisker
Silkeborg
D 176 Amok Per Nielsen
Vallensbæk
11/12.
D 43 Hovsa Frederik Dygaard
Skanderborg
D 299 SNUP Karsten Hansen
Skanderborg
13/14.
D 102 Liberty Frank Gastbjerg
Skanderborg
D 174 Tiny Dan List Jensen
Haderslev
15/16. D 142 Hurry-Churry Ove Nielsen
Skanderborg
D 312 Wivind Kim Weilert
Skanderborg
Vi takker mange gange de velvillige sponsorer:
Thor, Nybolig, Sparekassen Østjylland, LL-gruppen, ShipShop Bådeudstyr i Ry, Køge Boatcenter, Specialbutikken i Skanderborg, Restaurant Sølyst, Skanderborg
Festival, Risbjerg Marine i Silkeborg og NorthSails.
Grundet manglende vind sidste dag blev de indbyrdes sejladser om pladserne 5 til 16 ikke sejlet..
Her er mange gode billeder fra stævnet....
Fotograf: Lars Lassen fra LLGruppen og Maj på dommerbåden.
Her er flere billeder taget af Dan D174 Haderslev.
Hvis du ikke kan vælge flere billeder med pilen her under -
|
så vent lidt, da det kan tage lidt tid at "loade" de ca. 75 billeder.......
v