L23 sejl..
Generelt om L23 sejl.
Generelt om sejl og sejldugstyper.
Sejl og valg af sejldug udgivet af
Erhvervsskolen Nordsjælland (uddrag).
Hvilke sejlmærker benytter de bedste både ved DM.
Sejl og L23...
Generelt består et stel sejl til L23 af et storsejl, en genua, en fok og en
spiler. Man kan supplere med en stormfok; men erfaringen er, at den aldrig
bliver brugt.
Her er en beskrivelse af de enkelte sejl og hvad man skal være opmærksom på
ved køb af disse..
Storsejl.
Masterne på L23 er delt op i to typer, som gør at man enten benytter storsejl
med slæder i forliget eller benytter storsejl med tovværksforlig uden slæder.
Med slæder monteres storsejlet på masten og en anordning gør, at slæderne bliver
i mastens hulkehle og sejlet kan lægges sammen over bommen og dækkes med en
bompresenning. Storsejl med tovværksforlig og uden slæder, monteres til masten
hver gang sejlet skal benyttes og rulles typisk sammen og afmonteres fra bommen
efter brugen. Man skal ved køb af storsejl huske at bestille den rigtige type.
Sejlet må til kapsejlads kun være lavet i Dacron dug, og der må ikke være
mylarforstærkninger i sejlet. Storsejlets halsbarm fæstes til riggen, hvor
bommen sidder på masten. Der kan være forskellige udformninger af den sjækkel,
som sejlet sidder fast med her. Således er det vigtigt, at måle hvor sjæklen
sidder i forhold til mast og bom. Mål sjækkelens afstanden til agterkanten af
masten og afstanden til overkanten af bommen, når denne står vandret (cut-back).
Måling af cut back:
Mål afstanden fra sjækkel og til
agterkant af mast og overkant af bom.
Disse mål skal gives til sejlmageren, så kovsen i halsbarmen bliver isat
det rigtige sted. Oftest laves storsejlet med eet reb, hvilket betyder, at man
kan reducere sejlarealet ved kraftig vind. Det kræver, at der på bommen er
monteret liner til rebning af sejlet. Storsejlet har 4 sejlpinde, hvor den
øverste må være gennemgående. Den øverste laves så den kan udskiftes; men
også de øvrige pinde må gerne kunne udskiftes. Man kan med fordel have den
øverste sejlpind i forskellige stivhed. Ud over den "normale" bør man have en
blødere til let luft samt en mere stiv til sejlads i hårdt vejr. Ud for hver
lomme til sejlpindene bør der være monteret en tickler, der er en uldsnor, som
viser om storsejlet er trimmet rigtigt. Husk at til kapsejlads skal storsejlet
være udstyret med sejlnummer og klassemærke. Storsejlet monteres med cunningham
som giver mulighed for at stramme storsejlet nedad på masten efter faldet er
sat.
Genua.
Dette sejl er bådens største forsejl og er i dag for det meste lavet i mylardug.
Mylar gør, at sejlet er formstabil ved øget vindstyrke. Således kan man med flad
trimmet genua sejle i vindstyrke op til 10 m/s. En ny genua må aldrig sættes for
hårdt i forliget. Forliget strammes indtil rynkerne i forliget lige forsvinder.
Husk ved aftagende vind igen at slække på faldet. Genuaen skødes på skinnen, som
ender ved cockpitkarmen. Genuaen skal passe til skødeviseren på skødeskinnen.
Hvis genuaen er syet med for høj eller for lav skødebarm, risikerer man, at
sejlet ikke kan justeres rigtigt. Genuaen skødes via spillene på cockpitkarmen.
For at forhindre skødetovværket i at skamfile karmen (gerne i BB side), bør man
montere en beskyttende skinne. Genuaen bør monteres med 3 sæt tickler fordelt på
forliget. Uldtråde der er monteret på begge sider af sejlet ca. 30 cm fra
forliget.
Fok.
Dette sejl laves som storsejlet i Dacrondug. Sejlet kan også udføres i
jerntemper, der er en meget hård og mere stabil dug. Fok i jerntemper bør
normalt rulles hvilket også gør, at denne type stort set kun benyttes til
kapsejlads. At skulle på fordækket for at skifte en fok i jerntemper kræver
nogen træning. En fok som kan lægges sammen er meget mere handy. Fokken skødes
på skødeskinnen på ruffet. Fokken bør udstyres med tickler som genuaen.
Spiler.
Dette sejl udføres i nylondug eller tilsvarende let materiale. Spileren syes i
dag med banerne gående ud fra alle tre hjørner. Således kan man få en spiler
uden nogen vandrette sejlbaner. Denne type er mest stabil og mest brugt. Den
bedste sejlads får man, hvis spileren passer i mål til båden og dens
spilerstage. Husk der skal være nummer i spileren hvis den skal benyttes til
kapsejlads.
Stormfok.
