L23NYT
nr.:1
RETUR
L23NYT nr.: 1 - 2006. L23 er af Dansk Sejlunion godkendt som Dansk Entypeklasse. Det er vor intention at almindelige tursejlende L23-ere skal kunne deltage i aftenmatcher og store kapsejladser på lige fod med andre. Det skal ikke være sådan, at bådene kan bygges om til rene kapsejladsmaskiner med forstærkninger her, og forbedringer der. Sker dette mister vi det oprindelige grundlag, hvor L23 sejles som en kombineret tur- og kapsejladsbåd. Fastholder vi grundlaget, kan vi også i fremtiden regne med at være en stor og aktiv båd klasse – en båd klasse hvor vi er nogenlunde sikre på at den nuværende værdi af vor både beholdes, og en båd klasse hvor det er økonomisk muligt at være med. Lidt omskrevet vil jeg slutte med et reklameslogan for Suzuki biler: "alle skal have råd til en ordentlig båd". Per "Amok" Nielsen
Vores formand
Per ”Amok” bød velkommen, og fortalte kort om aftenens program, som startede med
ost- og pølsebord, hvortil der blev skænket godt med rødvin.. Det kulinariske
blev afrundet med kaffe og småkager.. Aftenens hovedindlæg var med Lars Olsen som velvilligt stillede op for at fortælle om L23-erens tilblivelse, samt hvad han derefter har puslet med siden hen som ejer af Danish Marine Design ApS. Lars kunne fortælle, at de første spæde streger til L23 blev slået i 74 men først i 75 tog begivenhederne fart. Det startede i Bandholm, hvor Lars far Knud Olsen var ejer af Bandholm Værft, hvor de kendte Bandholmbåde blev bygget. Lars havde sejlet optimist og senere flipperjolle, alt
imens han kikkede sin far over skulderen på værftet samt ved tegnebordet, hvor
Bandholmbådene blev til. Som 17-årig startede Lars med de første forsøg på en
kølbådskonstruktion. På samme tid var Hans Åge Larsen tilknytte Bandholmværftet,
og da Hans Åge ville starte selv i garagen ,der hjemme, blev det bestemt, at
Lars skulle tegne en kølbåd, som kunne blive bygget der. - Det blev starten på
L23, og den videre succes i slutningen af 70-erne. Båden blev tegnet færdigt, og
produktionen kunne starte i 75. På det tidspunkt, var Hans Åge Larsen tilknyttet
Hvidovre Sejlklub, hvor Hans Fogh samt Poul Richard Høj Jensen var unge sejlere,
som begyndte at interessere sig for den nye hurtige familieracer. Senere har
Fogh Sejl leveret mange sejl til de første L23-ere. 25 stk. L23-er til en pris
a` 32.000kr. var solgt på forhånd; men ikke alle nye ejere af L23 var lige
søkyndige. Således kunne Lars berette om søsætningen af Benny Cykelsmeds båd i
Skælskør Havn. Båden blev søsat; men den drillende vind, grundet store bygninger
gjorde, at båden hurtigt kom ud af kontrol og gik på grund. Lars måtte springe
om bord og hjælpe skibet på ret kurs, så den nye ejer kunne komme godt af sted
på båden jomfrurejse. På spørgsmål fra tilhørende om, hvad Lars ville havde gjort anderledes, hvis båden skulle bygges i dag, svarede han, at båden er god som den er konstrueret; men at udviklingen frem til i dag måske ville gøre at båden blev udstyret med en anden køl- og rorprofil samt at båden blev bygget af lettere materialer. En konstruktionsændring kunne havde været cockpitkarmen som vi ”døjer” med at sidde på under kapsejlads. Efter de første hektiske år, som langhåret vadefugl, som Lars selv karakteriserer sig som, begyndte han nu, som uddannet skibsingeniør, at tegne andre spændende konstruktioner. Det er siden blevet til mange one-off især i stål, som kunne være mere end 70 fod. Redningsbåde, som Farvandsdirektoratet i dag benytter over hele landet, er også konstruktioner som Lars har været med i. Da matchrace blev udbredt i Danmark var Lars med til at udvikle DS Matchracer, som mange klubber benytter i dag og en bådtype som benyttes til internationale matchrace stævner. Lars kunne løfte sløret omkring nye både, som kommer i foråret - Maxi 1300 samt en Felicia 63 i aluminium som skal bygges i Faaborg. Der bliver i dag tegnet mange både til charter i Caribien - hvor nogle i dag bygges som trimaraner med meget stor komfort. Noget af det nyeste og meget spændende, er et projekt med en ”husbåd” som er tænkt som ”udvidelse” til Holmens Kirke, og som man tænker sig skal ligge i Holmens Kanal. Båden skal være (bolig og) kontor for de ansatte i kirken. Ud over tegning og planlægning af bådproduktioner er CE-mærkning af nye både samt konsulentvirksomhed det Lars i dag beskæftiger sig med. Lars blev takket for sit fine indslag og fik for sin ulejlighed lidt vin fra Klubben..
