L23NYT nr.: 1 2004.
Formanden har ordet.
L23 Klubbens generalforsamling - indkaldelse.
L23 beretning af Hans Rasmussen fortsat fra L23NYT december 2003.
Et DM er en kæmpe oplevelse.
L23 Klubben på bådmessen.
Nyt fra Lillebælt Kredsen.
Match Race i Skanderborg i Pinsen.
Fyn Rundt 2004.
Oplæg til ny kredsstruktur.
Klubaften i Vallensbæk - referat.
Formanden har ordet..
Eksempel: "Hvad kan du få for 150 kroner om året? 5 pakker
cigaretter? 3 flasker middelgod rødvin? 3 numre af Bådmagasinet? Eller et medlemskab af L 23 klubben?". Selv er
jeg jo ikke i tvivl. Med et
medlemskab, der går tilbage til starten af 1986. Jeg har haft megen glæde af
mit medlemskab, som jeg bruger i forskellige sammenhæng. Når jeg køber nye sejl, er det en fordel at
kunne kontakte L 23 klubben,
der i forvejen har indhentet priser på sejl hos 7 – 8 forskellige sejlmagere.
Det giver konkurrence mellem
sejlmagerne, men også mulighed for eventuelle kvantumrabatter. Når noget går
i stykker eller bliver slidt,
er det godt at have L 23 Klubben, der enten via dimsekassen eller via kontakter
til riggere, bådebyggere
eller værfter kan formidle kontakter eller give gode ideer. Kontakten med andre
L 23 sejlere er for mig
også vigtigt. Er der noget bedre end at udveksle sejlererfaringer, gode ture og
oplevelser i forbindelse med
vores fælles store hobby og interesse "vores kære lille skib". For
mig er det også et "must" at deltage i
L 23 træf med gode foredrag af kompetente folk om sejl og trim,
kapsejladsregler, eller hvad man ellers
kunne tænke sig at stille af forslag. Så er der DM! Jeg har deltaget i 12 af
slagsen, lige fra Skarø, Rudkøbing,
Skælskør, Guldborg, Vordingborg, Holbæk til Køge med flere, blot for at
fortælle hvor forskellige steder
vi har været. Det har givet mig så mange gode, spændende, sjove og
interessante oplevelser. Det at mærke
adrenalinet koge, få traumer, når det ikke kører, føle at man bliver bedre
til at trimme, håndtere båden og at
kunne koncentrere sig, men jeg vil næsten sige, frem for alt det gode
kammeratskab, jeg oplever, hvad enten
placeringen er helt fremme i feltet, eller som jeg det ene år fik en lille
kikkert i trøstepræmie, så jeg kunne
fornemme, at jeg havde føling med feltet. Desuden er der L 23 Nyt, som jo kun
kan blive bedre og mere
alsidigt, hvis mange flere medlemmer fatter pennen og skriver deres indlæg til
bladet. Hjemmesiden med vores
gode domain L23.dk er nemt at huske, og
gør det endnu nemmere at få fuld valuta for sit
kontingent, hvis man har adgang til en PC’er. Stor ros til web masteren for en
godt opbygget og præsentabel
hjemmeside med en masse gode og relevante oplysninger til os L23 sejlere. Mit
mål for året 2004 er fortsat
at arbejde for at gøre det godt og attraktivt at være medlem af L 23 klubben.
Jeg vil ønske en forsat fremgang
i medlemstallet, flere der deltager i træf, stævner, DM og
generalforsamlingen. Jeg håber også, at der vil
genopstå en fornyet interesse for klubben på Fyn og i Nord- og Sønderjylland,
samt at jeg får lejlighed til at
møde rigtig mange af jer i 2004.