Med fuldt storsejl og fok kan båden sejle i op til kuling, og med en rutineret
besætning i endnu mere luft. Hvis man overraskes med kraftigere vind, kan
storsejlet helt bjerges, hvorved man måske kan slippe for at skifte eller bjerge
forfejlet. En urutineret besætning bør ikke forsøge at skifte forsejl i hårdt
vejr. En stormfok er således kun egnet, hvis man absolut skal sejle i kuling
eller mere vind.
Blå knap i sejlet.
Husk at hvis sejlet skal benyttes til kapsejlads så skal sejlmageren sætte en
blå knap i sejlet. Dette er et krav fra Dansk Sejlunion og koster ekstra. Derfor
husk at aftale prisen på sejlet med knap isat.
Spørgsmål og kommentarer kan sendes til L23 Klubben.
Sejl- og sejldugstyper.
1: Vævet sejldug:
Mest kendte er Dacron (polyester), som bruges ifm cross
cut skæring (vandrette baner) til forsejl og storsejl.
Til spileren benyttes dug i nylon, der som regel har et radialt snit., det vil
sige at banerne udgår fra barmene og samles midt i sejlet.
Vævet dug har tråde i 2 retninger, hvilket gør dugen ustabil ved diagonalt
træk. Dette forsøges elimineret ved hjælp af forskellige typer af coatninger
(overfladebehandling).
De bedste duge er meget hårdt vævet og med en coatning. Coatning sker ved at
tilføre fyldstof mellem trådene og efterfølgende varmebehandle dugen. I takt med
at coatningen nedbrydes, forringes sejlets stabilitet.
Dacrondugen er som ofte af en balancerede type, som bruges til fok, storsejl
og genua og har næsten lige mange fibre i begge retninger og med stor stabilitet
på diagonalen.
Dacron tilbydes ofte som cruisingdug eller racingdug. Udtrykkene dækker over
hvor formstabile og hård, den pågældende dug er. Racingdug dækker således over
en dugtype, som er meget formstabil; men samtidig også hård og dermed
vanskeligere at ”pakke”. Den hårdeste type kendes ofte som jerntemper, som vi på
L23 ser brugt til fok. Hårde sejl bør altid rulles, og man bør undgå knæk og
folder, som langsomt nedbyder stabiliteten i dugen. Kun blødere dacronsejl bør
foldes sammen.
2: Laminatdug.
Duge som er limet sammen af flere lag forskellige
materialer. Disse bruges mest til radialskårne sejl hvor banerne udgår fra
barmene og mødes midt i sejlet. Sejl skåret i lamineret dug har større
formstabilitet end i vævet dug; men også kortere levetid.
Lamineret sejldug kan være opbygget af forskellige fibertyper så som -
polyester, pentex, kevlar, spectra, kulfiber og andre typer som hele tiden
udvikles. Fra 2014 må alle disse fibertyper benyttes til genuaen.
Laminatduge består af en eller flere lag polyesterfilm med tråde i forskellige
retninger.
Sejl i lamineret dug bliver mere og mere udbredt og er næsten enerådende til
kapsejlads, hvor klassereglerne tillader disse.
Nyere generationer af lamineret dug indeholder polyesterfilm med indlagte
tråde i flere retninger. Således kan man nu lave en genua til L23 med vandrette
baner (cross cut), hvor formstabiliteten opretholdes af de indstøbte diagonale
tråde. Denne sejltype sparer tid ved fremstillingen og mindsker spild af sejldug
i forhold til de radialskårede sejl.
3: Hel eller delvis støbte sejl.
Delvis støbte sejl:
Til L23 findes nu muligheden for at få et sejl med indstøbte tråde, som følger
trækretningen. Da dybden ikke er indstøbt i denne type sejl (2D-sejl), samles
det støbte sejl af vandrette paneler, hvori faconen er indlagt. Til slut svejses
de vandrette baner sammen til det endelige sejl.
Helstøbte sejl:
Disse vil vi måske se i fremtiden til L23.
Hele sejlet støbes over en 3D-form, som er indstillet til at give sejlet sin
endelige størrelse og facon.
Sejlene er således uden syninger/samlinger i selve sejlets hoveddel.
Fordelen ved disse er, at man undgår spændinger i form af træk i en søm eller
samlinger, og man får et sejl med en meget jævn overflade.
Disse sejltyper ser vi på de meget store kapsejladsbåde så som ved Americas
Cup o.l.
Spørgsmål og kommentarer kan sendes til L23 Klubben.
Mere om
sejl og valg af sejldug.
Uddrag fra materiale udgivet af Erhvervsskolen i Nordsjælland - af Tom Carlsen
2012.
Materiale valg
sejl:
Vævede sejlduge
Polyester
(Dacron-Terylene, Tergal, Trevira, Diolen).
Spectra (Dyneema)
Nylon (Polyamid)
Vævet Polyester
sejldug fremstilles med forskellige egenskaber:
High Aspect – Low Aspect – Warp Oriented.
