L23NYT - 1 kvartal - 2014.
L23 Klubbens generalforsamling
- Referat.
Rørende afsked med sin L23 D12.
L23 Klubaften i Vallensbæk - referat.
L23 Klubaften i Faaborg onsdag den 26. februar 2014
- referat.
Referat fra generalforsamlingen 2014.
Aktivitet på havnen da vi ankom..
Lørdag d. 29. marts 2014 i Fåborg Sejlklub, Havnegade 17, 5600 Fåborg.
Generalforsamlingen begyndte kl. 14:00.
L 23 Klubben havde inviteret til en let frokost kl. 12:00. 10 både var
repræsenteret ved 13 personer fra Skanderborg 2, Faaborg 1, Silkeborg 1,
Egensedybet 1, Kerteminde 2,
Bandholm 1, Køge 4, og Vallensbæk 1.
Ole-D7, Mike-D24, Sune-D335, Martin-D15, Thomas-D15, Ove-D142 og Per-D381.
Martin, Thomas, Ove, Per, Per "Amok"-D176, Adam og Dan-D191(gæmt bag) Brian-D15 og
Hans-D140.
Vores formand Per "Amok" bød de fremmødte velkommen og fremlagde
herefter forslag
til dirigentposten.
Formanden Per D176 Amok.
Indkaldelsen til generalforsamlingen kan hentes
HER !!
1. Valg af dirigent:
Per Hedegaard D381 blev enstemmigt valgt.
2. Konstatering af generalforsamlingens lovlighed:
Per Hedegaard kunne konstatere, at
generalforsamlingen var lovligt varslet.
3. Bestyrelsens beretning for det forløbne år:
Der var indkommet for lidt materiale til Årbogen,
så derfor havde bestyrelsen valgt at
udkomme med et mindre "skriv", som bl.a.
omfattede et referat over klubbens aktiviteter.
L23NYT 2013 er udsendt pr. post til samtlige
medlemmer, så Per henviste til dette.
Beretningen blev enstemmigt vedtaget. Se L23NYT
HER !!
4. Fremlæggelse af det reviderede regnskab:
Gitte (vores kassere) var forhindret i at møde,
så Per "Amok" fremlagde det reviderede
regnskab. Regnskabet kan hentes
HER !!
Per bemærkede, at vi stadig ikke bruger penge nok
og efterlyste aktiviteter, som klubben
kan støtte. Regnskabet blev enstemmigt godkendt.
5. Indkomne forslag. (se bestyrelsens forslag nedenfor):
Der har været en del af vores medlemmer, som har
været utilfreds med holdbarheden af
vores genua. Det drejer som genuaer, som er
leveret fra forskellige sejlmagere.
På den baggrund havde bestyrelsen fremsat forslag
om, at restriktionen i brug af
materialer til genuaen skulle ophæves, og at
kevlar og andre aromatiske polyamider
fremover skulle være tilladt.
Hans "Zero" fremlagde begrundelsen for forslaget,
samt belyste fordele og ulemper,
der har været afvejet af bestyrelsen før
fremlæggelsen af forslaget. Ligeledes blev der
fremlagt en gennemgang af genuaens udvikling fra
vi tillod mylar til i dag, hvor
sejlmagerne tilbyder genuaer forstærket med
Kevlar.
Inden afstemningen om forslaget, var der en
livlig debat.
For forslaget stemte samtlige 10 stemmeberettige.
Således ingen imod eller undlod at
stemme.
Hidtil har det været opfattelsen, at et forslag
af denne karakter, først kan gælde fra det
følgende år. I lyset af dette har en henvendelse
til DS givet det svar, at det meget beror
på stemningen blandt sejlerne.
Derfor blev det besluttet, at stemme om reglen
skulle gælde for 2014 eller først fra 2015.
Resultatet blev, at 8 stemte for at reglen skulle
gælde for 2014 og 2 stemte for 2015.