D250 Jan Nielsen
TOP
L 23 Klubbens bestyrelse
indkalder til
generalforsamling
søndag den 21. Marts 2004 i Køge Sejlklub
Bådehavnen 6 - 4600 Køge
Generalforsamlingen begynder kl. 14.00
Dagsorden ifølge lovene:
1. Valg af dirigent
2. Konstatering af generalforsamlingens lovlighed
3. Bestyrelsens beretning for det forløbne år v/formanden
4. Fremlæggelse af revideret regnskab
5. Indkomne forslag, bestyrelsen stiller forslag til ændring prg.
6.4 se nedenfor
6. Bestyrelsens planer for det kommende år, herunder DM 2004 og øvrige
aktiviteter,
samt oplæg
til ændring af L23 klubbens kredsstruktur
7. Budget for år 2004
8. Fastsættelse af kontingent
9. Valg i henhold til lovene punkt 9.1
A. Valg af formand og kasserer ( Begge, modtager genvalg)
B. Valg af bestyrelsesmedlem ( Nyt medlem skal vælges, el. suppl.
indtræde) -
idet Mogens Dilling har trukket sig fra bestyrelsen
C. Valg af suppleanter ( Hans & Jesper, modtager genvalg)
10. Valg af revisor og revisorsuppleant
11. Eventuelt
Forslag fra medlemmer der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal
være formanden
Jan Nielsen i hænde senest fredag den 21. Februar 2004.
Bestyrelsens ændringsforslag til prg. 6.4
Enhver ordinær generalforsamling skal indkaldes med mindst 3 ugers
varsel - den anden ændring: Øvrige forslag, som
ønsket behandlet under en
generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest 2 uger før
afholdelsen.
Sidste NYT.. bestyrelsen indstiller til
generalforsamlingen at følgende regel annulleres.
6.5.02 Ved DS Danmarksmesterskab skal ejeren eller
mindst en af dennes nærmeste
familie deltage aktivt. Bestyrelsen kan i tilfælde
af sygdom eller andet fraværd i enkelte
tilfælde dispensere fra ovenstående.
Hvis du/I ønsker at deltage i en hyggelig og lækker frokost, inden
generalforsamlingen starter,
så giv os et praj. Frokosten starter kl. 12.30 samme sted, prisen pr person kr.
50,00 kroner
incl. kaffe, øl eller vand til klubpriser.
Tilmeldingen til frokosten er bindende og kan foretages indtil 16.3, til
Jesper M. Nielsen,
telefon 56 634464 eller på e-mail jespern@dk.ibm.com
Kørselsvejledning - Motorvejen afkørsel 32, mod København, følg vejen
ca 2,5 km mod
Køge til lyskryds ved Shell, forsæt lige ud af Værftsvej ca 2,4 km, følg
vejskilt til venstre til bådehavnen, og du er ved lystbådhavnen.
Med sejlerhilsen
På bestyrelsens vegne Jan Nielsen - Formand
TOP
Forsættelse fra 2003
dec. nr.:
Beretningen af Hans Rasmussen..
Næste dag var det planen at gå til Marstal.
Det satte vejrmeldingen en stopper for. Retningen var god
nok, vestlig, men op til 13 sekundmeter ville næppe være nogen fornøjelse for
besætningen. Dagen efter
var vinden til gengæld næsten brugt op. Der var 1-2 sekundmeter, heldigvis
stadig fra vest. Da vi havde
sejlet en times tid besluttede vi at rigge spiler til, det gik lidt for trægt
uden. Agterpulpittens fødder gjorde
det ud for blokke til skøderne, diverse tovværk måtte agere barberhal. Så
kom spileren op. Kors bevares !
Den burde hænge på lystfartøjsmuseet på Valdemar slot. Den har engang været
rød, hvid og blå, men nu
er den mest den farve der hedder jordslået. Et trekantet areal midt i spileren
står fint, ud mod kanterne
blafrer den mest som finnerne på en rødspætte der har fået Alzheimers. Den
trak forbavsende godt alligevel,
vi nærmede os langsomt en noget større båd uden spiler. Det viste sig at
være en X-99. Nok havde han
ikke spiler oppe, men jeg var imponeret alligevel. Han skar lidt op, vi holdt
til gengæld god afstand for at
komme igennem læen. Det blev for meget for ham, han satte spiler, og trak
selvfølgelig fra os. Det var nu
ikke meget han kom foran de næste par timer, han var ikke så heldig med at
finde pustene.
Til gengæld var vi de første til at
tabe tålmodigheden da vinden lagde sig over middag.