Der sker ting og sager i L23 Klubben. Theis Palm som i mange år har været i eliten i dansk sejlsport har sammen med sin kone Lotte købt L23 D104. Thais kunne fortælle at han havde solgt familiens tidligere franske båd; men de havde efter en uges søgning fundet L23 meget interessant. En synlig og meget aktiv klasse. Thais tilbød at hjælpe ifm trim- og træningssejladser (mere herom senere ). Thais fortalte at han startede hos Fogh Sejl, hvor han var med til at lave mange L23 sejl. Thais er i dag tilknytte North Sails, hvor han i samråd med Lars Jensen i Skælskør, som står for deres sejl til klassebåde, vil se om de ikke kan komme med nogle gode sejltilbud til L23. Thais har tidligere været deltager ved L23 DM men uden de store resultater. Han lovede dog at deltage ved dette års DM så der er rigtigt lagt op til et brag - Slag i Køge Bugt til sommer.. Formanden kunne herefter give Knud Drent fra Præstø en flaske vin, idet han var den bådejer, som var kommet længst væk fra. Sommerens sejladsprogram blev annonceret, og vi håber igen i år på stor tilslutning ved de indledende sejladser i foråret og ikke mindst til det forestående DM i Vallensbæk. Der blev slået et slag for bådudstillingen, hvor vi
udstiller en L23. I den forbindelse efterlyser vi L23 sejlere, som vil være
behjælpelig med bemanding af standen i Bella Centeret. Mere herom på hjemmesiden
eller ved henvendelse til klubbens næstformand Morten Thomsen. En fantastisk aften med 62 deltagere fra 26 L23-ere.. Referent og billeder - Hans D140..
Forslag til ændrede klasseregler på den kommende generalforsamling 2006.
Ifølge DS bør vi ændre følgende benævnelser i
vores klasseregler: Det medfører at regler som benytter benævnelsen IYRU ændres til ISAF (RRS) ”IYRU’s sejlmålingsinstruktion” skal ændres til ”ISAF Udstyrsregler”, som også kaldes ISAF Equipment Rules of Sailing eller ERS 4.1.03 De til kapsejlads benyttede sejl skal være målt og godkendt efter
de af Dansk Sejlunion godkendte regler for nationale entypeklasser. Der indføres en ny regel 2.3.07 Det er tilladt at forstærke bunden af båden under mastestøtten med
glasfibermåtter eller en indstøbt træ- eller stålplade. Forstærkningen skal
begrænse sig tværskibs til bunden indvendigt mellem de to køjefronter.
