L23NYT nr.:4 RETUR
L23NYT nr.: 4 - 2008. Redaktørens tilbageblik på 2008.
I løbet af den sidste årrække har vi i L23 Klubben haft mange gode foredragsholdere til vore vinterarrangementer. Der har været sejlmagere, regeleksperter, garvede L23 sejlere, bådens konstruktør og andre til at fortælle om livet til søs og kapsejlads. I år har vi besluttet, at det bliver mest hygge, og ikke så meget kapsejlads – og vore gode venner i 806’erne er inviteret med. Der vil blive information om forårets arrangementer og årets DM, der som bekendt holdes i Nivå. Og så vil der være åben spørgetime om alt mellem himmel og jord vedr. vore både. - Men først og fremmest en hyggelig vinteraften. Pølse- og ostebord. Aftenen begynder med pølse- og ostebord samt rødvin. Du behøver ikke spise hjemmefra. Pris kr. 60,- pr. person. Vi har de sidste par år kunne samle 40 til 70 personer pr. aften til disse vinterarrangementer i L 23 klubben. Der er blevet snakket, fortalt sejlerhistorier, givet mange tips og råd, samt begyndt mange venskaber. Derfor HUSK ! - alle gasterne skal med !! L23 klubaften i Vallensbæk Vi mødes torsdag d. 29. januar 2009 kl. 19.00 Vallensbæk Sejlklub, Vallensbæk Havnevej, 2665 Vallensbæk Strand. Tilmelding inden d. 18. januar til Per "Amok", mobil 27 15 30 95 eller mail per@L23.dk Sejlerhilsen fra Per "Amok" Nielsen og Claus "806 Blåkant". HUSK ! – i skal ikke spise hjemmefra.
Silkeborgkredsen Referat af åbent kredsmesterskab i Silkeborg den 26, 27 sept. 2008
Lørdag morgen oprandt, hvor der blev serveret morgenmad som på et 3 stjernet hotel, madpakkerne lå klar til besætningerne. Dog var vinden ikke dukket op, da sejlerne gjorde klar til at sejle ud på kapsejladsområdet kl.8,30, så der blev brug for at komme på slæb for de fleste. L23 ’rne 9 stk i alt, skulle starte i anden start, idet H-bådene startede først. Der udover var 3 såkaldt lystalsbåde med i stævnet, som samtidig var klubmesterskab for alle Silkeborgbådene. Kl. 10,05 gik vores start i let til jævn vind, som op af dagen friskede op til 6-8 sek. meter, men i stødende var vinden noget over 10 sek. m/sek, som udfordrede for de fleste. Det gjaldt meget om at læse vinden på banen, hvilket der ikke overraskende var nogen der var ”heldigere” med end andre. Desværre var vi kun 2 mand i vores båd D 169 Pi’r om lørdagen, hvilket gjorde det svært at følge med, samt svært at følge med i hvad der skete længere op af banen. Sylfiden D177, lagde ud med at vinde første sejlads, med Zeppo D281 på 2. pladsen, og Zero D140 på 3. pladsen, og på 4. pladsen den næste Silkeborgbåd Kukla D390. I næste start øgede vinden lidt, og placering i dette løb blev Sylfiden nr. 1, Zero nr. 2., Kukla nr. 3. og Zeppo nr. 4., og min bedste placering den dag blev nr. 5. Efter 4. sejlads blev sejlerne sendt i havn, og placeringen i toppen på førstedagen var Sylfiden suverænt med 4 point, Zeppo på 2. pladsen med 11 point, tæt forfulgt af Zero med 12 point. Nu kunne vi se frem til en festlig aften hvor der skulle dækkes op til 60 personer. Lækker middag som bestod af en forret og en kæmpestor ”Wienerdreng” a la Hanne, d.v.s med masser af lækkert tilbehør, og der til gode og billige drikkevarer samt syngende underholdning af de kendte L23 musikere ” The Friendshipe’r”.
Søndag morgen så jeg enkelte trætte sejlere. Om det var lørdagens strabadser på banen eller festen skal jeg lade være usagt. Om søndagen var der varslet lidt mere vind og lidt kraftigere vindstød, hvilket hurtigt viste sig at holde stik. I dag var vi så 3 mand om bord på Pi’r, hvilket dog ikke rakte til en bedre slutplacering. Oppe i fronten af feltet byttede Zeppo plads med Zero, hvilket blev den endelige stilling. Sylfiden sluttede nr. 1. med 5 point, Zero nr. 2. med 12 point og Zeppo nr. 3. med 14 point.