Vi lå og rullede i
lidt gammel sø, det bekom absolut ikke den ældste datter godt, så motoren
blev startet for at give lidt
stabilitet. Efter et par timer kom vinden igen, så gik det videre for spiler
til Marstal. Vi ankom ved
halvsyvtiden, midt i det sidste store motorræs om at komme ind og finde
pladser. Så er det jo en fordel
med en lille båd. Vi fandt med det samme to ledige pladser ved en ydmyg bro med
fisker-joller. Lidt senere
kom en ældre Bandholm 26, den kunne lige være på pladsen ved siden af os. Den
var bemandet af to
herrer der tydeligvis brugte sommerferien til at udforske det sydfynske øhavs
udskænkningssteder,
samt produkter fra disse. Dagen efter blev vi liggende, Marstal kan man sagtens
bruge tid på.
Næste dag videre, vinden var i nordøst, vi
gik for motor ind over grundene, op til renden ved Birkholm
hvor sejlene blev sat. Vinden døde efterhånden, vi gled langsomt af sted på
spejlblankt vand.
Bestemmelsesstedet var fastlagt til Avernakø, en kort distance, så vi tog det
helt roligt at vi lå næsten
stille et par timer. Så kom vinden igen, halvvind. Spileren blev sat,
efterhånde øgede vinden til 4 –5
sekundmeter. Sejlegenskaberne imponerede igen-igen. Jeg ville forvente at båden
under sådanne forhold
blev lidt hård på roret. Det var ikke til det, den da
vi skar op og rundede Avernakøs vestlige pynt, og gik
ind i havnen.
Vi fandt en plads ved siden af en hollandsk
Dynamic 43, der er godt med læ bag sådan en skøjte. Foruden
forældrene var der to piger ombord, jævnaldrende med vores. Der var
naturligvis stor interesse fra begge
sider, for at få gang i samværet foreslog min kone at vores unger skulle
vise deres bamser til hollænderne.
Det viste sig at de hollandske piger var mindst lige så velforsynede med bamser
som vores unger.
Efterhånden blev fordæk og ruf på de to både omdannet til en zoologisk have
for tøjdyr. Derefter så vi
ikke mere til ungerne den dag, der blev fisket krabber, sejlet i gummibåd, osv,
osv. Der var selvfølgelig
visitter på begge både, vores unger kom tilbage fra Dynamic’en og fortalte
med store øjne at der var
toilet ombord !
Dagen efter var det sidste stræk, tilbage
til Helnæsbugten. Nordøstlig vind, 6 – 8 sekundmeter, lige
rigeligt til verdens ældste spiler. Det gik tjept nok endda, efter-hånden
øgede vinden. Rent kryds ind
over Helnæsbugten i 8 – 10 sekundmeter var mere end storsejlet brød sig om.
Det blev nærmest delt i to,
af et knæk hele vejen op gennem sejlet, lige foran sejlpindene. Det var
tilsyneladende ikke noget der gik
synderligt ud over sejladsen. Bevares, i de hårdeste pust skred det gode skiv
jo noget sidelæns, men hvad
gør ikke det under hård krængning ? På trods af L23’rens tykke mave
var der aldrig tale om at roret
mistede taget i vandet. En anden behagelig overraskelde var hvor tør båden er,
det er ikke meget sprøjt
der når cockpittet, langt mindre end vi er vant til fra BB10-meteren. Vel i
havn var der frokost med øl og
brændevin til moren og faren, som en behagelig afslutning på en herlig tur i
det nye skiv.
Og hvad er så moralen, til alle der
overvejer køb af mindre sejlbåd ? Efter min mening er L23’ren en
suverænt god lille båd. Bevares, jeg har sejlet (større) både der giver mere
sejlglæde. Men jeg kender
ikke nogen både i den størrelsesorden der kombinerer gode/sjove og sikre
sejlegenskaber så fortræffeligt.
Den er solidt bygget, jeg er ikke bekendt med gennemgående svagheder, selv om
alle bådene er gamle.