Herefter skulle man tage stilling til, om den nye
regel skulle være gældende i alle sejladser
eller om den f.eks. ikke skulle gælde ved DM
2014. Afstemningen viste, at 9 stemte for, at
man allerede i år kunne benytte Kevlarsejl i alle
L23 sejladser, og kun 1 stemte i mod.
6. Bestyrelsens planer for det kommende år:
Per efterlyste forslag til hvad klubben kan gøre
for medlemmerne !!
For at sætte mere fokus på L23 tilbyder klubben
L23 præmier bestående af glas med
L23 logo til hele besætningen. Statutter herfor
finde på klubben hjemmeside:
Se HER !!
Herefter blev der informeret om kommende
aktiviteter.
L23 stævne i Køge den 24-25 maj som Martin gjorde
god reklame for.
Se
HER !!
Sune gjorde herefter reklame for
klassebådsstævnet Speed Cup i Faaborg den 21-22 juni.
Indbydelse er på vej !! Det bliver muligt at lade
båden blive her frem til DM ligeledes i
Faaborg.
Sune fortalte også om klubbens planer ifm vores
DM, som bliver sammen med Albin
Express fra den 13-16 august hvor sejladserne,
som ved Speed Cup, bliver i Hansebugten.
Indbydelsen, som er på vej, vil indeholde tilbud
om transport af både over land.
Endelig kunne Povl Fisker fra Silkeborg bekræfte,
at deres stævne igen i år, vil ligge i
slutningen af september eller start oktober. Mere
herom kommer på hjemmesiden.
Klubben forventer at afvikle et medlemsmøde i
vest og et i øst i løbet af næste vinter.
Planerne blev taget til efterretning.
7. Budget:
Per "Amok" fremlagde klubbens budget for det
kommende år, Se HER !! , som blev
vedtaget.
8. Fastsættelse af kontingent:
Bestyrelsen havde fremsat forslag om uændret
kontingent, dette blev vedtaget.
9. Valg i henhold til vedtægterne punkt 9.1:
Valg af formand.
Per H. Nielsen
D176 var villig til genvalg - Per blev genvalgt.
Valg af bestyrelsesmedlemmer. Povl Fisker D169
(sekretær) udtræder og
Ole Rasmussen D7(menig medlem) genopstillede ikke.
Bestyrelsen indstiller nuværende suppleanter
Mike Rasmussen D24 og
Thomas Bach Larsen D15 til de ledige
bestyrelsesposter. Begge var villige og blev valgt.
Valg af kasserer. Gitte Troelsen D59 var villig
til genvalg. Gitte blev genvalgt.
Valg af 1. suppleant.
Christian Buono D331 blev valgt.
Valg af 2. suppleant. Ole Rasmussen D7 var
villig til valg. Ole blev valgt.
10. Valg af revisor. Benny Mads Jensen D386 var villig til genvalg. Benny blev
genvalgt.
11. Valg revisorsuppleant. Dan Larsen D191 stillede op og blev valgt.
12. Eventuelt.
Per, og de tilstedeværende, hyldede Mike for sin
(og besætningens) sejr i L23 Grand Prix
serien 2013.
Ole, som nu er trådt ud af bestyrelsen, fik stor
tak for sit arbejde, dette blev honoreret
med et par flasker vin.
Sune Faaborg har været en stor hjælp ifm vores
klubaften tidligere i Faaborg.
Ligeledes har Sune været ankermand ifm det
kommende DM. For dette fik han ligeledes
et par flasker vin som tak.
Povl Fisker, fra Silkeborg, takkede af i år efter
mage års arbejde for klubben. Det er så
lang tid siden, så ingen kan huske hvornår han
startede i bestyrelsen. Povl har være
klubbens sekretær og mangeårig redaktør af
Årbogen. Stor, stor tak til Povl, som fik
en flaske god rom og en bådsmandspibe, så han
kunne advisere når flasken blev åbnet :-).
Slutteligt kunne dirigenten takke forsamlingen for god ro og orden.