Således sluttede kapsejladsen på Julsø lige nedenfor for foden af Himmelbjerget, og turen gik tilbage til sejlklubben hvor der skulle uddeles præmier til vinderne. For Sylfiden med Mike Nygaard som skipper var det en regn af præmier der ventede. De har vundet årets onsdagsejladser med at bære det gule føre flag fra start til slut, de var vindere af Silkeborg Sejlklub klubmesterskab for 2008, med 5 point i 6 sejladser. Derudover Kredsmester i det Silkeborgkredsens åbne ” Kredsmesterskab 2008”, med samme resultat. Et stort tillykke fra stolte L23 Silkeborgsejlere. Til at skåle med hinanden havde ”Bryggeriet Vestfyn” sponsoreret molebajer til alle sejlere i sejlklubben og masser af ”Willemoes” luksusøl til alle L23 sejlerne, som derfor fik en pæn mængde øl med sig hjem fra et vellykket sejladsarrangement. L23 Silkeborgkredsen vil gerne takke Vejrguderne og Silkeborg Sejlklub rigtig mange gange for et perfekt gennemført stævne. Tak herfra og på forhåbentlig gensyn, med lidt flere sejlere udefra, i 2009.
Slutresultat:
L23 GRAND PRIX 2008. Grand Prix 2008 gælder følgende stævner:
Stort til lykke til D281 Zeppo som blev samlet vinder af Grand Prix 2008 !!!
30 sømilen i Køge. Fire L23 stillede søndag d. 28/9 til start i Køge Sejlklubs distancesejlads over 30 sømil. DEN-112 alarmen, DEN-16 Chanel og undertegnede DEN-5 Kamikaze var alle tilmeldt uden spiler mens DEN-82 Dream Machine var tilmeldt med spiler. Sejladsen foregik efter TA mål med omvendt respit start, dvs. langsomste båd stater først og alle både burde således mødes på målstregen. Vi missede starten med et minuts tid, da vi forventede et signal på start tidspunktet, men der blev kun skudt for den første start hvor 4 folkebåde skulle af sted. Vi kom af sted på første korte lænse ben sammen med Chanel mens Alarmen lå lidt efter. Efter første mærke, stod den på halvvind/foran på tværs op mod Tudebøjen ved Avedøre Værket. Her lå vi længe side om side med Chanel med os i læ. Vi kunne se at det generede os en del at ligge i deres dårlige luft, så vi valgte at tage en opskæring og kom til at ligge 100 meter til luv for dem. Manøvren gav os lidt bedre fart og vi rundede mærket først med Chanel et stykke bagved og Alarmen længere tilbage. Næste ben var en lang halv vinds sejlads tværs over Køge Bugt til et mærke tæt på Bøgeskov havn. Farten var fornuftig og vi holdt de andre på afstand, selvom en Nordborg 26 kom tæt på, den tungere båd kunne åbenbart bedre klare den 10-14 sekundmeter vind og de 1-1½ meter høje bølger. På det sidste stykke af dette ben, valgte vi at skifte fra genua til krydsfok fordi det sidste ben mod målet i Køge ville blive på kryds. Sejlskiftet betød at de bagved liggende både var meget tæt på inden vi rundede, men vi kunne se at vi gik bedre på krydset i den hårde vind og høje sø. Der var skrevet i reglerne at man skulle gå udenom alle de mange bundgarn på ruten. Desværre så vi flere både der drog fordel af at krydse tæt under land og passere flere bundgarn indenom. Det er jo trist at se sig indhentet på den måde, men vi besluttede ikke at protestere. Efterhånden som vi nærmede os målet udenfor Køge Marina, kom mange af de større både stærkt bagfra og vi lavede en masse fejl på dette ben. Det kan kun tilskrives manglende rutine og trim fra min side. Jeg har ikke sejlet så længe i min 23’er. Vi måtte således se os passeret af en del både på de sidste sømil mod målet. Specielt var det overraskende at se Poul i DEN-82 Dream Machine komme drønende langs kysten og overhale os, han havde sejlet over 20 minutter ind på os. Der er kun at ønske Poul tillykke med den bedrift og hans placering som nummer 7 i et felt på 36 både. Det er rigtig stærkt at lave sådan en placering i et felt med masser af store nye racere som X-både, Centerline både osv. Folkebådene var der ingen der kunne hente, de er rigtige mål bedrøvere i hårdt vejr. Selv havner vi på en 15. plads. Det er vi helt tilfredse med eftersom vi ikke er mere rutinerede end vi er. Det skal nok nævnes at placeringerne fra nummer 10 til 18 ligger indenfor ganske få minutter, så havde vi sejlet bedre på sidste ben og ikke lavet fejl, kunne det være blevet meget bedre. Der er som vi siger ”plads til forbedringer” på båden og det vil vi arbejde med næste sæson. DEN-15 Chanel og DEN-112 Alarmen, havner på en 25. og 26. plads. Tidsmæssigt er de noget efter os. De skulle nok også have skiftet til fok på krydsbenet. Med mange L23 i Køge Bugt kredsen, håber vi at se mange flere til start næste år. Sæsonen er slut for vores vedkommende, der bliver kun tid til hygge sejlads inden båden skal op. Sejler hilsen