Til tursejlads skal man op i en helt, helt anden prisklasse inden man får mere
plads – og hvad har man
egentlig brug for ? Båden har næsten de samme funktioner som større både –
selvfølgelig i mindre format.
Med bomteltet fungerer båden fint til 4 personer, også i dårligt vejr.
For os blev L23’ren købt lidt som et
eksperiment, men det er sandsynligt at vi har den i mange år – den
er simpelthen for god at skille sig af med.
God vind, vi ses derude !
TOP
Et DM er en kæmpe oplevelse.
L 23’eren har fået sin
renæssance, den er gået fra hurtig turbåd til at blive en eftertragtet smuk
lille
kapsejlads båd med en aktiv klasseorganisation. Det er en sjov båd med masser
af sejlerglæde i til en
overkommelig pris. Du får endnu mere sejlerglæde og mere ud af din båd
investering ved at deltage i
DM sammen med mange andre som deltager i nøjagtig de samme både på samme
betingelser.
Bandholm på den smukke side af Lolland ligger centralt for mange L23 sejlere...
DM er noget særligt!
· DM er lidt højtideligt
· DM er intens og spændende, det er
konkurrence, når det er bedst
· DM er nærvær og sammenhold i
båden og knytter helt specielle bånd
· DM er hygge og sejler liv, når
det er bedst
· DM slutter af med en stor
sejlerfest, med masser af gode sejlerhistorier og udveksling
af erfaring.
Igen i år vil der være mulighed for at
få turen "betalt" ved at vinde store præmier f.eks. nye sejl eller
udstyr til båden.
Mangler du gaster så skynd dig at
kontakt Poul’s gastebørs, der er mange dygtige L23 sejlere som
gerne vil deltage. ps@schilling.dk
Reserver onsdag den 21. juli fra kl.
17.00 til og med lørdag den 24. juli og inviterer din familie eller et
par venner, og giv dem et intens oplevelse de aldrig vil glemme dig for.
Med venlig hilsen L23 Klubben..
D148 Do-Do trak
vinderloddet som sidste båd af samtlige deltagere.
Man må sige han havde en „heldig" dag...
TOP
L 23 Klubben har egen stand på
bådmessen i år.
Vi
har egen informationsstand.
Hovedformålet er selvfølgelig at følge op på den øgede opmærksomhed
der er omkring den ultimative L23
familie-klassebåd.
NB:
har du lyst og tid til at deltage i den praktiske del, opbygge, passe og senere
nedtage standen, hører vi gerne fra dig.
I
den skrivende stund er vi i gang med planlægge opbygning
og udsmykning af standen med spændende
og informativt materiale. Vi
glæder os til at se dig, dine
venner, gaster og familie på
stand H
017
beliggende i Hal H, til højre når
du står i
Centerhallen.
På
gensyn i Bella Center.
21.
- 29. februar 2004 i Bellacenter
Lør/søndag 21-22 febr. kl 10.00 - 18.00
Man/fredag 23-27 febr. kl 13.00 - 19.00
Lør/søndag 28-29 febr. kl 10.00 - 18.00
TOP
Lillebælt Kredsen...
Tillykke
til
mandags matchvinder
i
Haderslev Sejlklub 2003,
som blev Dan List-Knudsen D 174.
Sejladserne afvikles på Haderslev Fjord udenfor X -yachtværftet.
Endelig
( efter 3 år ) fik vi has på de gode folkebådssejlere i Haderslev og vandt
aften kapsejladserne,
ud og ind ad fjorden 14 gange, 2,5 til 7 sømil afhængigt af vind, vejr
og grundstødninger.
D174: Jesper, Rune og Dan.
Last
Fight den 25 september - Lillebælt 2004.
Sidste år deltog vi for første gang i Dyvig Bådelaugs kapsejlads: Last
Fight, som foregår den sidste
lørdag i september på Alssund ved udmundingen i Åbenrå Fjord. Det er et
supergodt arrangement,
2 sejladser med up/down-baner og om aftenen stor fest i teltet med levende musik
og hvad dertil hører.