Bestyrelsens forslag som blev vedtaget:
Regel for generalforsamlingen:
4.1.02 Kevlar og andre aromatiske polyamider samt Spectra i sejl er ikke
tilladt,
dog er Mylar tilladt i genua.
Regel vedtaget på generalforsamlingen:
4.1.02 Kevlar og andre aromatiske polyamider er tilladt i genua.
Disse samt
Mylar er ikke tilladt i øvrige sejl.
Referat: Hans D140 Zero.
Referatet godkendt af dirigenten Per Hedegaard D381 den 30/3/2014.
Referatet kan hentes her som PDF-fil.
Se HER !!
L 23 Klubben klubaften - referat.
Onsdag d. 26. februar 2014
kl. 18.30 i Faaborg Sejlklub
Mette Hundahl
Sune Hinz D335. fra Faaborg bød L23 sejlerne velkommen. Han havde, med lokal
assistance, dækket op, så vi kunne starte med lidt spise i form af pølse og
ostebord.
Der var fremmøde fra ikke kun lokale sejlere; men også fra Sjælland og Sønder-
og Midtjylland.
Da den værste sult var stillet, kunne Mette Hundahl starte på
sit indslag som var "Meteologi for tursejlere".
Mette Hundahl - er ejer af L23 D178 og forfatter til ”Meteorologi og Oceanografi
for Skibsofficerer”. Hun tilbyder foredrag om ”Praktisk meteorologi for tursejlere”.
Mettes bog er pensum for Yachtskipper 1-eksamen, handelsflådens
officersuddannelser samt skipperskolernes uddannelser.
Mette underviser i dag på Marstal Navigationsskole efter en karriere som
styrmand i handelsflåden.
Mette fortalte om, hvor man kan hente vejrudsigter på
forskellige medier, og hvordan disse skal fortolkes. Ligeledes om vejrstationer
rundt om i landet, som man hele tiden kan få aktuelle data fra, via DMI's
hjemmeside. Andre kilder kan være SOF, med deres sejladsudsigt, samt den norske
www.YR.no og
www.grib.us . Den sidste kræver log-in, for at kunne se vejrudsigten i det
område på jorden man ønsker.
Dagens vejrkort blev forklaret..
Her højtryk mod øst og lavtryk på vej ind over Danmark fra vest.
Mette kom også ind på de ting man skal være opmærksom på når man færdes på
vandet - Vind og ikke mindst kuldeindeks samt havtemperaturen.
Høj- og lavtryksværd samt typer af fronter, som alle har deres egen kendetegn.
Typisk koldfront med tilhørende skyer, som kan give regn.
Sejlerens umiddelbare observation, ud over vind og bølger, er skyernes karakter.
Disse blev også gennemgået mht typer og i hvilke luftlag de befinder sig i, og
hvad de varsler.
Generelle gode råd og information for fritidssejlere finder
man på www.SejlSikkert.dk
Mette stiller velvilligt sit slide-show til rådighed.
Det kan hentes her i PDF-format !!
Sune takkede slutteligt Mette for et meget kompetent indslag,
og overbragte et par flasker vin fra klubben som tak.
Sune afsluttede aftenen med at informere om Faaborg Sejlklubs
tilbud om sejladser for L23 her i foråret og ikke mindst det kommende DM.
Speed Cup den 21-22. juni hvor vi vil få egen start, hvis der er mindst 5
startende både. Med den tilbagemelding der har været indtil nu ser det ikke ud
til at være noget problem. Speed Cup sejles i samme område som DM 2014 og er
Tune-up til dette.
DM for L23 og Express den 13-16. august, hvor der fra sejlklubbens side vil
blive gjort alt for at så mange deltager som muligt. L23ere som trailer til
Speed Cup kan, efter stævnet, lade deres trailere med både stå på havnen frem
til DM. Hvis nogen vil tilbyde at udlåne deres trailere (kontakt Sune) vil man
tilbyde at hente både over land, så de kan deltage i DM-et.