Kamikaze DEN-5, Hundige. D16 Chanel drager til roligere vande. Chanel drager til roligere vande …. Ja efter 4 år her i Køge Bugt, hvor bølgerne og vind af og til kan gøre livet surt for en køn lille L23 dame, så drager Chanel nu til roligere og smukkere farvand, nemlig til Roskilde Fjord … Det bliver selvfølgelig efter 4 gode år med hende en trist dag når hun drager af sted, men det har været 4 dejlige år med at istandsætte hende samt ikke mindst at sejle med hende … hun er en dejlig dame der både ser godt ud og aldrig har svigtet uanset hvordan vejret har været …. Og at hun også kan sejle hurtigt ja det beviste hun da her i år hvor vi blev nr 1 samlet i forårsserien her i havnen foran større både end hende selv …Så hun kan stolt søge mod nye udfordringer og sejlglæder … At hun nu svigtes af os som ejere skyldes kun vore fremskredne alder der ligesom kræver lidt mere ”luksus” som ståhøjde, rulleforsejl, særskilt toiletrum, pantry med køleskab… og en ”diesel” skubber .. Men når ”skilsmissen” skulle være så er jeg glad for at vide hun får nye ejere der helt sikker vil passe godt på hende , pleje hende samt at hun vil nyde at sejle rundt i Roskilde Fjord iblandt alle de mange L23 familiemedlemmer der er der … God vind … Vil også hermed sige alle de flinke og rare og humørfyldte L23 sejlere jeg her igennem klubben har mødt god vind fremover … Med den gode klubaktivitet der hersker her var det selvfølgeligt helt naturligt at jeg forærede de nye ejere det første års medlemskab af danmarks bedste klasseklub med i købet ….Så til alle jer i klubben god vind fremover og tak for alt den hjælp i har givet i de 4 år jeg har sejlet L23 Sejlerhilsen D-16 Chanel – Henrik Holst Limfjordskredsen 2008, hvordan gik det?Af Roland Nielsen D61 SAPP DESMI Limfjordscup 2008 Vi har forsøgt med løfter og bestikkelse at få nogle flere af L23 både på vandet, men kun en tog udfordringen op, det var D133 ”Bandit” med Greg Danielson ved roret. Vi lovede ham at til den første sejlads i Limfjord Cup, nemlig Hals Bare Cup, en 25 sømil bane, med en tur ud i Kattegat, ville vi lade ham vinde, der efter var det ærlig kamp til mållinjen. Det havde vi ikke behøvet at love, Banditten kom først i mål. Den næste kamp var til Gjøl Havnefest, hvor det blæste så meget at sejladsen blev aflyst. Den blev afviklet 14 dage senere, men her var D133 ikke med og D61 vandt sit løb. Til Aalborg Hovedkapsejlads, var vinden meget springende og svag, på et tidspunkt var der ingen både der sejlede, men vinden kom tilbage og SAPP manglede kun en bådslængde for at passere Banditten, men igen var D133 først i mål. Nu var kampen tilspidset og til Gjøl Cup var spændingen utrolig til det sidste. Gjøl Cup afvikles på samme måde som DM for L23, med 4 sejladser om lørdagen og 2 om søndagen. De 3 første vandt SAPP i stor stil og den fjerde vandt Banditten. Da vi var kommet i havn, fik vi at vide at den ene sejlads var annulleret og vi måtte ud igen, desværre stod vi på grund inde i havnen, da 5 minutters skuddet lød, men kom fri med god hjælp af de øvrige både, vi var derfor lidt sen på den i starten, og kunne ikke nå Banditten. Om søndagen skulle det store slag stå og vi satte genuaen, men det var ikke godt og nu blev den sidste sejlads afgørende. Banditten var 5 længder foran ved bundmærket, men spileren røg i vandet og båden rundede mærket en ekstra gang, det var SAPP ikke sen til at udnytte og for spiler mod mål, var vi først, men Banditten kom op på siden, men var 1 meter eller 1 sekund senere i mål. Mere spændende kunne det ikke blive. Takket været denne sejr i sidste sejlads vandt SAPP dette opgør og i den samlede stilling 1 point foran Bandit. Nu var det den sidste sejlads, nemlig SHS-Cup der skulle afgøre det samlede resultat. SHS-Cup afvikles med en trekant bane i Aalborg havn og en lang tur på Limfjorden og tilbage i havn og med mål udfor Sundby-Hvorup sejlklub. Vind og strømforhold gør det til en meget speget affære, og giver mange oplevelser undervejs. Sidste år blev sejladsen aflyst på grund af manglende vind og SAPP vandt sin gruppe mens vi lå vej kajen. I år var der masser af vind 14-18 m/sec i de kraftige pust. Efter en kaotisk start, kom Banditten foran og SAPP nåede kun op i nærheden en enkelt gang. Adskillige både havde mange problemer med spiler i den kraftige vind. En var nede og ligge og en måtte gå på grund for at bjerge spileren, men de kom fint igen. Vel i mål, med de samme point, vandt Banditten, fordi den vandt den første sejlads. Et fortjent tillykke til L23 D133 Bandit med sejren skal lyde fra L23 D61 SAPP.
l23@junker22.dk eller 28801220.
|