Det ville være rigtig fint, om vi kunne samle mindst tre L23’ere, så vi
kunne få vores eget løb. Det kunne
så eventuelt figurere som et kredsmesterskab. Måske ville et par både fra
Sydfyns Kredsen slutte sig
og øge feltet. I alt kommer der 60 til 80 både, mange år efter år, og
fordeler de mange gode
sponsorpræmier mellem sig. I øvrigt blev vi nr.2 ( efter en H-båd ) i vores
løb og blev belønnet med et
par gode flasker rødvin med et etikettemotiv af en X382 med LINAKS logo i
spileren. Etiketten holdt
men ikke spileren, den blev blæst ud ( kun ligene tilbage ) af et af de
kulingstød som gjorde det til en
rigtig hård lørdag. De øvrige i løbet var endnu en H-båd, en Solus 24 og en
spækhugger.
Så: Kom til Last Fight i Dyvig lørdag d. 25. september.
Eventuel henv. til: Dan List-Jensen, D 174 , Haderslev, tlf. 74507382
Se også: www.db-dyvig.dk
TOP
Danmarks
smukkeste Match-Race – igen, igen..
Åbent
Søhøjlandsmesterskab for L23-både på Skanderborg Sø i pinsen 2004.
Traditionen tro afholder Skanderborg Sejl-og Motorbådsklub Højlandsmesterskab
i match-race
for L23-både. Stævnet finder i år sted i pinsen fra den 29. til 30. maj, hvor
vi håber at kunne
samle en halv snes både fra Søhøjlandsregionen.
- Vi har en stiltidende aftale med vennerne fra Silkeborg om at gøre det til
tradition, at de
besøger os til match-race i maj. Til gengæld trailer vi så bådene til
Silkeborg om efteråret,
hvor Silkeborg Sejlklub står som arrangør af det traditionelle
kredsmesterskab. Men vi ser
også gerne besøg af både, som ikke er vant til ferskvand under kølen. Det
kan lade sig gøre at
traile en båd fra Sjælland til Jylland, skulle vi hilse at sige herovre fra Søhøjlandet.
En anden
mulighed er at sejle til Hov eller Horsens, hvorfra vi kan være behjælpelig
med landtransport
til Skanderborg, siger Karsten Hansen, der er formand for Skanderborg Sejlklubs
kapsejladsudvalg. Han deltager selv i D 299, og der er tilsagn fra de fire øvrige
L23‘ere i klubben.
Sejladserne
ligger i forlængelse af sidste års succes, hvor 7
besætninger dystede to og to om
hovedpræmien: En splinterny Mylar genua fra Sejlsnedkeren i Horsens.
Den
vandt Povl Fisker fra Silkeborg, mens Per Hedegaard fra Skanderborg måtte nøjes
med
andenpladsen og et gavekort på 2000. kr.
Også
i år er hovedpræmien en ny Mylar genua fra Horsens-sejlmageren, og der er
desuden
flotte præmier til de følgende både. Så kom endelig an, sjællændere!
Af
hensyn til publikum på land er banen placeret foran Kulturhuset, så
sejladserne kan følges
fra Byparken, hvor vi lægger til broen og spiser frokost. Der sejles på en op/ned-bane.
Indledende sejladser afvikles eventuelt i 2 grupper afhængig af
deltagerantallet.
I
alt vil der i løbet af pinsen blive
sejlet et halvt hundrede sejladser på søen foran kulturhuset,
inden den endelige vinder kan kåres. Der bliver serveret kolde Thor-øl fra et
telt i Byparken,
hvis andre L23-sejleres vej (uden båd) tilfældigvis går forbi Skanderborg i
pinsen, og lørdag
aften er der fælles middag på Søsporten, som man også er velkommen til at
deltage i.
Interesserede
sjællændere eller øvrige jyder kan kontakte undertegnede:
Flemming Gräs D. 11
Tlf. 86520086
E-mail: flemming.gras@ofir.dk
TOP
Fyn Rundt 2004
Kerteminde Marina er for 5 år i træk rammen
distancesejladsen Classic Fyn Rundt,
i dagene fra den 4. - 6. juni 2004.
