Bundstokke - køl - kølbolte. Opsummering: Køl og bundstokke på L23.. februar 2005.. Det må konstateres at der ikke på nuværende tidspunkt er konstateret
alarmerende problemer med L23 i dette område. Kølen er generelt fæstnet godt til
bunden; men man skal være opmærksom på nogle ting. Klubben vil gerne høre om bådejernes erfaring med kølfæste.. ------------------------------------
December 2004 modtog L23 Klubben følgende gode beskrivelse af hvad man kan komme ud for omkring kølfæste og en løsning. Det må have været i sommeren 2000, at jeg reparerede bundstokkene på min L
23 nr. D 65. De var rustne og bulede op og lavede dermed revner i glasfiberen.
Problemet blev vel synligt, fordi der i løbet af vinteren var trængt små
mængder vand ned til bundstokkene, og der var dermed delvist tale om en
frostskade. Der var kommet lidt vand ind på kahytsbunden under
vinteropbevaringen. Reparationen: Mange ord om sikkerhed: med venlig hilsen
Skade efter grundstødning !
Se hvad der kan ske. Se hvad der kan gøres.
Det lille hak foran er vel 2 cm højt og 5 cm langt.
Men som man tit oplever, så er en sådan skade noget større når man får åbnet
såret.
Og så er vi fremme ved foråret, hvor det vand der måtte være trængt ind i kølen, er dryppet af, og kølen formodentlig er godt gennemtør.
Grundstødningen har deformeret blyet. Det er både blevet presset opad/udad
og har derfor presset glasfiberlaget ½-1 cm væk fra blyet, og bagud/nedad,
hvorfor jeg har hugget ½-1 cm af (det anes svagt nederst i billedet).
Blyets deformation har givetvis mildnet belastningen på overgangen mellem
køl og skrog. Her er der tilsyneladende ikke sket noget. Det følgende
arbejde er nok en pris der er værd at betale.
Jeg har fjernet et par mm af den gamle overflade for at skabe et passende
overlap.
Jeg har spartlet ud med Plastic Padding til faconen var tilfredsstillende.
Den måtte jeg herefter brugte, var en kombination af flet med
længderetning og hulter-til-bulterfibre. De sidste er gode til at
danne overgang mellem gammelt og nyt lag.
Måtten lagde jeg fra kanten på bagbord side af kølen og halvt op
mod kanten på den styrbord side, strammet op med plastik klæbet
til tæppetape, måttens længderetning på tværs af bådens
længderetning.
Derefter lagde jeg en tilsvarende måtte fra styrbord til bagbord, altså to lag over udspartlingen og et lag overlap på det gamle skrog med følgende resultat.
Så er støbe- og slibearbejdet færdigt.
og formen er ved at være der igen..
Men sammenligning med det første billede viser at blyet inde under
har skiftet form i betydelig grad.
Slutteligt primes og bundmales.. men bemærk de aftegnede områder på kølen.
Ved at banke rundt på kølen var det tydeligt at grundstødningen
havde skabt hulrum også højere oppe. På billede har jeg med sort
tusch markeret et sådant. På styrbord side var der et af helt
samme facon. (I overensstemmelse med skaden set forfra, tyder det
på at grundstødningen har været "lige på".)
Jeg har udfyldt hulrummene med noget flydende epoxy jeg har fra
støbning af nogle vindmøllevinger. Epoxyen er fremstillet af
Ciba-Geigy; jeg husker ikke hvor jeg købte den. Det er en gammel
sag.
Jeg lavede to huller ind til hulrummet og sikrede mig at luft
pustet ind i det ene kom ud af det andet. Så sprøjtede
(injektionssprøjte) jeg epoxyen ind i det nederste indtil det løb
ud af det øverste. Der skulle kun bruges ca. 40 ml. i hver side.
Det kunne nok være lavet med polyester også, men så skal man
arbejde hurtigt. Det kan vist fortyndes lidt med acetone(?) så det
løber hurtigere.
Hullerne burde begge være lavet lidt højere. Indsprøjtningshullet
bør være der hvor hulrummet formodes at være størst, så
indflydningen går lettest. Det øverste bør være så højt oppe som
muligt. Det skal kun tillade luft at slippe ud og kan være
minimalt.
Men nu er det en sand fornøjelse at banke rundt på kølen!
Hilsen Claus Munchow D33.
|