Stabiliteten i dugen fremkommer ved at varmebehandle, krympe og imprægnere.
Imprægneringen bliver trykket ind i dugen ved at den køres ind mellem
stålruller.
Det er forskellige typer imprægnering som giver en mere eller mindre hård og
stabil overflade. Den hårdeste er den såkaldte Yarn Temper, HTP eller Polykote,
hvor der anvendes en form for harpiks. Denne dug anvendes typisk til kapsejlads
og klassebåde.
High aspect.
Til høje smalle sejl
med vandrette baner, hvor styrken i skud tråden (Fill) er vigtigt for sejlet
facon stabilitet. Dette er en ubalanceret konstruktion som har mindre stabilitet
på 45 grader (Bias).
Low aspect.
Til lavere, bredere sejl med vandrette baner, hvor en bedre balance mellem skud
og kæde (warp) tråden egner sig bedre til at forhindre at sejlet bliver
udsejlet. Denne konstruktion har bedre stabilitet på 45 grader.
Warp oriented.
Bliver sejlet
designet til radial skæring, hvor sejldugen bliver orienteret i stræk
retningerne, bliver den kæde (warp) orienterede sejldug anvendt. Den er stabil i
kæden og har fine tal på de 45 grader. Denne sejldug egner sig specielt godt til
forsejl f.eks. rullegenuaer.
Spectra
anvendes i
forskellige kombinationer, som vævet sejldug i horisontale og radiale designs.
Specielt til store turbåde, hvor vægt og styrke langt overskygger Polyester.
Nylon
er en stærk
syntetisk tråd som kan indfarves i mange farver og væves til en stabil og let
sejldug som anvendes specielt til spilere. Det har en god brudstyrke, men også
en god elastisk egenskab som gør at spileren ikke så let går i stykker. Det er
normalt en meget balanceret konstruktion som egner sig til både horisontale og
radiale designs. Den bliver fremstillet i vægte fra 20 gr/m2 til 150 gr/m2.
Laminerede
sejlduge
Mylar Polyesterfilm
Polyester
Pentex
Spectra (Dyneema)
Technora (Aramid)
Kevlar (Twaron, Aramid)
Kulfiber (Carbon)
Materiale egenskaber:
Alle laminerede sejldugs konstruktioner indeholder Mylar Polyester film. Dette
gælder for både sejlduge fremstillet af dug fabrikanter som, Dimension-Polyant,
Contender, Bainbridge, Challenge o.s.v. eller sejlmagere som North, Elvstrøm,
Doyle, Quantum, UK Halsey o.s.v.
Ved at bruge Mylar
film får producenterne en stabil basis for det layout som de vil anvende.
Til de mindre kapsejlads sejl limes
Mylar filmen sammen med Polyester, Pentex og Kevlar. Vægt i forhold til styrke
er vigtig, levetid har mindre betydning.
Ved kapsejlads sejl til større både bliver konstruktionerne mere komplicerede da
belastningerne er væsentlig højere.
Det bliver nødvendigt
at kombinere f.eks. Kulfiber med Spectra og Kevlar på grund af kulfiberens
skørhed. Der kan også lægges flere lag Mylar film ind i konstruktionen. De
forskellige sejlmager grupper har deres egne løsninger på lamineringen.
North Sails har deres egen 3DL,
hvor trådene ligger i ubrudte baner fra hjørnerne i forhold til belastningen.
Dette bliver gjort på en form, hvor Mylarfilm, tråde og lim varmes til et sejl.
North's seneste udvikling på dette område er deres 3Di, hvor der bliver lagt
strips ud i de beregnede retninger og som 3DL bages til et sejl på en form. 3Di
bliver lettere end 3DL da der ikke anvendes Mylar film i denne konstruktion, kun
fibre og lim.
Elvstrøm har deres ”EPEX”, Quantum har deres ”Fusion” og Doyle deres ”Stratis”.
Forskellen mellem North Sails 3DL teknologi og de andre førende sejlmagerier
ligger i at North støber sejlet på en tre dimensionel form og de andre limer
flade stykker med indtag i banerne sammen til et sejl, altså som en
konventionelt sejl.
UK Halsey har deres egen teknik, da de limer sejlet sammen af horisontale baner
og derefter lægger smalle strips med lim på, ud over sejlfladen. De kalder det
”UK Tape Drive”.
Tilsvarende
teknikker bruges til turbåd sejl, hvor der til forskel fra kapsejlads sejlene,
limes forskellige typer vævet sejldug på, enten den ene side eller på begge
sider. Taffetaen er normalt en vævet Polyester dug. Derved får tursejleren både
det avancerede designede layout og den holdbarhed og slidstyrke som tursejleren
efterspørger.
Sejlfabrikater på de bedste både ved DM..
Fra 2002 vises alle præmietagerne.
Hvilke sejlmærker benytter de bedste både
ved DM!! SE
HER!!
|