L 23 Klubben vil i 2004 arbejde for
eget L23 løb, ved at samle flest
mulige både fra Storbæltskredsen
og andre nærliggende kredse. Fra
Silkeborgkredsen satser vi på
2 -3 både. Undertegnede vil forsøge
at koordinere det praktiske for L23’r.
Povl Fisker D169......
TOP
Oplæg til ny
kredsinddeling..
Nærmere på og efter
generalforsamlingen....
TOP
L23 Klubaften i
Vallensbæk - Køge Bugt.
Torsdag d. 22. januar 2004 var mange af klubbens medlemmer
samlet i Vallensbæk Sejlklub. Der var repræsentanter fra 34 både, som kom fra det meste af Sjælland med
"tilhørende" øer.
SEJLDESIGN..
Aftenen program startede med at Jan Hansen fra Dan Sails fortalte om hvorledes
en moderne
sejlmager designer sine sejl ved hjælp af programmer på en PC.
Først indtastes de "ydre" mål, som for vores vedkommende er bestemt
i klassereglerne. Herefter bestemmes sejlets dybde og kurver forskellige steder i sejlet. Typisk
har en genua en dybde som er 13 - 14 % i forhold til sejlbredden. Profilet i sejlet justeres til
maksimum ydeevne
med en flad udgangskurve, så man ikke får for meget bagluft. En ting man skal
tage hensyn til er, hvor hårdt forstaget står. Ud fra rigtypen bestemmer man således, hvor
meget forkurven i
genuaen skal være. Jan kunne oplyse at genuaen sys med 45 mm negativ forkurve. En genua i dag sys i en forbedret mylardug som hedder
Pentex. Fibrene i denne
dug har en
brudstyrke, som er 50 % bedre end de gammel kendte mylarsejl. Et andet
fremskridt er, at man i dag limer samlingerne i stedet for at sy dem. Ved design af sejl skal man tage højde for samspillet mellem genua og storsejl,
så de passer
sammen. Storsejlet sys i dacron dug, og for at sikre at det passer til masten
,sys det med en forkurve på 8 cm. Dette skulle give mulighed for at storsejlet holder faconen
ved størst mulig
vindområde. Jan fortalte også om valg af spilerdug. En 0,75 oz dug er hårdere
i overfladen og gør, at sejlet bliver lidt svære at trimme. En kraftigere dug som en 0,90 oz
er lavet med en mindre
hård overflade, som derfor er mere elastisk, og det gør at spileren er nemmere
at trimme.
Et par gode råd omkring spilere og dens vægt i let vejr er, at man en gang om
året skal skylle
sejlet i fersk vand, så saltet vaskes ud af sejlet. Salt har den egenskab, at
det optager fugten fra luften, hvorved sejlet bliver tungere. Et anden råd er, at man kan benytte
tyndere spilerskøder. Spectraskøder i 6 mm er rigeligt.
Hvis en gammel spiler har tendens til at blafre i agterliget, så kan man trække
en 1 mm tynd
spectraline inde i sideliget fra top til bund. Man skal så trække i tråden
til spileren bliver rolig
i liget og herefter fæste tråden i sejlet.
Der var stor spørgelyst omkring sejlfremstilling som Jan Hansen på bedste vis
gjorde rede for.
Jan havde taget sit designprogram med på sin
Jan fik en lille flaske
bærbare så han kunne demonstrere hvorledes
for sit fine indlæg.....
sejl bliver til i dag..
KAPSEJLADSREGLER.
Også
Michal fik en flaske for ulejligheden..
Michal der sejler Hov fra Køge var så venlig at springe til opgaven med
at fortælle om kapsejladsreglerne. Som Michal startede med at sige håbede han på at indlægget
ville inspirere
til et nærmere studie.
Reglerne er bygget op over emner som definitioner, hovedregler, når både mødes
samt andre,
som er relateret til afvikling af en kapsejlads.
Især lagde Michal vægt på reglerne, når både mødes og reglerne ved mærkerunding.
Det er som regel her, der opstår mest tvivl.
En vigtig regel er, at når en båd skal holde klar af en anden, må denne ikke
forhindres i dette af
båden med retten til vejen. En anden ting man skal huske er, at man ikke skal
forudse, at en anden
båd opnår retten til vejen - først på det tidspunkt man mister retten, skal
man begynde at gå af
vejen; men til gengæld skal dette ske med det samme.