Har du spørgsmål til disse stævner er du meget velkommen til
at kontakte Sune Hinz på
sunehinz@hotmail.com eller tlf.: 51 21 85 81.
Indbydelse til begge sejladser forventes at blive annonceret
i slutningen af marts !!
Referat - Hans D140 Zero.
Farvel Kiri.
Du var min båd, mit kæreste eje, gennem 13 år og har givet mig så mange fede
oplevelser i harmoni med naturen.....
Du bragte mig sikkert rundt på utallige ferieture i hele landet.
Storm, regn, hagl, tordenbyger, tåge, store bølger, kattepoter, sol, sommer,
magsvejr og vindstille... Vi har været gennem det hele, med fulde sejl, tre reb
og en stormfog eller for motor i vindstille. Jeg har stolet på dig 100% og ikke
en eneste gang har du svigtet mig.
Hvert eneste sekund vi har tilbragt sammen, hvad enten det var reparationer,
vedligeholdelse, fede sejlture eller en god cigar og et glas cognac medens solen
gik ned, har været en fornøjelse..... en lise for sjælen.
Nu er du solgt fordi jeg ikke længere kunne håndtere dig. Du lå blot på din
faste plads i havnen og rykkede i fortøjningerne, medens jeg en gang imellem kom
og kiggede til dig.... Jeg prøvede et par gange, men det gjorde for ondt i
ryggen at sejle med dig.
Dine nye ejere har givet dig et nyt navn: "Lille Bandit" og de vil puste nyt liv
i dig, styre dig fri af skærene og opleve hvilken pragtfuld og sikker båd du er.
Lur mig om ikke du også kommer til at sejle om kap med andre L-23'ere......
Tak for tiden vi har haft sammen... den kommer ikke tilbage, men vil blive hos
mig som gode minder.
Claus Frørup
Tidligere ejer af Kiri D-12
L23 Klubaften i
Vallensbæk - referat.
Torsdag 23. januar 2014 - kl. 19.00.
i Vallensbæk Sejlklub.
Aftenen startede med at formand Per bød de godt 40 fremmødte sejlere velkommen.
Traditionen tro var der et veldækket pøls- og ostebord med tilhørende
drikke. Efterfølgende var der selvfølgelig kaffe med småkager.
Der var vist mad og drikke til alle..
Udelukkende Køge-sejlere...
Yngre og ældre L23 sejlere...
Gæster fra Silkeborg - Køge - Havnsø og Stege.
Og så varder nogen der skulle have mere mad...
Så var det tid til aftenens næste indslag...
Rainer og Jochen begge 53 år, har været medlem af FTLF (Foreningen til
Langtursejladsens Fremme) i mere end 20 år. De har mange gange været ude i den
store verden i deres Spækhugger på 24 fod, kun drevet til tider af en 3,5 HK
påhængsmotor. Fra Færøerne
til Kap Verde – Caribien - New York. Deres sidste rejse endte på COOK Islands i Stillehavet, tæt på New Zealand, på
atollen Aitutaki; men trods en afslutning her, er de dog frisk på igen at stævne
verdenshavene i 2016.
Rainer og Jochen fortalte levende om deres tre store rejser, understøttet af
mange fine fotos.
For det meste blev der ankret op udenfor havne; men en gang imellem skulle båden på land :-)
Tidevand hvad er det ?? og sluser her i Panama..
Mon ikke dette er et sted vi alle kunne tænke os at besøge..
Kapsejlads på Martinique.
Alle hjælper hinanden..
Og selvfølgelig skal man opleve Galapagos når man er på de kanter..
Et af de sidste billeder af "SS" Prins Henrik inden den blev solgt for 5$.
For dem der ønsker at læse mere om deres bedrifter eller følge med i deres
videre færd, er her link til deres blog på nettet:
http://prinshenrik.blogspot.com
ref.: Hans - billeder: Hans og fra prinshenrik.blogspot.com
|