Forstærkningen skal begrænse sig langskibs til området mellem det forreste
hovedskot og den forreste af de tre store kølbolte. Hvis forstærkningen ikke kan
være under dørken på det pågældende område, kan forstærkningen erstatte denne. Bemærkninger: Da nogen har forstærket båden ud fra de regler som blev fremlagt på sidste generalforsamling bibeholdes forslaget. Det pågældende område er rimeligt defineret på de konstruktionstegninger som findes. DS har fremsendt en kommentar om at masten ikke må løftes med mindre man afkorter denne derfor krav om at ruffet ikke løftes. Headfoil tillades…. 3.4.12 Forstagsprofil (Headfoil) er ikke tilladt. Bemærkninger: Det er således tilladt at have en headfoil med to spor; men hvis man har dette må man kun benytte det ene, så man ikke opnår stor fordel ved sejlskift. Ligeledes skal forsejlet enten føres helt ind- eller udrullet. En delvis indrullet genua kunne være for stor en fordel under spilersejlads. Den ville virke som et stagsejl. Rulle skal være monteret hvilket forhindrer, at man kan montere en smal headfoil og få fordel af denne uden større straf eller ulempe. 4.3.03 Alle forsejl skal føres med løjerter eller hager på forstaget. Bemærkninger: DH-reglen beregning af LP-målet indføres her. Andre ændringer af klassereglerne: Eksisterende regler: Denne regel er ændret i de nye kapsejladsregler Idet vi vil tillade headfoil, hvor kun eet spor må benyttes og hvor kun et forsejl må være sat af gangen, ændrer det regel 50.1 i kapsejladsreglerne, som tillader at nyt forsejl må sættes og trimmes før det andet forsejl bjerges. Eksisterende regel: 4.1.07 Kapsejladsregel 64.5 er ikke gældende. ændres til: Såfremt brugen af headfoil ikke vedtages vil sidstnævnte regelændring stadig være aktuel. ! !
Skydekappe - eksisterende regel. 3.13 Skydekappe af GFP støbt som øvrige luger eller er udført i teak
marineplywood. TOP L 23 Klubbens bestyrelse indkalder til generalforsamling lørdag den 18. Marts 2005 i Vallensbæk’s Sejlklubs Klublokaler, Vallensbæk Havnevej, 2665 Vallensbæk Strand. Generalforsamlingen begynder kl. 14.00 ( bemærk tidspunktet)Dagsorden ifølge lovene: 1. Valg af dirigent. 2. Konstatering af generalforsamlingens lovlighed. 3. Bestyrelsens beretning for det forløbne år . 4. Fremlæggelse af revideret regnskab. 5. Indkomne forslag ( se besyrelsens forslag andets sted i bladet). 6. Bestyrelsens planer for det kommende års aktiviteter. 7. Budget for år 2006. 8. Fastsættelse af kontingent. 9. Valg i henhold til lovene punkt 9.1 A. Valg af formand ( Per Nielsen villig til genvalg ) B. Valg af kasserer (Bestyrelsen foreslag Søren Koldt D 164) C. Valg af bestyrelsesmedlemmer ( Ole Rasmussen & Povl Fisker modtager genvalg) D. Valg af suppleanter ( Hans Jørgensen & Erik Toft modtager genvalg). 10. Valg af revisor og revisorsuppleant (Michael Nielsen D 48, revisor - Hans Chr. Thorsen D 8, revisorsuppleant, begge modtager genvalg). 11. Eventuelt. Forslag fra medlemmer der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal skriftligt være formanden Per Nielsen i hænde senest fredag den 3. marts 2006. Vi starter men en hyggelig frokost kl.12,00, og opfordrer alle til at møde op
og deltage. Klubben er vært med en øl og gratis kaffe, frokosten koster kr.
50,00. Herefter starter den ordinære generalforsamling kl. 14,00
Tilmelding kan ske direkte til Per „ amok" Nielsen eller
Morten Thomsen på telefon eller mail.
Kt. Kontonavn Indtægt/Udgift Budget 05 Budget 06 Indtægter Udgifter Lagerregulering/Afskrivning
0
0
0 Kursv 6%Nyk3CS2029
0 Passiver Årets Resultat
11.916
|