Reglerne ang. plads ved mærket var også interessant at høre om. Det være sig
plads ved start og målmærker; men også 2 længde reglen ved top og bundmærke blev nøje
gennemgået.
Bevisbyrden ved et evt. overlap - så skal den som siger han har opnået overlap
inden 2 lænder
fra mærket kunne bevise dette. Omvendt hvis en båd påstår, at et overlap er
mistet inden 2 længder så skal denne kunne bevise dette.
Så blev vi opfordret til at påtage os straf, hvis man begår regelbrud. Ved
berøring af mærker
kan dette ske ved, at man laver en 360 graders vending. Ved regelbrud mod en
anden båd skal
man lave en 720 graders vending. Den sidste regel bliver muligvis ved DM ændret
til også at være
en 360 graders vending.
Ud over sejladsbestemmelser og kapsejladsreglerne skal vi i klasseløb også
overholde
klassereglerne. Heri har vi en regel om, at man ikke må hænge så bådens
tyngdepunkt forbedres.
En konklusion på en lang debat blev, at man hænger, hvis man ikke kan slippe
med hænder og føder
samtidigt uden at falde i vandet.
Man kan
finde DS regelkursus her. Det kræver Adobe Acrobat
reader..
De mere end 60 deltagere var meget interesseret i aftenens emner...
Efter de to indlæg var der ost og rødvin.
Efter osten var der orientering omkring DM i Bandholm..
Ole fra Bandholm kunne supplere Hans omkring hvor langt, man er nået med DM
forberedelserne.
Efter en kort evaluering af DM i Køge sidste år, hvor nogen synes priserne var
noget i top blev
følgende information givet..
Banen bliver i området mellem Bandholm og Askø - muligvis i området mod Sakskøbing.
Stævneleder bliver L23 sejler Per Løbner Pedersen.
Banedommer bliver Kim Kristensen fra Kragenæs. Protestdommer søges stadig.
Indbydelse og traktementer bliver noget lignende som i Køge.
Der bliver mulighed for tilmelding via klubbens hjemmeside.
Der bliver anvist en telt og campingplads nær havnen.
Der opstilles et festtelt på havneområdet.
Bandholm har nogle sponsorer i tankerne ikke mindst moleøl fra Maribo er på
plads.
Husk at medlemskab af en sejlklub skal dokumenteres for alle deltagere. ! ! !
Ligeledes skal man have dokumentation for bådens gyldige ansvarsforsikring.
Fra Østsjælland vil der week-enden før DM blive arrangeret fællessejlads til
Bandholm,
muligvis startende med at vi mødes i Bøgeskovshavnen fredag aften. Lørdag
sejler vi samlet til Vordingborg og om søndagen til Bandholm. Nærmere herom senere...
Euro Sails har givet tilsagn om en sponsorpræmie ved DM i
form af en ny Pentex genua.. ! ! !
Velkommen til Bandholm i uge 30....
Køge Bugt arrangementer i foråret..
Per Amok informerede omkring de kommende arrangementer i Køge Bugt området:
L23 Klubben vil have en stand på Bådudstillingen i Bella
Centeret den 21-29/2.
L23 Klubbens generalforsamling vil blive holdt den 21/2 i Køge
Sejlklub.
Tirsdagssejladser i Vallensbæk starter den 4/5.
Spring Cup Klassebådsstævne i Vallensbæk den 15-16/5.
L23 Tune-up i Vallensbæk den 19-20/6.
Ekstra afsluttende tirsdagssejlads i Vallensbæk den 6/6.
DM i Bandholm den 21-25/6.
Per undersøger hvad det skal koste fremmede sejler at ligge i Vallensbæk i
juni måned.
Ligeledes vil der blive opkrævet et mindre startgebyr.. nærmere herom senere..
Der arbejdes på et stævne i Øresundskredsen..
Der blev takket for god ro og orden - efter en meget fit
arrangeret sejleraften..
Referent Hans..
TOP
|