L23NYT Kv.:4          RETUR
 

L23 DM 2013 - Tøsens beretning.



L-23 DM 2013- Tøsens beretning.
 

Dm er med ”Tøsens” øjne helt kart årets sejladsmæssige højdepunkt. I år var Stubbekøbing rammen om fælles Dm for IF og L23’ere. Først og fremmest vil jeg sige tak til de arrangerende sejlklubber og alle de frivillige hjælpere, dommeren og hans crew. Uden deres engagement ville et stævne som Dm ikke kunne blive til noget – og ved nærmere eftertanke ville det være meget ærgerligt for alle de sejlere som gerne vil mødes og konkurrere på vandet, med efterfølgende hygge på land.

Tøsen har fået fast ”havne plads” i en dejlig tør lade – måske er det ikke det helt rette element til hende, men tiden til at sejle er blevet mindre i takt med skipper også har fået øjnene op for at køre på cykel.
 


Mike på vej i mål efter 155 km cykelløb i Hamburg, ugen efter Dm.
 

For at imødekomme den manglende træning og deltagelse i aftenkapsejladser, havde vi planlagt at deltage i L23 klubbens granprix serie. Desværre blev en del af stævnerne aflyst, men vi fik da sejlet Fyn rundt fra Bogense. På turen rundt om Fyn fik vi så lejlighed til at få afprøvet vores nye sejl.
 


Bogense havn ”Tøsen” er ved at blive klargjort til Fyn rundt.


Da vi nåede frem til Dm i uge 33 var sommerferien brugt. Derfor var vi på arbejde lige op til Dm. Dorte, Claus samt min mor og hunden Dolf, drog af sted mod Stubbekøbing onsdag formiddag. Planen var de skulle slå telt lejeren op inden jeg nåede frem med båden. Som rosinen i pølseenden ankom jeg med båden til Stubbekøbing sidst på eftermiddagen.

Ved ankomst til havnen blev vi mødt af en meget entusiastisk truckfører der var klar til at manøvrere båden det sidste stykke ned til kranen. Vi fik med venlig hjælp fra et par andre L23 sejlere rejst masten på land hvorefter båden blev sat i vandet.

Under Dm i Køge i 2012 havde vi god fart i båden, men alligevel havde vi ikke de store forventninger til årets Dm, det skyldes især at vi kun havde været på vandet til Fyn rundt. Derfor var vi meget spændte på at komme i gang med sejladserne.
 



Lidt om sejladserne

1 sejlads blev startet med læ fordel – og vinden havde også tendens til at dreje mod bagbord så det var en god ide at søge mod læ. Vi kom desværre for tidligt ned til det læ mærke og måtte bomme rundt for at starte på bagbord halse. Vi sejlede bag om en del både men til gengæld fik vi fri luft op midt af banen. Det viste sig senere at blive en god beslutning. Vinden forsatte nemlig med at dreje til vores fordel, så selv efter en træls situation lykkedes det os at komme med frem i feltet ved første mærkerunding.
 


2 – 3 – 4 sejlads

Efter vi startede ud i overskyet vejr og regn i første sejlads, klarede det op og blev et fantastisk sejlervejr. De næste 3 sejladser blev sejlet i 4-6 sekundmeter - det er noget en L23 kan li’

Vi kom godt af sted i starterne hvilket var meget afgørende på de forholdsvise korte baner. 2 sejlads startede vi til læ, 3 sejlads til luv og 4 sejlads igen til læ.

Vi havde tilsyneladende god fart og højde i båden, dog syntes jeg der var masser af andre udfordringer – som f.eks. tang og springende vind. Vindspringende var meget afgørende i alle sejladserne. Ikke kun på opkrydset, også på lænseren var det med at holde trykket i spileren, og vælge den korteste vej til mærket, i mange af sejladserne var det også afgørende at få bommet på de rigtige tidspunkter for at udnytte de vinddrejninger som stod på banen.


Status efter første dag – 4 første pladser, hvilket var langt bedre end forventet, desuden havde de næste både delt pointene imellem sig, så derfor var der allerede et lille forspring til de følgende både på 2,3,4 pladsen

I år var der gule førertrøjer til den førende båd …..det ser ud som om Dorte var / er meget glad for den….

 

Inden vi startede op på 2 sejladsdag gik vores tanker tilbage til Dm 2010 hvor vi også førte med 4 førstepladser, dengang gik det virkelig dårligt om fredagen – så det måtte bare ikke ske igen.

Fredagens sejladser blev sejlet på lidt længere baner, hvilket vi var rigtig glade for. Vinden varierede en del i styrke, det bevirkede at vores trim måtte justeres meget undervejs. Vi har meget stor fokus på at faldspændingerne er justeret korrekt. På genuaen bruger vi faldet, på storsejlet bruger vi som regel conningham halet.

På kryds – foruden at vi justerer på skøde og skødevognen for at holde det rigtige tryk på storsejlet, er hækstaget også ret vigtigt at holde øje med, når vinden ændrer sig.

Jeg husker ikke hvilken sejlads, men vi var ca. midt på 1 opkryds da vinden lagde sig lidt. Vi havde indtil da sejlet samme fart og højde som de både der lå tæt omkring os. Vi var hurtige til at få slækket på fald, conningham, hækstag - trimme skødevognen lidt længere til luv samt slække lidt på storskødet.. og ikke mindst at få tilpasset krængningen på båden. Alt sammen små justeringer, men det var nok til vi kunne sejle os fri fra de både vi lå sammen med.

Vi var godt i gang med at trimme båden inden 6 sejlads og mente vi lige kunne nå lidt op ad banen for at kigge efter vindspring. Så skød dommeren …shit.. 5 minutter til start, vi nåede ikke tilbage til start linjen inden starten gik. Det betød vi kom virkeligt dårligt fra start. På første opkryds forsøgte vi at finde fri vind hvilket ikke rigtigt lykkedes.

Vi rundede topmærket som nr. 15. Vinden var drejet lidt mod styrbord derfor besluttede vi at bomme med det samme ved afvisermærket, derved ville vi få inderbanen på spilerbenet - desuden ville det også være den korteste vej pga. vinddrejningen. Manøvren gjorde vi lå nr. 6 ved bundmærket. Inden vi krydsede målstregen fik vi os kæmpet op på en 4 plads.


Det var vigtigt vi fandt rytmen igen efter fadæsen i 6 sejlads. 7 og 8 sejlads gik heldigvis godt - opskriften var den samme, en god start med fri vind, ro i båden, og styr på vindspringene, hvilket var nok til at føje to første pladser mere til resultatlisten

Lørdagen startede meget stille, heldigvis lykkedes det at få sejlet en enkelt sejlads. Vi valgte den læ start med fri vind. Vi kom godt af sted og førte sejladsen fra start til mål. Med endnu en førsteplads var DM´et i hus.

Når vi ser tilbage på Dm 2013 – vil vi huske det som et rigtig godt planlagt stævne med kanon sejlervejr. Hyggelige timer på land med en masse gode sejlervenner. Håber vi ses i Fåborg i 2014

Sejlerhilsen

Mike med besætning..